Krzysie
Co słychać w grupie- czerwiec
Tematyka kompleksowa
LATO – CZAS ZABAWY
KOLOROWE LATO
ŻEGNAMY PRZEDSZKOLE
DO WIDZENIA !
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: szczęście, rozwaga oraz środowiska społecznego i przyrodniczego, np. związane z zawodem pszczelarza, gatunkami i życiem pszczół (pszczoła miodna, pszczoła murarka), z ekosystemem łąki, stawu, gór; nazwy polskich jezior, gór; kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi oraz argumentowania swojego zdania;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy, piosenek i słownictwa w j. angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem; posługiwanie się alfabetem; układanie wyrazów, zdań z rozsypanek;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 0 i liczby 10 i układanie jej z cyfr; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier;
- rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym przez obserwacje fauny i flory w różnorodnych ekosystemach – łąka, staw, jezioro; kształtowanie postawy troski o środowisko przyrodnicze przez organizowanie opieki nad owadami w ogrodzie – budowanie poidełek dla owadów; uświadamianie znaczenia owadów dla środowiska przyrodniczego;
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych przez naukę nowych piosenek „Dziecięce marzenia”, „Zawołało lato” i tańca „Stonoga;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci przez dawanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych; uwrażliwianie na elementy muzyki – rytm, tempo, nastrój;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, wycinania, lepienia, prób pisania po śladzie w liniaturze i w kratce;
- kształtowanie postawy otwartości, zadowolenia w relacjach z ludźmi; budzenie zaciekawienia tematem szkoły; podnoszenie poczucia własnej wartości przez dawanie możliwości pokazania swoich walorów, umiejętności i mocnych stron podczas wymyślania, tworzenia i doświadczania w pracach z całą grupą;
- stwarzanie okazji do rozmowy o swoich emocjach i uświadomienia, że każdy je przeżywa; rozwijanie umiejętności logicznego i zrozumiałego wypowiadania się na temat swoich odczuć;
- stwarzanie możliwości do podejmowania współpracy podczas działań twórczych;
- kształtowanie umiejętności oceny działania; wdrażanie do bezpiecznego zachowania; uświadamianie konieczności refleksji nad swoim zachowaniem.
Ważne wydarzenia
1 czerwca – z okazji Dnia Dziecka, gry i zabawy w ogrodzie;
2 czerwca – Festyn w ogrodzie przedszkolnym;
16 czerwca – pożegnanie starszaków oraz „Zielona Noc w przedszkolu”;
19 czerwca – Piknik w Skansenie w Bierkowicach;
Wiersze i piosenki
LATEM
Latem pada,
latem wieje.
Czasem zagrzmi
błyśnie też.
Ale my się nie boimy,
do przedszkola się schronimy,
bawiąc się.
ZAWOŁAŁO LATO
Zawołało lato, że przeszły wakacje,
A ja z echem odpowiadam : Masz rację ! Masz rację!
Spakowany plecak, w nim kompas w nim mapy,
i notesik z poradami od mamy i taty.
Poszukam przygody w niedostępnym lesie
Tropy jej odnajdę wszędzie, nim nadejdzie wrzesień.
Nad morze pojadę i dam nura w fale,
bo jak wszystkie grzeczne dzieci lubię w morzu szaleć.
