Koncepcja przedszkola
Koncepcja pracy
Przedszkola Publicznego nr 24
„Chatka Puchatka”
w Opolu
WSTĘP
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności:
- Ustawa z14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 966 ze zm.) – art. 68.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1587) - §1, §5.
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz. 1611).
- Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych z dnia 17 października 2017 r. ( Dz.U. 2022 r. poz. 2082) z uwzględnieniem zmian wprowadzających.
- Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. (Dz.U. z 2021 r. poz.1762 z późn. zm.)
- Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989r;
Koncepcja to ogólny plan działania społeczności przedszkolnej. Jest jak drogowskaz, który wskazuje kierunki pracy i rozwoju wszystkim jego członkom. Uświadamia celowość i wartość działania. Umożliwia wprowadzanie zmian i przyczynia się przy wspólnym zaangażowaniu do lepszej przyszłości. Prowadzi do sukcesów dzieci, nauczycieli, rodziców i wszystkich pracowników przedszkola. Koncepcja jest nierozerwalna i spójna z treścią dokumentów wewnątrzprzedszkolnych, z statutem, programem wychowawczo profilaktycznym oraz przedszkolnym zestawem programów. W tworzeniu dokumentu uwzględniłam rolę przedszkola i jego wartość w środowisku lokalnym. Dalsze sprawne działanie placówki przedszkolnej wymaga stałej i partnerskiej współpracy z organem prowadzącym i nadzorującym, innymi przedszkolami, szkołami i instytucjami mogącymi wspierać jego działania.
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jako placówka pierwszego szczebla edukacji zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Moja wizja przedszkola to pewien obraz, pozytywne wyobrażenie przyszłości na podstawie uznawanych wartości, idei, dzięki którym kształtują się cele i plany działania. Chciałabym to osiągnąć poprzez realizację konkretnych celów, gdzie:
- Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
- Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.
- Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają rozwój jego podmiotów.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
- Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
Powyższe cele chciałabym osiągnąć poprzez wspomaganie rozwoju dzieci przygotowując je do podjęcia nauki w szkole oraz wspierając indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka, a także respektując pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:
- zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,
- zasadę aktywności,
- zasadę indywidualizacji,
- zasadę organizowania życia społecznego,
- zasadę integracji (jednolity proces wychowania i edukacji).
Chciałabym dbać o rozwój intelektualny dziecka, kształtując jego procesy poznawcze doskonaląc kompetencje komunikowania się. Tak aby dzieci nabywały wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie z dostępnych źródeł wiedzy. Te umiejętności dzieci nabywają w toku działania, zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania. Będę promowała zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Wdrażała dzieci do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu, stwarzając możliwość obserwacji i badania przyrody, odkrywania mądrości jej praw, jednocześnie ucząc korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób.
Szczególną uwagę będę przywiązywać do upowszechniania zasad kultury osobistej, umożliwiając dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów z otoczeniem. Ucząc dzieci współdziałania i możliwości docenienia wartości wspólnego dzieła, a tym samym odkrywając ich indywidualność, doskonaląc samodzielność, a co za tym idzie poznając ich możliwości. Uznaję, że rozwój człowieka to nie tylko zmiany jakościowe w tym, czego się uczy, lecz i w tym, jakim się staje. Głównym motorem i siłą działań są wartości, dlatego pragnę prowadzić przedszkole oparte na takich wartościach jak piękno, prawda, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, wzajemny szacunek, szeroko rozumianą tolerancję, poszanowanie własnego zdrowia, otaczającej przyrody oraz przynależności narodowej. Szczególne miejsce w mojej pracy będzie zajmowało kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych, kulturze regionalnej, historii naszego kraju, z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.
