Kłapouszki
Co słychać w grupie – czerwiec
Tematyka kompleksowa
1. Lato czas zabawy
- Łąka pełna kwiatów
- Skaczą brzdące na zielonej łące
- O biedronkach na łąkach
- Wyprawa do zoo
- Kolorowy most na niebie
2. Kolorowe lato
- Po cc mrówkom kryjówki?
- Pszczoły i płynne złoto
- Coraz cieplej
- Nie jest srogi choć ma rogi
3. Żegnamy przedszkole
- Dywanik sensoryczny
- Wyślę do ciebie list
- Skarby z przedszkolnego ogrodu
- Piłka plażowa, piłka nożna
- Pizza owocowa
4. Do widzenia!
- Niedługo tu wrócimy
- Wakacje nad jeziorem
- Plażowe zakupy
- Marzenia małego podróżnika
- Kolorowe bańki
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
- poznanie zasad zachowania się w księgarni;
- stwarzanie warunków do wyrażania emocji ciałem;
- zachęcanie do radosnej zabawy w grupie;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- kształtowanie postawy koleżeńskiej w zabawie;
- uświadomienie, że w otoczeniu są osoby, do których można zwrócić się po pomoc;
- rozkładanie elementów według zasady po tyle samo;
- ćwiczenie w posługiwaniu się wyrażeniem po równo;
- ćwiczenie umiejętności uważnego słuchania;
- rozbudzenie zainteresowania zwierzętami egzotycznymi poprzez zabawy ruchowe;
- rozwijanie percepcji słuchowej;
- kształtowanie wrażliwości na odgłosy zwierząt;
- rozwijanie prawidłowej percepcji i znajomości nazw kolorów;
- kształtowanie aktywności twórczej i wyobraźni;
- zachęcanie do dzielenia się swoimi doświadczeniami;
- rozumienie i dostrzeganie potrzeby współdziałania w grupie na podstawie obserwacji życia mrówek;
- kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody;
- wdrażanie do współdziałania z rówieśnikami;
- dokonywanie syntezy słownej;
- kształtowanie logicznego myślenia;
- rozumienie znaczenia pszczół w życiu człowieka;
- rozpoznawanie oznak lata;
- nazywanie zjawisk pogodowych upał, burza;
- rozumienie potrzeby nawadniania organizmu podczas upału;
- rozwijanie zdolności gry na instrumentach muzycznych;
- kształtowanie wrażliwości na muzykę;
- wyrażanie radości z pory roku w utworze muzycznym;
- umiejętność lepienia z plasteliny zwierząt żyjących w trawie;
- rozwijanie motoryki małej w różnych działaniach plastycznych;
- rozumienie, że przyjacielem może zostać zwierzę żyjące na wolności;
- pobudzanie zmysłów;
- zdobywanie samodzielnych doświadczeń sensorycznych;
- nabywanie samodzielności podczas wykonywania codziennych czynności;
- rozumienie znaczeń znaków i symboli;
- szyfrowanie słów;
- dzielenie się przeżyciami z najbliższymi;
- łączenie elementów w zbiory;
- rozwijanie zdolności matematycznych podczas zabawy z kodowaniem;
- doskonalenie koncentracji podczas wykonywania zajęć;
- poznanie zabaw ruchowych z wykorzystaniem różnego rodzaju piłek;
- kształtowanie sprawności fizycznej i doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych podczas zabaw ruchowych z piłką;
- komponowanie wzorów w ograniczonym polu;
- wyrażanie siebie poprzez różnorodną sztukę;
- odczuwanie satysfakcji z wykonanej pracy plastycznej i uświadamianie wpływu na jej kształt;
- nauka pokonywania trudności;
- nabywanie odporności psychicznej;
- kształtowanie umiejętności samodzielnego działania;
- rozwijanie pamięci w zabawach językowych;
- kształtowanie słuchu fonematycznego;
- odczuwanie przyjaznego stosunku do środowiska przyrodniczego;
- rozumienie pojęcia: jeden do jednego;
- nabywanie nowych umiejętności matematycznych;
- wychowanie do poszanowania zdrowia;
- rozwijanie zdolności wokalnych i ruchowych;
- umiejętność reagowania ruchem na sygnał słowny;
- wdrażanie do skupiania uwagi podczas zajęć muzycznych;
- rozwijanie sprawności motorycznych podczas zabaw plastycznych;
- nabywanie nowych doświadczeń podczas eksperymentowania z kolorami;
- czerpanie radości w trakcie zabaw z bańkami mydlanymi.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
- budowanie radosnej atmosfery;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy;
- zachęcanie do zabaw w grupie.
