Procedura organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Podstawa prawna:
1.Ustawa z dnia 14 grudnia września 2016r. prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r.).
2.Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U z 2015r., poz. 1113).
3.Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U z 2017r., poz. 1652).
4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz. 591).
5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658.).
§1
ZASADY ORGANIZACJI POMOCYPSYCHOLOGICZNO–PEDAGOGICZNEJ
ROZDZIAŁ I
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor Przedszkola.
2. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w celu:
- Wspierania potencjału rozwojowego dziecka,
- Stworzenia warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
5.Udzielana dziecku pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności z:
- Niepełnosprawności,
- niedostosowania społecznego,
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- zaburzeń zachowania emocji,
- szczególnych uzdolnień,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- przewlekłej choroby,
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- niepowodzeń edukacyjnych,
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
6.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów w formie:
1)zajęć rozwijających uzdolnienia,
2)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3)porad i konsultacji;
4)warsztatów i szkoleń.
7.Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
ROZDZIAŁ II
1.Nauczyciel lub Dyrektor Przedszkola informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem –jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
2.W przypadku stwierdzenia, że konieczne jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub Dyrektor planują i koordynują udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustalają formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
3.W trakcie planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4.Wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Dyrektor ustala, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
5.Nauczyciele lub Dyrektor, planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia oraz –w zależności od potrzeb –z innymi nauczycielami i specjalistami.
6.Dyrektor Przedszkola może wyznaczyć osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w przedszkolu.
7.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
8.Pomoc dla rodziców i nauczycieli polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ROZDZIAŁ III
1.Rodzaje zajęć oraz liczebność grup dzieci na poszczególnych zajęciach:
1)zajęcia rozwijające uzdolnienia -organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8,
2)zajęcia korekcyjno-kompensacyjne –organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5,
3)zajęcia logopedyczne –organizuje się dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4,
4)zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne –organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami dzieci,
5)inne zajęcia o charakterze terapeutycznym –organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
6)zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego –organizowana jest dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych (objęcie dziecka zindywidualizowana ścieżką wymaga opinii publicznej poradni).
2.Zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć wykorzystując aktywizujące metody pracy.
3.Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych trwa 45 minut (dopuszcza się prowadzenie tych zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla dziecka łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami dziecka).
4.W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
ROZDZIAŁ IV
Nauczyciele i specjaliści w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1.Rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci; określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia.
2.Rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola.
3.Podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy funkcjonowania.
4.Współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniającym funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania oraz dalszych działań.
5.Prowadzą dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
6.W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowują dla dziecka indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, z uwzględnieniem wniosków do dalszej pracy.
ROZDZIAŁ V
1. O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz ustalonych formach pomocy informuje się rodziców dziecka.
2. Planując udzielanie dziecku pomocy dyrektor współpracuje z rodzicami.
3. Dyrektor niezwłocznie informuje pisemnie rodziców dziecka o ustalonych formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, w sposób przyjęty w przedszkolu.
4. Gdy mimo udzielanej dziecku pomocy nie następuje poprawa funkcjonowania, dyrektor Przedszkola (lub wyznaczona przez niego osoba), za zgodą rodziców, występuje do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu dziecka.
§ 2
ORGANIZOWANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO –PEDAGOGICZNEJ
ROZDZIAŁ VI
1.Organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się Dyrektor Przedszkola.
2.Pomocy udzielają nauczyciele oraz specjaliści zatrudnieni w przedszkolu, w szczególności: psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny.
3.Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w szczególności dla dzieci z orzeczeniem lub opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej.
4.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, jest udzielana w przypadku posiadania przez dziecko orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną specjalistyczną.
5.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest także dzieciom, u których przez nauczycieli lub specjalistów zostały rozpoznane specjalne potrzeby edukacyjne.
6.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w toku codziennej pracy z dziećmi poprzez organizację zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami dzieci,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8. Przedszkole zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne; zajęcia rewalidacyjne;
- zajęcia specjalistyczne;
- inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, np.: związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym;
- przygotowanie do samodzielności w szkole.
9.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest również udzielana dzieciom, które nie posiadają opinii opracowanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną/specjalistyczną lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, na pisemny wniosek:
- rodziców dzieci,
- dyrektora przedszkola,
- nauczyciela, specjalisty prowadzący zajęcia z dzieckiem
- pielęgniarki środowiska,
- poradni,
- pomocy nauczyciela,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego,
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
10.Potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną rodzic, nauczyciel, specjalista zgłasza Dyrektorowi Przedszkola przez złożenie wniosku.
11.Rodzic wyraża lub nie wyraża zgody na udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
12.Rodzic, jeżeli nie wyraża zgody na organizowanie w Przedszkolu pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub z niej rezygnuje w trakcie udzielania, składa pisemny wniosek w tej sprawie.
13.W przypadku stwierdzenia przez nauczyciel, specjalistę, rodzica lub Dyrektora Przedszkola, że dziecko powinno być objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel razem ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu niezwłocznie, dokonuje wstępnej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, ustala sposób dostosowania wymagań edukacyjnych oraz ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin.
14.Nauczyciel, specjalista lub Dyrektor Przedszkola po stwierdzeniu, że dziecko należy objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną może zorganizować spotkanie zespołu nauczycieli danej grupy oraz specjalistów.
15.Ze wstępną oceną poziomu funkcjonowania dziecka zapoznają się wszyscy specjaliści pracujący w przedszkolu, a nauczyciele pracujący z dzieckiem, w swojej bieżącej pracy uwzględniają wskazówki do pracy zapisane w tym dokumencie -głównie dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych.