Uważam, że wszystko co robimy w przedszkolu, jego priorytety i wizje przyszłości powinny być skierowane w stronę dziecka, gdyż ono jest najważniejsze i to jemu musimy zapewnić odpowiedni rozwój i dogodne warunki. Dlatego dziecko, które ukończy Publiczne Przedszkole „Chatka Puchatka” powinno:
- posiadać
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
- umiejętność koncentracji pracy przez dłuższy czas,
- umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- umiejętność twórczego rozwiązywania zadań,
- odpowiedni poziom samodzielności,
- gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
- umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
- podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
- poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
- przestrzegać
- praw innych ludzi,
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm.
- dostrzegać i szanować
- potrzeby innych ludzi,
- odmienne postawy, przekonania, upodobania,
- symbole narodowe,
- środowisko naturalne.
- nie obawiać się
- występować publicznie,
- reprezentować grupę, przedszkole,
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- prosić o radę lub pomoc.
Dołożę starań, aby dzieci w przedszkolu czuły się szczęśliwe, akceptowane oraz były odpowiednio przygotowane do podjęcia obowiązków ucznia. Razem z całym gronem pedagogicznym przekażemy im odpowiednią wiedzę, pokażemy w jaki sposób radzić sobie z problemami, ale także jak odpowiednio celebrować sukcesy. Chciałabym osiągnąć te cele wprowadzając nowatorskie metody pracy takie jak:
metoda projektu, która w pełni rozbudza dziecięcy potencjał poznawczy, artystyczny i społeczny. Praca tą metodą dostarcza dzieciom wiele okazji do prawdziwych dyskusji, podejmowania decyzji, wyborów, współpracy, inicjatywy i ewaluacji wyników własnych działań. Jest okazją do dostarczenia dzieciom niesamowitych przeżyć i wrażeń. Jest też doskonałym narzędziem do bliższej współpracy z środowiskiem dzieci i najbliższą rodziną.
Poprzez wdrożenie międzynarodowego programu zdrowia psychicznego małych dzieci „Przyjaciele Zippiego”, który osobiście wdrażałam w swojej obecnej placówce. Chętnie podzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami PP 24, ukazując jego zalety i wpływ jaki ma realizacja tego programu na działania młodego człowieka w dalszej już szkolnej edukacji.
Wprowadzenie technologii informatycznej do zajęć poprzez realizację programu „Mistrzowie Kodowania” oraz naukę programowania „ Scratch Junior”
Każda placówka oświatowa posiada system ewaluacji i wspierania rozwoju dziecka, który obejmuje m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych. Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę tą nauczyciele wykorzystują do:
- Modyfikacji realizowanych programów.
- Planowania miesięcznego.
- Do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań).
- Indywidualnego wspomagania dzieci.
W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia logopedyczna, zajęcia z psychologiem, zajęcia z pedagogiem specjalnym. Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, współpracuje nie tylko z rodzicami, ale także poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę. Moim celem jako pedagoga terapeuty będzie doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie tylko podopiecznym, ale też ich rodzicom W ramach tej pomocy będę analizować problemy edukacyjne i wychowawcze, planować działania, sprawdzać postępy dzieci, wyciągać wnioski, by je wdrażać. Wraz z kadrą pedagogiczną opracuję procedurę badania i analizowania postępów dzieci, tak by oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewniała realizację podstawy programowej, a także poszerzała ją o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Zastosowane tych rozwiązań wykracza poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmuje m.in. zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, metody projektu, metod aktywizujących, metody twórczego myślenia.
Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań m.in. artystycznych, czytelniczych, przyrodniczych, naukowych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość jest na wysokim poziomie. Wraz z kadrą pedagogiczną i pracownikami przedszkola będę budowała wizerunek placówki jako przyjaznej dzieciom, rodzicom oraz środowisku lokalnemu, pielęgnując również tradycje regionalne.
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym jest oparte na aktywniej współpracy z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji pracy przedszkola, wspieraniu rodziców w wychowywaniu dzieci w trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze. Dlatego nauczyciele :
- Systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu.
- Zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności.
- Informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie natrafiają.