- Zabawy z Powitanką: „Na powitanie” – integrowanie grupy poprzez wspólną zabawę.
- Zabawy przy muzyce: ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
Nasze wiersze i piosenki
Jedzie pociąg pod górę”
Jedzie pociąg pod górę, pod górę, pod górę
W każdym oknie pies Burek, pies Burek, pies Burek
Uwaga stacja tuż, wysiadajcie Burki już
Leci, leci samolot, samolot, samolot
Wiezie koty kot-pilot, kot-pilot, kot-pilot,
Uwaga ziemia tuż, wysiadajcie koty już
Jadą konne dorożki, dorożki, dorożki
A w dorożkach kokoszki, kokoszki, kokoszki,
Uwaga kurnik tuż, wysiadajcie kury już
Płynie, płynie żaglowiec, żaglowiec, żaglowiec
Na żaglowcu sto owiec, sto owiec, sto owiec
Uwaga port tuż, tuż, wysiadajcie owce już
Jedzie auto skrzypi oś, skrzypi oś, skrzypi oś,
W aucie siedzi wielkie coś, wielkie coś, wielkie coś,
Uwaga stacja tuż, wysiadajcie cosie już
Kolory wszystko ma
1. Niebo kolor ma niebieski ,
a trawa zielony,
złoty słońce, srebrny księżyc,
czarny mają wrony.
Wszystko swoje ma kolory,
chmury, ziemia, drzewa,
krowa co po łące chodzi
i ptak, który śpiewa.
Ref. Tra, la, la kolory wszystko ma.
Tra, la, la kolory mam i ja.
Tra, la, la kolory wszystko ma,
tra, la, la kolory mam i ja.
2. Wiosna z nami gra w zielone,
lato w żółte słońce,
jesień brązem nam maluje,
liście spadające.
Zima w białym jest kolorze,
kiedy dużo śniegu.
Wiem już o tym i nie muszę
pytać się kolegów.
Ref. Tra la la, kolory wszystko ma...
„Przedszkolak wie”
Każdy przedszkolak dobrze wie,
że słonko w górze śmieje się,
wietrzyk wieje sobie w dal,
morze śpiewa szumem fal.
i każdy przedszkolak pamięta,
że w lesie mieszkają zwierzęta.
Każdy przedszkolak dobrze wie,
że lis do nory chowa się,
niedźwiedź lubi słodki miód.
jeżyk tupie tup, tup, tup,
a krowa ma rogi na głowie,
to każdy przedszkolak wam powie.
Każdy przedszkolak dobrze wie,
że śnieżek zimą biały jest,
biedroneczka kropki ma,
i czerwone skrzydła dwa,
że czarne są kruki i wrony,
a trawa ma kolor zielony.
Maj
Tematyka kompleksowa
1. Baśnie, bajki i legendy
- Biblioteka na nas czeka
- Najpiękniejsze wiersze dla przedszkolaków
- Dziecięce bajeczki z ulubionej książeczki
- Chodzimy do księgarni
- Budujemy zamek dla książęcej pary
2. Rodzina razem się trzyma
- Kto należy do rodziny?
- Nowy członek rodziny
- Oto ja
- Niedzielny spacer
- Krawaty dla taty
3. Ja i moi bliscy
- Za to kochamy rodzinę
- W co się pobawimy?