Maj
Tematyka kompleksowa
KSIĄŻKA – MÓJ PRZYJACIEL
BAŚNIE, BAJKI, LEGENDY
RODZINA RAZEM SIĘ TRZYMA
JA I MOI BLISCY
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: wiedza, rodzina oraz środowiska społecznego dziecka, np. księgarnia, biblioteka, antykwiariat, bajka, legenda, dom rodzina bliska, rodzina daleka itp.; kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi; wprowadzanie pojęć odnoszących się do zawodów związanych z powstawaniem i produkcją książek oraz tych wykonywanych przez rodziców;
- kształtowanie logicznego myślenia podczas porządkowania zdarzeń, tworzenia historyjek, wskazywania różnic i podobieństw pomiędzy przedmiotami;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań oraz prostych tekstów słowno- obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie liter ł, Ł, h, H;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej przez stwarzanie okazji do korzystania z różnych źródeł wiedzy – doświadczanie, obserwacja, książki, internet; przeprowadzanie prostych doświadczeń, obserwowanie ich wyników i wyciąganie wniosków na tej podstawie;
- rozwijanie umiejętności planowania działań w celu zdobycia wiadomości i wykonania zadań; uświadamianie znaczenia zespołu w zdobywaniu i gromadzeniu nowych doświadczeń;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 0 i liczby 10 i układanie jej z cyfr; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier;
- rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym przez obserwacje fauny i flory w najbliższym otoczeniu przedszkola; zachęcanie do notowania wyników obserwacji o zdobywania wiedzy na temat roślin i zwierząt; kształtowanie postawy troski o środowisko przyrodnicze przez wykonywanie prac porządkowych w ogrodzie – sianie i sadzenie roślin, opieka nad nimi;
- kształtowanie postaw prorodzinnych uświadamianie wspierającej roli rodziny; rozwijanie umiejętności wyrażania swoich emocji i odczuć związanych z rodziną za pomocą mimiki, gestu i rysunku; uświadamianie znaczenia rodziny i budowania właściwych relacji pomiędzy jej członkami, rozwijanie zainteresowania przeszłością swojej rodziny; uświadamianie, że każda osoba w rodzinie ma swoje prawa i obowiązki; budzenie zainteresowania relacjami pomiędzy osobami w rodzinie;
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych poprzez naukę nowych piosenek „Piosenka o książkach”, „Majowe życzenia” i tańca do utworu „King of the fairies”;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci przez dawanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej- gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych; uwrażliwianie na elementy muzyki – rytm, tempo, nastrój;
- rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i przygotowywania spotkań i uroczystości na terenie przedszkola;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS; stwarzanie możliwości do podejmowania prób pisania w liniaturze i w kratce;
- rozwijanie poczucia własnej wartości przez dawanie możliwości pokazania swoich walorów, umiejętności i mocnych stron podczas wymyślania, tworzenia i doświadczania w pracach z całą grupą.
Ważne wydarzenia
- 22 maja o godz. 16.00. - zapraszamy Rodziców na uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty;
- 31 maja wyjazd z okazji Dnia Dziecka do Gospodarstwa Argoturystycznego - GIPROL
Wiersze i piosenki
„MAJOWE ŻYCZENIA”
Jak ci, mamo powiedzieć – nie wiem,
żeś najlepsza jest z mam,
narysuję ci serce
i piosenkę tę dam.
REF: Piosenka dla mamy, dla mamy piosnka
Najlepsze życzenia schowamy w dźwiękach.
Piosenka dla mamy, zielona jak maj!
Tańcz z nami śpiewaj i graj.
A ty co powiesz na to, tato,
że słów już tyle znam.
Dziś ułożę je w rytm
i piosenkę ci dam.
Ref. Piosenka dla taty, dla taty piosenka,
jest dobra na co dzień, dobra od święta.
Piosenka dla taty pachnąca jak bzy!
Zaśpiewaj z nami i ty.
kwiecień
Tematyka kompleksowa
ŚWIĘTA , ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY
WIELKANOC
Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
JESTEM KULTURALNY
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: tradycja, szacunek oraz pojęć związanych ze świętami, np. palma, kraszanki, pisanki, miejscami użyteczności publicznej: kino, teatr, muzeum, kukiełka, marionetka, a także zawodami: scenarzysta, aktor, kostiumograf, etnograf;
- rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi i mowy opowieściowej, w trakcie tworzenia fabuły opowiadania; rozwijanie wyobraźni dzieci;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie litery f, F;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 9 i owalu jako figury geometrycznej; stwarzanie możliwości do manipulowania figurami i przedmiotami i obserwacji odbicia lustrzanego; tworzenie osi symetrii przez składanie papieru i obserwowaniu efektów pracy; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, ich pracy, zwierząt, przyrody i przedmiotów czy tradycji przez uświadomienie konieczności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, stosowania się do ogólnie obowiązujących norm;
- kształtowanie postaw prorodzinnych i patriotycznych poprzez uświadomienie znaczenia tradycji dla świadomości rodzinnej i narodowej – zwyczaje związane ze świętami, regionem (potrawy, strój ludowy, zwyczaje, muzyka, wytwory ludowe);
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych przez naukę nowych piosenek „Święta wielkanocne”, „Piosenka lalkarza” i tańców „Szewc”, „Klepany”, polonez;
- rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci, stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci podczas przeprowadzania prostych doświadczeń, obserwowania ich wyników i wyciągania wniosków na tej podstawie;
- rozwijanie kreatywności i samodzielności dzieci w planowaniu i realizacji działań, np. podczas przygotowywania spotkania z okazji Wielkanocy;
- rozwijanie doznań sensorycznych i koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS; stwarzanie możliwości do podejmowania prób pisania w liniaturze i w kratce.
