Krzysie
Co słychać w grupie- czerwiec 2022
Tematyka kompleksowa
Lato- czas zabawy
Kolorowe lato
Żegnamy przedszkole
Do widzenia!
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: szczęście, rozwaga oraz środowiska społecznego i przyrodniczego, np. związane z zawodem pszczelarza, gatunkami i życiem pszczół (pszczoła miodna, pszczoła murarka), z ekosystemem łąki, stawu, gór; nazwy polskich jezior, gór; kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi oraz argumentowania swojego zdania;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy, piosenek i słownictwa w j. angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem; posługiwanie się alfabetem; układanie wyrazów, zdań z rozsypanek;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 0 i liczby 10 i układanie jej z cyfr; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier;
- rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym przez obserwacje fauny i flory w różnorodnych ekosystemach – łąka, staw, jezioro; kształtowanie postawy troski o środowisko przyrodnicze przez organizowanie opieki nad owadami w ogrodzie – budowanie poidełek dla owadów; uświadamianie znaczenia owadów dla środowiska przyrodniczego;
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych przez naukę nowych piosenek;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci przez dawanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych; uwrażliwianie na elementy muzyki – rytm, tempo, nastrój;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, wycinania, lepienia, prób pisania po śladzie w liniaturze i w kratce;
- kształtowanie postawy otwartości, zadowolenia w relacjach z ludźmi; budzenie zaciekawienia tematem szkoły; podnoszenie poczucia własnej wartości przez dawanie możliwości pokazania swoich walorów, umiejętności i mocnych stron podczas wymyślania, tworzenia i doświadczania w pracach z całą grupą;
- stwarzanie okazji do rozmowy o swoich emocjach i uświadomienia, że każdy je przeżywa; rozwijanie umiejętności logicznego i zrozumiałego wypowiadania się na temat swoich odczuć;
- stwarzanie możliwości do podejmowania współpracy podczas działań twórczych;
- kształtowanie umiejętności oceny działania; wdrażanie do bezpiecznego zachowania; uświadamianie konieczności refleksji nad swoim zachowaniem.
Ważne wydarzenia:
1 czerwca świętujemy Dzień Dziecka, w planach piknik w ogrodzie i różne atrakcje
2 czerwca wybieramy się do biblioteki na Maraton Czytelniczy
3 czerwca z okazji Dnia Dziecka jedziemy na wycieczkę do gospodarstwa agroturystycznego w Przysieczy
8 czerwca wybieramy się do Studenckiego Centrum Kultury w Opolu na spektakl „Jaś i Małgosia”
10 czerwca uroczyste pożegnanie przedszkola przez dzieci 6 letnie
Wiersze i piosenki
Wiersz „Wakacyjne rady” Wiera Badalska
Głowa nie jest od parady,
służyć ci musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
Tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane,
gdy zobaczysz w borze:
nie zrywaj, nie zjadaj!-
bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie,
jaka rada stąd wynika:
gdy jakiegoś grzyba nie znasz,
nie wkładaj go do koszyka.
Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!
Piosenka „Zawołało lato”
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka- Sypko
Zawołało lato, że przyszły wakacje,
A ja z echem odpowiadam: Masz rację! Masz rację!
Spakowany plecak, w nim kompas i mapy,
I notesik z poradami od mamy i taty.
Poszukam przygody w niedostępnym lesie
Tropy jej odnajdę wszędzie, nim nadejdzie wrzesień.
Nad morza pojadę i dam nura w fale,
Bo jak wszystkie grzeczne dzieci lubię w morzu szaleć.
Na żaglowej łodzi odwiedzę jeziora.
Będę z wiatrem śpiewać szanty i pokład szorować.
Potem ruszę w góry, na szlaki nieznane,
By wypasać z juhasami na hali barany.
Pod niebem gwiaździstym na mchu czy paproci
Leśny szałas wybuduję, słońce go wyzłoci.
I jeszcze w marzeniach pójdę hen daleko,
Tam gdzie zawsze są wakacje nad różową rzeką.