- Wyprawa po słodkości
- Ozdoby dla mamy
- Piosenka dla mamy i taty
4. Z końca świata czy zza ściany to przyjaciel nasz kochany
- Przyjaciele z końca świata
- Kto mieszka w wigwamie
- Dzień radości
- Zabawy z różnych stron świata
- Prawa dziecka
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
- rozwijanie zainteresowania bajkami;
- używanie nazewnictwa związanego z postaciami bajkowymi;
- rozumienie, że świat fikcji nie jest tożsamy ze światem realnym;
- poznanie zawodu logopedy;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- ćwiczenie kulturalnego wysławiania się;
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę;
- kształtowanie świadomości istnienia cech wspólnych przedmiotów;
- wzbudzanie zainteresowania książkami;
- rozwijanie koncentracji słuchowej;
- wyrabianie umiejętności szybkiego reagowania na sygnał;
- wyzwalanie energii grupowej, spontaniczności i nauka współdziałania;
- rozwijanie wyobraźni podczas wykonywania prac plastycznych;
- umiejętność łączenia elementów w celu tworzenia praktycznych rzeczy;
- wykonanie zakładek do książek;
- poznanie biblioteki i zasad zachowania się w niej;
- rozwijanie postawy odpowiedzialności za książki;
- dostarczanie właściwych wzorów zachowania się w miejscach publicznych;
- przybliżenie literatury dziecięcej;
- rozwijanie umiejętności wcielania się w role;
- odczuwanie radości z obcowania ze światem literatury;
- utrwalanie znajomości kształtów i nazw figur geometrycznych;
- ćwiczenie umiejętności zapamiętywania;
- wdrażanie do skupiania się na wykonywanych czynnościach;
- rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem;
- aktywne słuchanie muzyki;
- poznanie zasad zachowania się w księgarni;
- rozwijanie umiejętności dostrzegania charakterystycznych cech wybranych budowli;
- nabywanie umiejętności tworzenia budowli przestrzennych;
- integrowanie grupy podczas działań wspólnych;
- umiejętność nazywania członków bliższej i dalszej rodziny;
- odczuwanie więzi z członkami rodziny;
- kulturalne wyrażanie siebie w kontaktach z rodziną;
- ćwiczenie umiejętności wyrażania radości w mowie;
- nauka kulturalnego zwracania się do członków rodziny;
- nazywanie i przeliczanie części ciała;
- ćwiczenie umiejętności odzwierciedlania liczby elementów ciała;
- kształtowanie świadomości siebie;
- doświadczanie radości podczas zabaw ruchowych;
- kształtowanie estetyki i harmonii ruchu;
- stwarzanie sytuacji muzycznoruchowych integrujących grupę ;
- przygotowanie prezentu według instrukcji słownej;
- kształtowanie poczucia estetyki;
- wyrabianie aktywnej postawy podczas wykonywania zadań;
- tworzenie więzi emocjonalnej z rodziną;
- umiejętność przeżywania bliskości;
- kształtowanie kultury współżycia;
- powtórzenie i utrwalenie nazw dni tygodnia;
- ćwiczenie wyrażania myśli w formie prostego zdania;
- poznanie i ćwiczenie zasad prowadzenia rozmowy;
- definiowanie i dzielenie elementów na zbiory;
- utrwalanie pojęcia zbiór;
- kształtowanie umiejętności zachowywania umiaru w spożywaniu słodyczy;
- rytmiczne recytowanie słów;
- interpretowanie piosenki za pomocą ruchu;
- wdrażanie do aktywnego uczestniczenia we wszystkich zabawach przy muzyce;
- ćwiczenie pamięci podczas pracy plastycznej;
- wyrażanie uczuć w różnych formach plastycznych;
- budzenie otwartości na uczucia.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie
- wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
- budowanie radosnej atmosfery;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy z Powitanką: „Na powitanie” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę.
- Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
Ważne wydarzenia
26 maja godz. 15.00 Dzień Mamy i Taty u Kłapouszków –uroczystość przedszkolna
31 maja Dzień Dziecka w gospodarstwie agroturystycznym w Staniszczach Małych – wycieczka całodniowa
2 czerwca Festyn Rodzinny w ogrodzie przedszkolnym
Nasze wiersze i piosenki
Na dzień matki
Mamo, mamo, dziś wszystkie dzieci,
Niosą Tobie życzeń bukiecik,
Serduszka gorące, kwiatuszki pachnące,
Co wyrosły na naszej łące
Tato, tato, dziś wszystkie dzieci,
Niosą Tobie życzeń bukiecik,
Serduszka gorące, kwiatuszki pachnące,
Co wyrosły na naszej łące
Rosną sobie kwiatki
Rosną sobie kwiatki na łące, na łące,
Maki, chabry i goździki pachnące.
Maki, chabry i goździki pachnące.
La la...
Nazbieramy kwiatków, kwiateczków, kwiateczków,
Nasplatamy, nazwijamy wianeczków.
Nasplatamy, nazwijamy wianeczków.
La la...
Zaniesiemy mamie te dary, te dary,
Uściskamy, upieścimy bez miary.