Co słychać w grupie w miesiącu kwietniu:
5 kwietnia – szukanie zajączka w ogrodzie przedszkolnym;
14 kwietnia – warsztaty pt: WSZYSTKO GRA w Muzeum Polskiej Piosenki;
21 kwietnia wyście do pracowni Muchy Odpaduchy;
22 kwiecień – Dzień Ziemi;
Wiersze i posenki
JAJKO
Idzie jajko pod górę
Zawadziło o chmurę
Na dół się stoczyło,
Całe się rozbiło.
„ŚWIĘTA WIELKANOCNE”
1. Słońce złote jak pisanka
na błękitnym niebie
zaświeciło od poranka
dla mnie i od ciebie
bo....bo....to......to
2. Weźmy kolorowe farby,
pomalujemy jajka
Niech pisanki lśnią w koszyku,
wielkanocna bajka.
Bo...bo....to....to.....
3. I kurczaki i baranki
do koszyka damy.
Niech nasz koszyk piękny będzie,
gdy na stół stawiamy.
Bo....bo....to.....to....
Ref. Święta wielkanocne
zielenią się drzewa
Już bociany powróciły
szpak o wiośnie śpiewa.
KAPELA
1. Zebrał cudną Jaś kapelę
jakich w świecie jest nie wiele
są tam skrzypce są tam basy
cóż to będą za hałasy!
Ref. Dylu, dylu, na badylu,
firli, firli,
plum, plum.
Fiku miku na patyku,
Tralalala,
bum, bum, bum!
2. Na skrzypeczkach Jaś wygrywa,
nowych gości wciąż przybywa.
Na skrzypeczkach i na basach
Przygrywają jak na wczasach.
Marzec
Tematyka kompleksowa
CZTERY ŻYWIOŁY
MALI ODKRYWCY
TAJEMNICE ŚWIATA
NADCHODZI WIOSNA
WIOSNA TUŻ – TUŻ
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: dociekliwość, duma z pracy oraz pojęcia Układ Słoneczny, astronauta, załoga, kapitan, sieć internetowa, wynalazca, peleryna, rolnik, sianie, sadzenie;
- rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno- obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie liter p, P, w, W, c, C, j, J;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak ciekawość poznawcza, otwartość, chęć zadawania pytań, szacunek do pracy innych, radość z efektów własnej pracy;
- rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, zainteresowań związanych z kosmosem, podróżami kosmicznymi, wynalazkami służącymi człowiekowi w życiu codziennym;
- uświadamianie korzyści i niebezpieczeństw związanych z korzystania z zasobów internetowych;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 8 i znaku minus; tworzenie zadań – opowiadań i wykonywanie czynności matematycznych w nich zawartych; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania czynności matematycznych; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy;
- stwarzanie okazji do mierzenia, przeliczania, kodowania podczas układania i tworzenia gry;
- rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych przez naukę nowych piosenek „Kosmiczna wyprawa”, „Drzewo mieszkanie”; rozwijanie umiejętności różnicowania metrum oraz utrzymywania pulsu rytmicznego; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych;
- rozbudzanie zainteresowań technicznych i samodzielności podczas eksperymentowania; kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji przebiegu i efektów doświadczeń; kształtowanie umiejętności planowania, realizacji działań i rozwiązywania problemów podczas prac konstrukcyjnych;
- rozwijanie doznań sensorycznych oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS.