Co słychać w grupie- maj 2022
Tematyka kompleksowa
Książka – mój przyjaciel
Baśnie, bajki, legendy
Rodzina razem się trzyma
Ja i moi bliscy
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: wiedza, rodzina oraz środowiska społecznego dziecka, np. księgarnia, biblioteka, antykwiariat, bajka, legenda, dom rodzina bliska, rodzina daleka itp.; kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi; wprowadzanie pojęć odnoszących się do zawodów związanych z powstawaniem i produkcją książek oraz tych wykonywanych przez rodziców;
- kształtowanie logicznego myślenia podczas porządkowania zdarzeń, tworzenia historyjek, wskazywania różnic i podobieństw pomiędzy przedmiotami;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań oraz prostych tekstów słowno- obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie liter ł, Ł, h, H;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej przez stwarzanie okazji do korzystania z różnych źródeł wiedzy – doświadczanie, obserwacja, książki, internet; przeprowadzanie prostych doświadczeń, obserwowanie ich wyników i wyciąganie wniosków na tej podstawie;
- rozwijanie umiejętności planowania działań w celu zdobycia wiadomości i wykonania zadań; uświadamianie znaczenia zespołu w zdobywaniu i gromadzeniu nowych doświadczeń;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 0 i liczby 10 i układanie jej z cyfr; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier;
- rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym przez obserwacje fauny i flory w najbliższym otoczeniu przedszkola; zachęcanie do notowania wyników obserwacji o zdobywania wiedzy na temat roślin i zwierząt; kształtowanie postawy troski o środowisko przyrodnicze przez wykonywanie prac porządkowych w ogrodzie – sianie i sadzenie roślin, opieka nad nimi;
- kształtowanie postaw prorodzinnych uświadamianie wspierającej roli rodziny; rozwijanie umiejętności wyrażania swoich emocji i odczuć związanych z rodziną za pomocą mimiki, gestu i rysunku; uświadamianie znaczenia rodziny i budowania właściwych relacji pomiędzy jej członkami, rozwijanie zainteresowania przeszłością swojej rodziny; uświadamianie, że każda osoba w rodzinie ma swoje prawa i obowiązki; budzenie zainteresowania relacjami pomiędzy osobami w rodzinie;
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych poprzez naukę nowych piosenek „Piosenka o książkach”, „Majowe życzenia” i tańca do utworu „King of the fairies”;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci przez dawanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej- gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych; uwrażliwianie na elementy muzyki – rytm, tempo, nastrój;
- rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i przygotowywania spotkań i uroczystości na terenie przedszkola;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS; stwarzanie możliwości do podejmowania prób pisania w liniaturze i w kratce;
- rozwijanie poczucia własnej wartości przez dawanie możliwości pokazania swoich walorów, umiejętności i mocnych stron podczas wymyślania, tworzenia i doświadczania w pracach z całą grupą.
Ważne wydarzenia
13 maja – wyjazd w ramach projektu „Mały Opolanin” – Muzeum Wsi Opolskiej, Bierkowice;
20 maja – wyście do biblioteki osiedlowej;
27 maja – festyn rodzinny połączony z świętem mamy i taty.;
Nasze wiersze i piosenki
"Bajkowa zgadywanka"
Jeździ kareta po świecie
A kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki?.....
Dalej na stercie poduszek Malutki Tomcio....
Spoza wielkiego kosza Śmieją się: Jaś i .....
Uwaga! Oj, uwaga! To przecież Baba .....
Koło lalki i misia Stoi Sierotka ......
Pomiędzy walizkami Dziewczynka z .......
a tam, gdzie największy tłok, zgrzyta zębami ......
Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie? .....
Co słychać w grupie- kwiecień 2022
Tematyka kompleksowa
Święta, święta, biją dzwony
Wielkanoc
Jestem kulturalny
Książka- mój przyjaciel
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: tradycja, szacunek oraz pojęć związanych ze świętami, np. palma, kraszanki, pisanki;
- rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi i mowy opowieściowej, w trakcie tworzenia fabuły opowiadania; rozwijanie wyobraźni dzieci;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie litery f, F;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 9 i owalu jako figury geometrycznej; stwarzanie możliwości do manipulowania figurami i przedmiotami i obserwacji odbicia lustrzanego; tworzenie osi symetrii przez składanie papieru i obserwowaniu efektów pracy; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, ich pracy, zwierząt, przyrody i przedmiotów czy tradycji przez uświadomienie konieczności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, stosowania się do ogólnie obowiązujących norm;
- kształtowanie postaw prorodzinnych i patriotycznych poprzez uświadomienie znaczenia tradycji dla świadomości rodzinnej i narodowej – zwyczaje związane ze świętami, regionem (potrawy, strój ludowy, zwyczaje, muzyka, wytwory ludowe);
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych, wrażliwości słuchowej dzieci, stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci podczas przeprowadzania prostych doświadczeń, obserwowania ich wyników i wyciągania wniosków na tej podstawie;
- rozwijanie kreatywności i samodzielności dzieci w planowaniu i realizacji działań, np. podczas przygotowywania spotkania z okazji Wielkanocy;
- rozwijanie doznań sensorycznych i koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS; stwarzanie możliwości do podejmowania prób pisania w liniaturze i w kratce.