Uściskamy, upieścimy bez miary.
La, la...
kwiecień
Tematyka kompleksowa
1. Wielkanoc
- Grześ polubił wieś
- Skąd się wzięła pisanka?
- Wielkanocne śniadanie u Kłapouszka
- Mamy i ich dzieci
- Śmigus – dyngus i inne zwyczaje
2. Z kulturą za pan brat
- Przedszkolna drama
- Kino czy teatr
- Balet
- W galerii
3. Jestem kulturalny
- Kulturalny przedszkolak przy stole
- Dziś są twoje urodziny
- Dzień dobry! Do widzenia!
- Szanuje innych
- Umiemy się dzielić z innymi
4. Książka mój przyjaciel
- Krasnoludki na smutki
- Wierszyki łamiące języki
- Kolorowy świat bajek
- Książka o mnie
- Książka i zakładka – dobrana para
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
- poznawanie polskich tradycji ludowych, związanych z obchodzeniem świąt wielkanocnych;
- nazywanie elementów stołu wielkanocnego;
- uwrażliwianie na tradycję;
- kultywowanie tradycji przygotowanie koszyka do poświęcenia;
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej podczas układania produktów w koszyku;
- nawiązanie do tradycji malowania jajek w zabawach matematycznych;
- doskonalenie umiejętności wykonywania zadania według instrukcji;
- kształcenie umiejętności respektowania poleceń;
- poznawanie zwierząt kojarzonych z Wielkanocą podczas zabaw naśladowczych, muzyczno-ruchowych;
- kształtowanie wrażliwości na barwę instrumentu;
- rozwijanie zdyscyplinowania podczas wspólnego muzykowania;
- rozwijanie umiejętności przygotowania i dekorowania wielkanocnych wypieków;
- rozwijanie możliwości percepcyjnych;
- naśladowanie czynności z życia codziennego;
- zdobywanie wiedzy o wsi i jej mieszkańcach, odróżnianie miasta od wsi;
- dzielenie się wiedzą z innymi ludźmi;
- rozbudzanie szacunku do różnych grup społecznych, odmienności kultur;
- rozwijanie procesów analizy i syntezy;
- wyciąganie prostych wniosków z treści obrazków;
- ćwiczenie oczekiwania na swoją kolej podczas wypowiedzi;
- utrwalenie pojęcia para;
- dobieranie par przeciwstawnych;
- kształtowanie umiejętności pokonywania trudności;
- poznanie charakterystycznych cech kotów;
- klaskanie w rytm melodii;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej;
- poznanie zwyczaju śmigusa-dyngusa i przygotowanie własnej dyngusówki;
- ćwiczenie kreatywności podczas działań plastyczno-technicznych;
- odczuwanie przynależności podczas uczestnictwa w tradycjach i zwyczajach rodzinnych;
- rozumienie znaczenia uczuć w życiu człowieka;
- wykorzystywanie dramy jako środka do wyrażania emocji;
- ćwiczenie radzenia sobie z przykrymi uczuciami;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- doszukiwanie się przyczyny wydarzenia;
- poznanie zasad zachowania się w kinie;
- dostrzeganie regularności (rytmu) w zabawie;
- rozwijanie umiejętności naśladowania;
- poznanie zasad zachowania się w teatrze;
- poszerzanie wiedzy na temat baletu;
- rozwijanie płynności ruchów;
- wyrażanie siebie i własnych emocji poprzez ruch;
- poznanie zawodu malarza;
- wdrażanie do odpowiedniego używania słów: malarz, galeria, obraz;
- wyrażanie siebie w malarstwie;
- ćwiczenie kulturalnego zachowania się przy stole;
- kształtowanie zachowań społecznie akceptowanych;
- motywowanie do udziału w życiu kulturalnym przedszkola;
- poznanie akcesoriów urodzinowych;
- kształtowanie odpowiedniego zachowania się podczas uroczystości typu urodziny;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- utrwalanie znajomości zwrotów grzecznościowych: dzień dobry i do widzenia;
- ćwiczenie umiejętności odpowiedniego stosowania zwrotu w danej sytuacji;
- motywowanie do kulturalnego zachowywania się;
- próba określenia własnych praw na podstawie piosenki;
- ćwiczenie umiejętności wyrażania sprzeciwu;
- wyrażanie emocji w formie śpiewu;
- rozwijanie zdolności plastycznych;
- odczuwanie potrzeby wyrażania siebie w pracach plastycznych;
- dostrzeganie wartości emocjonalnej w gotowej pracy.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
- budowanie radosnej atmosfery;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy z Powitanką: „Na powitanie” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę; integrowanie się z grupą.
- Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
Ważne wydarzenia
5.04. Wielkanocne śniadanie w Kłapouszka – ubieramy się na żółto, będziemy szukać gniazda zająca w ogrodzie
21.04. Będziemy obchodzić Dzień Ziemi – ubieramy się na kolorowo, w kwiatki, zwierzątka, drzewa
Nasze wiersze i piosenki
Pisanki
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Niezapominajkowa piosenka
Szła dziewczynka do strumyczka
do błękitnego 3x
Nazbierała kwiatów polnych
do wianka swego 3x
Ref. Gdzie jest ta polana,
gdzie jest ten gaj,
gdzie są niezapominajki, gdzie jest mój raj. (bis)
Mój kwiatuszku błękitniutki,
piękny niczym cud 3x
Nie zapomnij nigdy o mnie
proszę o to cię 3x
Ref. Gdzie .....
Rosnę sobie nad potoczkiem
piękniej z każdym dniem 3x
mrugnę czasem swoim oczkiem
na oczęta twe 3x
Ref. Znalazłam polanę ,
znalazłam gaj.
Znalazłam niezapominajki
i mój mały raj.
Wiosenny bal
Na zielonej polanie, dziś wiosenny bal.
To tańca grają grube żuki i motyle dwa.
Dili, dili, dili, dili i motyle dwa
Oj, dili, dili, dili, dili, dili,dili, da!
Na zielonej polanie dziś wiosenny bal.
Do tańca grają chude świerszcze i komary dwa.
Dili, dili, dili, dili i komary dwa
Oj, dili, dili, dili, dili, dili,dili, da!
Na zielonej polanie dziś wiosenny bal.
Wesoła tańczy pszczółka mała a orkiestra gra.
Dili, dili, dili, dili a orkiestra gra.
Oj, dili, dili, dili, dili, dili,dili, da!
Marzec
Tematyka kompleksowa
1. Mali odkrywcy
- Mleczna burza mózgów
- Co łączy ryż i mleko?
- Wycieczka do gospodarstwa
- W mleczarni
- Co dodać do mleka?
2. Tajemnice świata
- Białe i zdrowe
- Mleczne produkty na sklepowej półce
- Ile mleka do wypicia czeka?
- Smaczny i zdrowy koktajl od krowy
- Przedszkolna produkcja masła
3. Nadchodzi wiosna
- Ciepło, coraz cieplej
- Marcowe szaleństwo pogodowe
- Co w trawie piszczy
- Wiosenne powroty
- Wyhodujemy roślinkę
4.Wiosna tuż, tuż
- Rosnę na wiosnę
- Pobudka! Już wiosna!
- Motyle jak latające kwiaty.
- Przedszkolni detektywi szukają wiosny
- Dziś zadbamy o ogródek
5.Święta, święta bija dzwony
- Wielkanocny stół
- W koszyczku do święcenia
- Wzorzyste pisanki
- Świąteczne zwierzaki
- Piaskowe pychotki z pieca
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
- rozwijanie wiedzy ogólnej;
- czerpanie radości z przekazywania wiedzy i umiejętności innym;
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
- poznanie rodzajów mleka;
- rozwijanie zdolności komunikacyjnych;
- wyrażanie w rozmowie szacunku wobec innych osób;
- doskonalenie orientacji przestrzennej;
- ćwiczenie umiejętności konstruowania budowli przestrzennych;
- dostrzeganie znaczenia hodowli zwierząt;
- odróżnianie niskich i wysokich dźwięków;
- rozwijanie słuchu muzycznego;
- ćwiczenie motoryki dużej podczas zabaw muzycznoruchowych;
- rozwijanie kreatywności w zabawach z użyciem produktów spożywczych;
- kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu;
- kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania pracy;
- poszerzanie wiedzy ogólnej w oparciu o opowiadanie;
- budowanie poczucia wspólnoty podczas zabaw tematycznych;
- ćwiczenie zgodnej współpracy;
- nazywanie produktów mlecznych
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu mowy i kształtowaniu umiejętności wypowiadania się;
- utrwalanie kulturalnych zachowań w miejscach publicznych;
- przeliczanie elementów w dostępnym zakresie;
- doskonalenie umiejętności matematycznych;
- utrwalanie wiedzy dotyczącej mleka;
- wsłuchiwanie się w dźwięki występujące w otoczeniu;