Ważne wydarzenia
- 10.03. - wyjazd do Pracowni Muchy Odpaduchy;
- 21.03. - Powitanie Wiosny w przedszkolu;
- 22.03. - Światowy Dzień Wody;
- 24 .03. Warsztaty plastyczne w bibliotece miejskiej : „Malowanie jajek”;
- 31.03.- wyjazd do Muzeum Polskiej Piosenki na lekcję - Wszystko Gra;
NASZE WIERSZE I PIOSENKI
KOSMICZNA WYPRAWA
1. Kapitan gotowy, załoga w komplecie,
rakieta się pręży do lotu jak ptak.
Już klapy zamknięte, skafandry dopięte.
Trzy, dwa, jeden, zero i nareszcie start.
Ref, Wyprawa kosmiczna. kosmiczna wyprawa-
nieziemska przygoda, cudowna zabawa!
Choć raz, choć raz pofrunąć do gwiazd,
w ten niezapomniany czas.
2. Już Księżyc siwiutki cylindrem się kłania,
już Droga, ta Mleczna, porywa nas w dal.
Tam gwiazdy się śmieją, planety szaleją
A Ziemia nam przesłania błękitna mgła.
3. Słoneczko promykiem pozdrawia czerwonym,
żegnaj się z nami i Wenus i Mars.
Bo Ziemia już czeka i tęskni z daleka.
To cud, że ją mamy i ona ma nas.
WITAMINA NA WIOSENNĄ POGODĘ
W marcu słońce mocniej świeci,
cieplej jest, noc krócej trwa.
Lecz pogoda wciąż kaprysi,
przeziębiamy się raz, dwa.
Kicha Cela, kicha Cezar,
kaszel męczy też Cyryla.
Witaminę C przyjmują,
tak najprościej – jedna chwila!
BOCIEK
Nad drzewami bociek leci,
szuka domu dla swych dzieci.
Krąży, krąży i zawraca,
bo do gniazda już powraca.
luty
Tematyka kompleksowa
Siły przyrody
Cztery żywioły
Wielka wyprawa
Nasze podróże
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: szacunek, odkrywanie, pojęcia dotyczące najbliższego otoczenia dziecka, np. surowce wtórne, bioodpady oraz inne pojęcia, np. żywioły, odkrywca, Antarktyda, Himalaje, wulkan, halit, ametyst, Inuita; stwarzanie okazji do posługiwania się nimi podczas wypowiedzi;
- rozwijanie pamięci słuchowej dzieci przez pamięciowe opanowanie wierszy, tekstów piosenek, słownictwa w języku angielskim;
- kształtowanie umiejętności argumentowania swojego zdania podczas wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań oraz prostych tekstów słowno-obrazkowych;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, np. papier, szkło, plastik, bio, las tropikalny, wydmy, piramidy, pustynia polarnik, igloo, Inuita, Etna, wulkan, lawa, krater, erupcja, równik, Sahara, Afryka, Brazylia itp. oraz wprowadzanie liter r, R, g, G, czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, zwierząt, środowiska przyrodniczego, itp. oraz odkrywanie rozumiane jako ciekawość poznawcza, chęć poznawania nowych miejsc, osób, zjawisk, itp., wyrabianie nawyku podejmowania konkretnych działań zmierzających do ochrony środowiska (segregacja śmieci, oszczędzanie wody i prądu, dbałość o czystość wody i powietrza, racjonalne gospodarowanie wodą);
- rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, pokazywanie jego różnorodności; uwrażliwienie na piękno, bogactwo i różnorodność fauny i flory Ziemi;
- uświadamianie korzyści i niebezpieczeństw związanych z żywiołami, np. respektowanie zakazu samodzielnego korzystania przez dzieci z zapałek, zapalniczek itp.;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 7; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania czynności matematycznych; posługiwanie się nazwami dni tygodnia i nazwami kierunków;
- stwarzanie okazji do mierzenia, przeliczania, kodowania podczas układania i tworzenia gry;
- rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych przez naukę nowych piosenek „Cztery żywioły”, „Mroźne marzenie”; zwrócenie uwagi na ładny i melodyjny śpiew; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych;
- rozbudzanie zainteresowań technicznych i samodzielności podczas eksperymentowania; kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji przebiegu i efektów doświadczeń;
- rozwijanie doznań sensorycznych oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS;
Ważne wydarzenia
- 10 luty – bal karnawałowy w przedszkolu;
1-3 lutego- Gwiazdka Nadziei - pomoc charytatywna dla chorego Denysa, wychowanka naszego przedszkola;
- Serduszko dla Hospicjum – od 14 lutego, akcja pomocy dla Domowego Hospicjum Dzieci w Opolu;
- 14 lutego – Walentynka- zabawy, wierszyki, piosenki – dzień koloru czerwonego;
- Dzień pączka – 16 lutego – Tłusty Czwartek w Chatce Puchatka;