Ważne wydarzenia:
7 kwietnia odwiedzi nas w przedszkolu policjant i przeprowadzi z dziećmi zajęcia na temat bezpieczeństwa;
12 kwietnia wybieramy się na kolejną wycieczkę w ramach projektu „Mały Opolanin”. W planach zwiedzanie Wieży Piastowskiej, Wzgórza Uniwersyteckiego, poznanie legendy o św. Wojciechu, podziwianie studni św. Wojciecha i warsztaty w MDKu;
13 kwietnia odbędzie się w przedszkolu spotkanie wielkanocne. Prosimy ubrać dzieci odświętnie- elegancko;
20 kwietnia kolejne zajęcia z dziecięcego laboratorium nauki i zabawy Labiq;
22 kwietnia będziemy obchodzić Dzień Ziemi
26 kwietnia wybieramy się na wycieczkę do Centrum Edukacyjnego Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Opolu;
28 kwietnia będą robione zdjęcia dzieciom 6- letnim- legitymacyjne, w togach i do tablo.
Wiersze i piosenki
Wiersz „Smoki”
Ewa Stadtmuller
Z naszą mamą czarodziejką
wszystko w domu jest bajkowe:
fruną zasłon białe chmury,
łóżko zmienia się w żaglowiec.
I przez okno płynie śmiało
w świat daleki, w świat szeroki.
Nagle- co to za kraina?
Mamo! Tu mieszkają smoki!
Pierwszy- łaty ma zielone,
Drugi- piegi na ogonie
Trzeci- pełen animuszu
paraduje w kapeluszu.
Czwarty- z brzuchem jak cytryna,
kroczy dumnie, pierś wypina.
Piąty się kokardą chwali.
Płyńmy dalej po tej fali!
Piosenka „Święta Wielkanocne”
sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago
1. Słońce złote jak pisanka
na błękitnym niebie
zaświeciło od poranka
dla mnie i dla ciebie.
Bo… bo… to… to…
Ref.: Święta Wielkanocne,
zielenią się drzewa.
Już bociany powróciły,
szpak o wiośnie śpiewa./x2
2. Weźmy kolorowe farby,
pomalujmy jajka.
Niech pisanki lśnią w koszyku,
wielkanocna bajka.
Bo… bo… to… to…
Ref.: Święta Wielkanocne…
3. i kurczaki, i baranki
do koszyka damy.
Niech nasz koszyk piękny będzie,
gdy na stół stawiany.
Ref.: Święta Wielkanocne…
„Piosenka o książkach”
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Adrianna Furmanik- Celejewska
1. Duchy, smoki, tajemnice,
krasnoludki, tajemnice.
Z dobrych bajek to koledzy.
Oraz dużo, dużo wiedzy.
Dużo wiedzy!
Ref. Biblioteka na nas czeka.
Biblioteka na nas czeka.
Tam przygody i postacie,
które zaraz pokochacie!
Biblioteka dla człowieka,
który czyta,
hej, czytacie…?
2. W tych literach znajdziesz właśnie
Złoty klucz do wyobraźni.
Książek, drogi czytelniku,
Papierowych i w czytniku-
Masz bez liku!
Ref.: Biblioteka na nas czeka…
3. Tyle przygód znajdziesz przecież
Nie w laptopie, nie w tablecie,
Nie w konsoli, nie w smartfonie-
Tylko w książce, biegnij do niej!
Biegnij do niej!
Ref. Biblioteka na nas czeka…
4. Lubisz słuchać? Więc- a kuku!
Słuchaj książek audiobooków.
Takie coś się czyta samo.
Chociaż lepiej- na dobranoc.
Czytaj, mamo!
Ref.: Biblioteka na nas czeka…