- umiejętność odróżniania dźwięków przyjemnych od nieprzyjemnych;
- odczuwanie pozytywnych emocji podczas działań z muzyką relaksacyjną;
- poznanie etapów przygotowania masła;
- doskonalenie sprawności motorycznych;
- odczuwanie satysfakcji z samodzielnie przygotowanych produktów;
- dostrzeganie zmian w przyrodzie;
- rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji;
- nabywanie empatii w stosunku do zwierząt;
- poznawanie i nazywanie symboli pogodowych oznaczających wiosnę;
- kształcenie umiejętności odczytywania symboli pogodowych;
- zainteresowanie dzieci zjawiskami pogodowymi występującymi wiosną;
- określenie liczby w zbiorze;
- przyporządkowanie jeden do jednego;
- rozwijanie umiejętności zwracania się o pomoc podczas wykonywania zadań matematycznych;
- wzbogacenie wiedzy na temat ptaków (bociana);
- naśladowanie ruchem i głosem odgłosów świata przyrody;
- nabywanie poczucia wspólnoty ze światem przyrody;
- poszerzanie wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin;
- tworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia podczas działań praktycznych (sadzenia roślin);
- wdrażanie do zadawania pytań podczas wykonywania działań technicznych;
- stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia;
- kształtowanie określonych postaw w obcowaniu z przyrodą;
- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole;
- poszerzanie wiadomości na temat wiosny podczas nauki wiersza na pamięć;
- kształtowanie rozumienia ze słuchu;
- tworzenie sytuacji sprzyjających swobodnym wypowiedziom;
- poznanie cyklu rozwojowego motyla;
- kształtowanie pojęć wysoko – nisko; góra – dół;
- dostrzeganie delikatności środowiska przyrodniczego;
- śpiewanie do znanych melodii;
- kształtowanie umiejętności naśladowania czynności;
- wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
- rozumienie potrzeby utrzymywania porządku wokół nas;
- nabywanie umiejętności korzystania z różnorodnych narzędzi;
- odczuwanie przyjemnych doznań po uporządkowaniu miejsca zabawy.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
- budowanie radosnej atmosfery;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
Ważne wydarzenia
21.03. powitamy wiosnę, ubierzemy się w kolorze zielonym i udamy się na spacer z przygotowaną Marzanną.
22.03. będziemy obchodzić Światowy Dzień Wody
Nasze wiersze i piosenki
Przyszła wiosna
1.Przyszła do nas wiosna - piękna i radosna:
tupu, tupu, tup, tup, tup! - przyszła do nas wiosna
-tupu, tupu, tupu, tupu, tup, tup, tup!
2.Słonkiem jasno świeci, śmieje się do dzieci:
ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha! - śmieje się do dzieci
-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha!
3. Czasem, gdy się gniewa, burzą huczy z nieba:
bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum - burzą huczy z nieba -
bum, bum, bum, bum bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum!
4.Innym razem jeszcze kapie cicho deszczem:
kapu, kapu, kap, kap, kap! - kapie cicho deszczem -
kapu, kapu, kapu, kapu, kap, kap, kap!
Idzie wiosna
Kiedy wiosna przyjdzie do nas roześmiana i zielona
razem z wiosna wszystkie dzieci zaśpiewają tak
ref. Zielona trawa zielony mech
zielona żaba rech, rechu, rech.
Rośnie trawa, rosną listki, rosną szybko dzieci wszystkie
przyfrunęły już bociany i klekocą tak.
ref. Zielona trawa zielony mech
zielona żaba rech, rechu, rech.
W lesie kwitnie już zawilec obudziły się motyle
A wieczorem na łąkami słychać żabi śpiew.
ref. Zielona trawa zielony mech
zielona żaba rech, rechu, rech.