Nasze wiersze i piosenki
CZTERY ŻYWIOŁY
1. Płynie w rzece, szumi w morzu oraz kranie.
W niej się myjesz i musisz ją pić.
Tak jak ryba bardzo lubisz w niej pluskanie.
Ale gradem też potrafi nieraz bić.
2. Jego blaskiem płoną świece i ognisko.
Chłód i ciemność oddala, jak wiesz.
Grzeje piece i ugotujesz na nim wszystko.
Lecz pożarów przyczyną jest też.
3. Dmucha w żagle i wiatrakom siłę daje.
W lemoniadzie bąbelkami kusi cię.
Nim w balonik dmuchasz i oddychasz stale.
A w tornado też potrafi zmienić się.
4. Ona daje nam schronienie i jedzenie.
I z jej skarbów korzystamy cały czas.
Po niej biegać, skakać miło jest szalenie.
Choć lawiną też zaskoczyć może nas.
Ref. Cztery wielkie żywioły świata.
Każdy jest nam potrzebny, by żyć.
Woda, ogień, ziemia, powietrze.
Jednak groźne potrafią też być.
KOLORY TĘCZY
Ile kolorów tęczy ma?
Policz ty, policzę ja.
Czerwony to symbol gorąca,
żółty to barwa słońca.
Pomarańczowy jest jak mandarynka,
a zielony jak trawa i żaby śmieszna minka.
Niebieski jak chabry i niezapominajki,
A granatowy jak ciemne morze z pięknej baki.
Pozostał jeden – jak śliwka fioletowy-
I obraz tęczy mamy już gotowy.
MROŹNE MARZENIA
1. Kiedy zima się zaczyna,
wielki mróź idzie.
Myślę wtedy o pingwinach
i o Antarktydzie.
2. Inny szlak na północ wiedzie
aż za ocean.
Tam polarne są niedźwiedzie,
a pingwinów nie ma.
3. Tam po morzu skutym lodem,
między górami,
zamiast jeździć samochodem,
jeździ się saniami.
4. Chcę mieć buty z foczej skóry,
ciepłe ubranie.
I u stóp lodowej góry
w igloo swe mieszkanie.
Ref. Marzę, żeby Inuitą być,
pośród gór lodowych sobie żyć.
I w kranie za polarnym kręgiem
jeździć psim zaprzęgiem.
