Oddychanie a mowa dziecka
Oddychanie to jedna z najważniejszych funkcji życiowych człowieka. Prawidłowa mowa uzależniona jest również od oddychania i ma na nią wpływ odpowiedni tor oddechowy. Czynność oddechowa składa się z fazy wdechu i fazy wydechu. W czasie mówienia wdychamy powietrze przez nos i wydychamy przez usta oraz nos i usta. To jak oddychają dzieci wpływa na to jak mówią.
Prawidłowy tor oddechowy ułatwia proces usprawniania aparatu artykulacyjnego i kontrolowanie wydechu oraz wydłuża fazę wydechową. Ćwiczenia oddechowe powinny być nieodłącznym elementem wstępnej terapii zaburzeń mowy.
Cele ćwiczeń oddechowych:
- nauka i utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
- poszerzenie zasobu wydychanego powietrza,
- wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu
- dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi,
- zsynchronizowanie pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
Propozycje ćwiczeń oddechowych w fazie wydechowej:
- dmuchanie na papierek, wiatrak itp.,
- dmuchanie na zawieszone przedmioty,
- chuchanie na dłonie,
- puszczanie baniek mydlanych,
- wypowiadanie na jednym wydechu samogłosek.
Propozycje ćwiczeń oddechowych w fazie wdechowej:
- wąchanie,
- wciąganie powietrza nosem, wydychanie ustami,
- przenoszenie słomką papierowych elementów.