Wiosenny marsz
Trala la, trala la słonko na listeczkach gra x2
Pani żabka i pan bociek do koncertu stroją się
Na pianinie zagra kotek wszyscy cieszą się
Trala la, trala la słonko na listeczkach gra x2
Słonko świeci już wesoło, trawka już zieleni się
wszystkie dzieci, wszystkie w koło, bardzo cieszą się
Trala la, trala la słonko na listeczkach gra x2
Wiosna – mały wróbel
1. Mały wróbel na gałęzi zaczął ćwierkać już,
jakby chciał ogłosić wszędzie, że wiosna tuż, tuż.
Ref. Wiosna, wiosna już na dworze.
Fajnie jest o każdej porze.
Nie chce się, nie chce się do domu wracać.
2. Wszystkie dzieci z dwóch podwórek pozbierały się.
Na trzepaku siedzi Jurek przez calutki dzień
Ref...
3. Piłka, guma i skakanka raźno poszły w ruch.
Na rowerze siedzi Anka brakuje jej tchu.
Ref...
luty
Tematyka kompleksowa
1. Siły przyrody
- Tańczą na wietrze bańki z powietrzem
- Wiatraki i inne cudaki
- Ziemia jest okrągła
- Czym pachnie ziemia?
- Eksperymenty z wody i ziemi.
2. Nasz podróże
- Do fryzjera się wybieram
- O kowboju w ładnym stroju
- Dekoracje karnawałowe
- Przygotowania do balu
- Nadszedł ten dzień
3. Cztery żywioły
- Zdrowa woda
- Po krainie mojej płynie
- Gdzie jest ogień?
- Jak woda i ogień
- Turniej wiedzy o żywiołach
4.Wielka wyprawa
- Samolot dla odważnych
- Kolorowa Brazylia
- Marynarze pływali na ogromnej fali
- Tańce i wygibasy
- Tajemnicze maski
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
- uświadomienie obecności i roli powietrza w życiu człowieka;
- rozumienie pojęcia czyste powietrze;
- wczuwanie się w emocje drugiej osoby i rozpoznawanie ich;
- poszerzanie słownika czynnego o słowa: zawierucha, wicher, zefirek;
- rozumienie pojęć przyrodniczych;
- ćwiczenia komunikacji w oparciu o piosenkę i wiersz;
- odnajdywanie w otoczeniu kształtu koła;
- doskonalenie spostrzegawczości;
- kształtowanie poszanowania dla środowiska;
- rozwijanie doświadczeń sensorycznych;
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i muzycznych;
- wdrażanie do przestrzegania reguł;
- poznanie kolejności działań technicznych podczas sadzenia roślin do ziemi i wody;
- ćwiczenie rozróżniania kolorów;
- nabywanie gotowości do pomocy rodzicom w sadzeniu i pielęgnacji roślin;
- rozumienie znaczenia wody dla życia na Ziemi;
- uświadamianie potrzeby racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą w codziennych sytuacjach;
- rozwijanie zainteresowań badawczych;
- wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego;
- doskonalenie kompetencji językowych;
- kształtowanie postawy zaciekawienia otaczającym światem;
- umiejętność postępowania w styczności z ogniem;
- nauka rozpoznawania niebezpieczeństwa;
- ćwiczenie w klasyfikowaniu i segregowaniu przedmiotów;
- zapoznanie z instrumentem muzycznym – harfą;
- dostrzeganie podobieństw między dźwiękami instrumentów a odgłosami natury;
- budzenie wrażliwości muzycznej;
- zdobywanie nowych doświadczeń z materiałem sypkim;
- rozwijanie zdolności kreowania obrazu z dostępnych materiałów przyrodniczych;
- ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z porażką;
- rozróżnianie i nazywanie pojazdów powietrznych;
- kształtowanie postawy akceptacji siebie i swoich emocji;
- wyrażanie samoekspresji w różnych formach aktywności;
- rozwijanie umiejętności językowych;
- ćwiczenie umiejętności budowania wypowiedzi z użyciem przymiotników;
- nabieranie odwagi w kontaktach językowych z ludźmi odmiennej narodowości;
- nabywanie zdolności matematycznych podczas zabaw z kodowaniem;
- doskonalenie umiejętności zapamiętywania;
- umiejętność wykorzystania własnych zdolności podczas zabaw;