styczeń 2023
Tematyka kompleksowa
PŁYNIE CZAS
MŁODSI I STARSI
SPORT TO ZDROWIE
DBAMY O ZDROWIE
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, wyciągania wniosków na podstawie ich treści, oceny postępowania bohaterów, budowania wypowiedzi na określony temat poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym, ładnego recytowania zapamiętanych tekstów;
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: pomoc, uczciwość oraz pojęcia dotyczące najbliższego otoczenia dziecka, np. bilon, monety, hartowanie, morsowanie; stwarzanie możliwości do prowadzenia dialogu, wywiadu na określony temat;
- rozwijanie procesów myślowych – pamięć, uwaga dowolna, myślenie przyczynowo-skutkowe;
- rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych;
- stwarzanie możliwości podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, np. narty, buty, gogle, kijki, kombinezon, narty, sanki, łyżwy itp. oraz wprowadzanie liter z, Z, b, B, n, N, s, S i czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak chęć niesienia pomocy innym, wrażliwość, szacunek do innych ludzi ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych, uczciwość, zdrowy styl życia; wzmacnianie więzi rodzinnych;
- rozwijanie myślenia operacyjnego – uświadamianie następstwa dni tygodnia i miesięcy; posługiwanie się pojęciami wczoraj, dzisiaj, jutro, nazwami dni tygodnia i miesięcy; poznanie sposobów mierzenia czasu; zabawy zegarem – odczytywanie pełnych godzin; ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach i zbiorach zastępczych; posługiwanie się modelami pieniędzy w sytuacji zabawy;
- wprowadzenie cyfry 6 i znaku +; kodowanie i dekodowanie informacji za pomocą symboli, cyfr 1–6 i znaków +, =;
- rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych poprzez naukę nowych piosenek „Zegary”, „Sypie śnieżek”; zwrócenie uwagi na ładny i melodyjny śpiew; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci i umiejętności różnicowania metrum 3- i 4-miarowego; doskonalenie umiejętności rozpoznawania melodii walca, utrwalenie kroku walczyka; stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej- gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką;
- kształtowanie postaw prozdrowotnych i związanych z bezpieczeństwem przez dobór ubrania odpowiedniego do panujących warunków atmosferycznych oraz przestrzeganie bezpiecznych sposobów zabawy na śniegu i lodzie; zachęcanie do próbowania, poznawania nowych smaków, przełamywania niechęci do warzyw, owoców; zachęcanie do stosowania zasad zdrowego stylu życia zgodnie z piramidą zdrowia; stwarzanie sytuacji dających możliwość samodzielnego przygotowywania zdrowych posiłków;
- rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i organizowania imprez: Dzień Babci i Dziadka; kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych.
Ważne wydarzenia
- 13 stycznia - spotkanie w bibliotece osiedlowej;
- 18 stycznia – Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka;
- 24 stycznia – Dzień Babci i Dziadka;
NASZE WIERSZE I PIOSENKI
CO ROBIĄ ZIMĄ DNI TYGODNIA
Gdy tylko słonko na niebie lśni,
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
Wtorek -lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
Hej, baw się z nami!
A niedziela, choć zdrowa,
pod pierzyną się chowa.
ZEGARY
1. U zegarmistrza gra muzyka
aż się zasłuchał cały dom,
bo sto zegarów naraz tyka,
a jeden bije : bim, bam, bom!
Ref. Cyk, cyk, cyk!
Cyk, cyk, cyk!
Bim-bam-bom!
2. Zegar z kurantem przerwał drzemkę,
aż stare kółka drgnęły w nim,
i oto zegar gra piosenkę,
starą melodię: rym-cym-cym!
3. U zegarmistrza dzwoni budzik:
„Niech szybko wstaje ten, kto śpi!
Zaraz kukułka się obudzi,
co nie kukułka cztery dni.
CZY WY WIECIE MOI MILI
1. Czy wy wiecie moi mili, czy wy wiecie
ile babci, ile dziadków jest na całym świecie.
Właśnie dzisiaj swoje święto mają,
więc wnuczęta im piosenkę śpiewać chcą.
Ref: Kochamy was, kochamy całym sercem
i radości chcemy dać wam jak najwięcej.
Nasze buzie uśmiechnięte
niech życzenia ślą przepiękne,
babciu, dziadku żyj nam ze sto lat.
2. Babcia bardzo często mamę zastępuje
zamiast taty dziadek wnukiem się zajmuje,
bo rodzice cały dzień spędzają w pracy,
babcia z dziadkiem za to zawsze maję czas.
3. Babcia z dziadkiem czas ciągle nam umilają,
zawsze dla nas niespodzianek wiele mają .
Dziś w piosence miłość wielką wyrażamy.
Głośno teraz podziękować chcemy wam.
MOJA BABCIA
Jestem sobie wnuczka mała,
moja babcia jest wspaniała.
Zna tuziny pięknych bajek,
których słuch się wspaniale.
Gry zabawy wyliczanki,
różne wiersze, zgadywanki.
Umie z klocków stawiać wieże,
dobrze gra na komputerze.
Zawsze zgrabnie piłkę łapie,
aż na nią gapią, gapie.
Zimą bierze mnie na narty.
Kocham babcię to nie żarty!