16.Zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmuje wspomaganie dzieci w rozwoju ich mocnych stron lub minimalizujące skutki słabych stron, w szczególności poprzez zajęcia grupowe i indywidualne:
a) zajęcia rozwijające uzdolnienia,
b) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
c) zajęcia logopedyczne,
d) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
e) inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
ROZDZIAŁ VI
1.Niezwłocznie, po złożeniu przez rodzica orzeczenia, nauczyciel grupy zwołuje „zespół” składający się z nauczycieli grupy dziecka oraz specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, np.: psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego.
2.Pracę zespołu koordynuje odpowiednio nauczyciel oddziału do której uczęszcza dziecko, albo nauczyciel lub specjalista prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez Dyrektora Przedszkola.
3.Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym. Do zadań „zespołu” należy:
- planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- opracowanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka
- opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ( IPET )
4.Niezwłocznie, po złożeniu przez rodzica orzeczenia zespół, o którym mowa w punkcie 1 opracowuje wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną.
ROZDZIAŁ VII
1. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka uwzględnia w szczególności:
1)indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia dziecka;
2)w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela;
3)przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka wtym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkolnym.
2. „ Zespół ” po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu kształcenia specjalnego, w zależności od potrzeb, we współpracy w poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny -IPET.
3.IPET opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny, 8.Program opracowuje się w terminie:
- do dnia 30 września roku szkolnego, w którym dziecko rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowana przedszkolnego,
- 30 dni od złożenia w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
4.Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) określa:
- zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy;
- zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka, w tym –w zależności od potrzeb –na komunikowanie się dziecka z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji oraz wzmocnienie jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym;
- działania o charakterze rewalidacyjnym -w przypadku dzieci niepełnosprawnych;
- formy, okres udzielania pomocy oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane;
- działania wspierające rodziców dziecka oraz zakres –w zależności od potrzeb –zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
- zajęcia rewalidacyjnej socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- w przypadku dzieci niepełnosprawnych -rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności;
- zajęcia realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci –w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka, możliwości psychofizycznych lub zaleceń zwartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami.
5.Spotkania „zespołu „odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, który co najmniej dwa razy w roku (od 30 listopada, do 30 maja) dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
6.W pracach nad opracowaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, za każdym razem, uczestniczą wszyscy nauczyciele pracujący z dzieckiem oraz specjaliści.
7.Spotkania „zespołu”, o którym mowa w punkcie 3 mogą być organizowane z inicjatywy każdego członka zespołu, rodziców lub Dyrektora.
8.Za ustalanie terminów spotkań oraz powiadomienie osób biorących udział w spotkaniach, w tym rodziców dziecka, każdorazowo jest odpowiedzialny nauczyciel grupy.
9.O terminie spotkań nauczyciel w ustaleniu z Dyrektorem Przedszkola informuje wszystkich członków „zespołu”–na dwa tygodnie przed spotkaniem.
10.Osoby biorące udział w spotkaniu są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu, które mogą naruszać dobra osobiste dziecka, jego rodziców, nauczycieli specjalistów pracujących z dzieckiem lub innych osób.
11.O terminach spotkań „zespołu” w celu dokonania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz w celu opracowania IPET –u lub jego modyfikacji, za każdym razem jest informowany, przez nauczyciela dziecka na piśmie rodzic, który ma prawo wziąć udział w spotkaniach zespołu.
12.W spotkaniach „zespołu” może uczestniczyć osoba zaproszona przez Przedszkole, np. pracownik z poradni lub przez rodzica, np. lekarz (osoba uprawniona, z racji posiadanych kwalifikacji, do współpracy w związku z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
13.Po powstaniu IPET-u rodzic, od Dyrektora Przedszkola, za pośrednictwem nauczyciela, otrzymuje, za pisemnym potwierdzeniem odbioru, kopię:
- wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka,
- indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
14.W przedszkolu zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (nauczyciel wspomagający) w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.
15.Jeżeli rodzic dziecka nie wyraża zgody na organizowanie przez Przedszkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej, składa pisemny wniosek w tej sprawie.
ROZDZIAŁ VIII
1.Nauczyciele prowadzą ewidencję wszystkich dzieci i odpowiadają za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji dziecka, którym udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
2.Osobą odpowiedzialną za sposób zorganizowania, przebieg udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest nauczyciel oddziału.
3.Osobami odpowiedzialnymi za efekty udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są osoby udzielające tej pomocy –bezpośrednio pracujące z dzieckiem.
4.Nauczyciele, specjaliści monitorują, w ustalony przez siebie sposób, przebieg realizacji udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jakość zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dziecka, zajęć specjalistycznych, poprzez autoewaluację, stały monitoring, zbieranie informacji zwrotnych od rodziców.
5.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest nieodpłatne i dobrowolne.
6.Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla pracowników i rodziców, w szczególności w formie:
a) konsultacji
b ) porad
ROZDZIAŁ IX
Zadania nauczycieli przedszkola i specjalistów pracujących w przedszkolu.
Zadania nauczycieli.
1.Prowadzenie obserwacji pedagogicznej, która ma na celu:
- wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji;
- analizę i ocenę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole -w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka;
- określenie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dziecka;
- rozpoznanie przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci utrudniających im uczestnictwo w życiu przedszkola.
2. Podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dziecka w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy funkcjonowania.
3. Współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym.
4. Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych dziecka.
5. Ocena efektywności udzielonej pomocy i sformułowanie wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka .
Zadania psychologa pracującego w przedszkolu
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, rozpoznawanie przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku.
- Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Udzielanie pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji, uzdolnień dzieci.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola oraz udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadania logopedy pracującego w przedszkolu
1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dziecka,
2. prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
4. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola oraz udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadania terapeuty pedagogicznego pracującego w przedszkolu
1. prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2. rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki;
3. prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
5. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a)rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki;
§ 3
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ROZDZIAŁ X
Procedura wchodzi w życie z dniem 1 września 2021r.