- Prowadzą edukację prozdrowotną i promocję zdrowia.
- Zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują wydarzenia w których biorą udział dzieci.
Przedszkole również udziela rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która obejmuje m.in.:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka.
- Wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka.
- Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.
Będę dążyć by kadra pedagogiczna corocznie opracowywała plan współpracy z rodzicami (zarówno przedszkolny jak i plany poszczególnych grup) który obejmuje :
- Pozyskiwanie opinii rodziców, opiniowanie, współdecydowanie.
- Wspomaganie rozwoju dziecka, integracja oddziaływań na linii nauczyciel – rodzice.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców.
- Promocję zdrowia.
- Organizację wydarzeń i uroczystości dla środowiska rodzinnego lub z pomocą rodziny.
- Inne zadania wynikające na bieżąco z potrzeb.
Biorąc pod uwagę swoje doświadczenie pedagogiczne wiem, że dobre relacje z rodzicami oraz współpraca ze środowiskiem lokalnym przynoszą szeroko pojmowane korzyści zarówno dla placówki, a przede wszystkim dla wychowanków. Uznając rodziców jako równorzędnych partnerów chciałabym wykorzystać ich zaangażowanie oraz potencjał do osiągnięcia celu jakim jest stworzenie przedszkola twórczego, otwartego i przyjaznego zarówno dla dzieci jak i ich rodziców. Przedmiotem mojej uwagi będzie dążenie do jednolitych działań wychowawczo – dydaktycznych przedszkola i środowiska rodzinnego. Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami i zdobycie wzajemnego zaufania, zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy. Angażowanie rodziców w realizację programów ekologicznych, profilaktycznych, zdrowotnych. Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu, przekazywanie pisemnej informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Udzielanie porad, wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności oraz doborze metod udzielania pomocy. Inspirowanie rodziców do włączania się w życie przedszkola i grupy, zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola. Ukazanie przedszkola jako placówkę aktywną, realizującą oczekiwania rodziców.
Znając potrzeby środowiska lokalnego i oczekiwania rodziców można uzyskać ich przychylność włączając świadomie Rodziców w działalność placówki, aby osiągnąć obopólne korzyści. Będę aktywnie współdziałała z istniejącą w PP 24 Radą Rodziców, wspierając tym samym działalność placówki, mając Rodziców za swoich sojuszników, aby nasze działania były skoordynowane.
Współpracując ze środowiskiem lokalnym pragnę kształtować postawy społeczne, kształtować nawyk dbania o bezpieczeństwo własne i innych, uświadamiać dzieciom, jak ważne jest ludzkie życie, nauka udzielania pierwszej pomocy, uwrażliwiać na drugiego człowieka i jego potrzeby, włączając się w akcje charytatywne udzielając pomocy potrzebującym, integrować się z niepełnosprawnymi dziećmi i dorosłymi, rozwijać zainteresowania i zdolności dzieci, rozwijać i kształtować umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach oraz miejscach użyteczności publicznej. Prezentować zdolności i umiejętności dzieci, poznawać ciekawe zawody i miejsca pracy, nawiązując współpracę z Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu, poszerzać kontakty zawodowe poprzez współpracę z Komendą Policji, Strażą Pożarną, okolicznymi szkołami PSP 33, PSP 10, PSP 14.
Będę dążyła, aby przedszkole podejmowało inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także odpowiadało na jego potrzeby. Ważnym aspektem pracy placówki jest udział w realizacji lokalnych i ogólnopolskich programach i projektach. Będę współpracowała z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, a także promującymi zachowania przyjazne przyrodzie oraz zajmującymi się kulturą i tradycją naszego regionu.
Współpraca z rodziną dziecka i jednoczenie się społeczności lokalnej wokół przedszkola umożliwi pozyskanie wszelkiej pomocy i środków do stworzenia dzieciom optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju i funkcjonowania przedszkola na najwyższym poziomie.
ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM
Właściwą organizację pracy można osiągnąć, gdy w placówce panuje dobra atmosfera, a każdy pracownik czuje się potrzebny, szanowany i doceniany. Dlatego też będę starała się sprawiedliwie przydzielać obowiązki, stosować przejrzyste kryteria przyjmowania, oceniania
i nagradzania pracowników. Sytuacje problemowe rozwiązywać będę na drodze dialogu i kompromisu. Zadbam o rozwój i integrację zespołu poprzez organizację wspólnych wyjazdów turystyczno-krajoznawczych, wyjść do placówek kulturalnych, spotkań
z ciekawymi ludźmi. Dla dobrej i właściwej pracy przedszkola istotna jest także ścisła współpraca z organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Ważne dla ochrony praw pracowniczych sprawy będę konsultować ze związkami zawodowymi. Będę zachęcała nauczycieli do rozwijania swoich kwalifikacji i kompetencji w celu podnoszenia jakości wychowawczych i edukacyjnych w PP24 „Chatka Puchatka”.
W celu lepszej organizacji pracy zamierzam wprowadzić elektroniczny obieg dokumentów wewnątrzprzedszkolnych. Nauczyciele otrzymywaliby materiały drogą mailową na założone skrzynki w domenie przedszkolnej strony internetowej. Taki sposób przepływu informacji oszczędzałby czas, a przede wszystkim papier. Będę starała się mądrze dysponować środkami finansowymi przedszkola. W miarę możliwości finansowych chcę odnowić bazę dydaktyczną i wyposażenie placówki tak, aby pomieszczenia użyteczne dla dzieci stały się estetyczne i przyjazne dzieciom i pracownikom. Wszystkie postawione przed sobą zadania pragnę realizować wspólnie z nauczycielami i pracownikami. Preferuję demokratyczny styl zarządzania, chciałabym, aby proponowane działania miały charakter otwarty, tak abyśmy byli w stanie je modyfikować i dostosowywać do aktualnych potrzeb. Jako dyrektor będę dbać o majątek przedszkola, na bieżąco monitorować stan w celu usunięcia ewentualnych usterek i na bieżąco zlecać prace konserwatorskie. Będę starać się, aby przedszkole wyglądało estetycznie i by było bezpieczne dla dzieci oraz pracowników.
PIORYTETY NA LATA 2023 – 2028
- Wdrożenie edukacji włączającej jako sposobu kształcenia i rozwijania różnorodnych kompetencji u dzieci dającego możliwość radzenia sobie w dalszym życiu i funkcjonowaniu w społeczeństwie.
- Nawiązywanie współpracy z instytucjami działającymi na rzecz edukacji włączającej, przystępowanie do projektów zewnętrznych w tym obszarze.
- Aktualizacja i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej przy wsparciu specjalistów.
- Promocja zdrowia i świadomości ekologicznej.
- Edukacja multimedialna rozwijanie pasji, zainteresowań przedszkolaków. Podążanie za wymogami współczesnego świata.
- Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy, poszerzanie jej kompetencji.
- Tworzenie procedur usprawniających pracę przedszkola. Doskonalenie organizacji pracy zespołowej.
Każdy pracownik pedagogiczny zapozna się z koncepcją. Ewaluację planu rozwoju placówki będę prowadziła na bieżąco i na jej podstawie będą prognozowane dalsze kierunki zmian. Raz w roku lub stosownie do potrzeb podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i wprowadzenia koniecznych zmian. Po zakończeniu każdego roku szkolnego sprawdzane będzie realizacja celów oraz nastąpi wprowadzenie koniecznych zmian. Po zakończeniu realizacji całej koncepcji zostanie dokonana ocena efektów realizacji koncepcji, zostaną opracowane wnioski do planowania pracy w latach następnych. Rodzice zapoznają się z koncepcją na zebraniu ogólnym i poprzez stronę internetową.
Opracowała
mgr Beata Białek -Kraus