- próba rozumienia zjawiska rozchodzenia się fal dźwiękowych;
- ozwijanie umiejętności odtwarzania rytmu i melodii głosem i ruchem;
- rozwijanie zamiłowania do śpiewu i zabaw rytmicznych;
- zapoznanie z pojęciem maska karnawałowa;
- rozwijanie pomysłowości i kreatywności podczas przygotowywania maski;
- czerpanie satysfakcji z zabaw plastycznotechnicznych;
- poznanie zawodu fryzjera oraz przedmiotów używanych w trakcie pracy;
- nabywanie odwagi;
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
- doskonalenie umiejętności językowych;
- wzbogacanie słownictwa o wyrazy związane z karnawałem;
- ćwiczenie uważnego słuchania poleceń i stosowania się do nich;
- nazywanie dekoracji karnawałowych i odróżnianie ich kształtów;
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej;
- ćwiczenie w układaniu, odtwarzaniu rytmów;
- dostrzeganie zmian charakteru muzyki;
- dostosowanie ruchów tanecznych do tempa;
- wyzwalanie naturalnej ekspresji w tańcu;
- pobudzanie percepcji wzrokowej i dotykowej;
- rozwój umiejętności manualnych;
- doświadczanie pracy z różnorodnym materiałem.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali
- zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
- budowanie radosnej atmosfery;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
Ważne wydarzenia
1-3.02 – udział w akcji charytatywnej „Gwiazdka nadziei”
10.02 – wielki Bal Karnawałowy w „Chatce Puchatka” Prosimy o przebranie dzieci w stroje. Będą wykonywane w tym dniu zdjęcia.
14-17.02. bierzemy udział w akcji charytatywnej „Serce dla Hospicjum”
16.02. będziemy obchodzić w przedszkolu „Tłusty Czwartek”
Nasze wiersze i piosenki
Karnawałowy walczyk
Karnawałowy walczyk –
mięciutko raz, dwa, trzy!
Czarodziej z nami tańczy,
wróżka i pirat zły.
Karnawałowy walczyk –
kapela pięknie gra.
Śpiewają przebierańcy,
śpiewamy ty i ja.
W przedszkolu dziś zabawa,
od rana ruch i gwar.
Karnawał to karnawał,
już znamy balu czar.
Choć dobrze się bawimy,
każdy ma w sercu żal.
Tak smutno będzie kończyć karnawałowy bal.
Grasz w kolory?
Grasz w kolory? – Gram!
Znasz kolory? – Znam!
Wiem, że trawa jest zielona,
zielone są drzewa.
Kiedy wiosną puszczą listki,
ptaki będą śpiewać.
Wiem, że żółte jest słoneczko,
piasek i banany,
a niebieskie są migdały,
niebo, oczy mamy.
Ref.: Kolory, kolory,
pełno ich wokoło.
Dobrze, że je mamy,
z nimi jest wesoło. (x2)
Grasz w kolory? – Gram!
Znasz kolory? – Znam!
Wiem, że serce jest czerwone,
kiedy je rysuję.
Chcesz, to chętnie ci serduszko
takie podaruję.
Myszki szare, mleko białe,
prosiaczki różowe,
a jesienią zakwitają
wrzosy fioletowe.
Ref.: Kolory, kolory...
Grasz w kolory? – Gram!
Znasz kolory? – Znam
Pajacyk
Fiku -miku, fiku -miku
poskacz z nami, pajacyku.
Popatrz na przedszkolaka,
zaraz się nauczysz skakać.
Fiku -miku, fiku -miku
poskacz z nami, pajacyku,
skacze Krysia, skaczę ja
styczeń 2023
Tematyka kompleksowa
1. Płynie czas
- Nowy Roczek robi kroczek
- Życzenia noworoczne
- Kolorowe pory roku
- Kiedy słonko chodzi spać?
2. Sport to zdrowie
- Lodowisko, uważaj bo ślisko!
- Start, zimowa olimpiada!
- Narciarze jadą w parze
- Z górki na pazurki
- Malowanie na zimowym dywanie
3.Dbam o zdrowie
- Śnieżne zabawy
- Co zjemy, gdy zmarzniemy?
- Psie zaprzęgi
- Gimnastyka ciała, buzi i języka
- Kreatorzy zimowego stroju
4. Młodsi i starsi
- Kartki z rodzinnego albumu
- Dziadek zna wiele zagadek
- Życzenia dla babci
- Z wizytą u dziadków
- U babci jest słodko świat pachnie szarlotką
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze
- poznanie tradycji witania Nowego Roku;
- rozwijanie umiejętności aktorskich;
- odczuwanie wspólnej radości;
- poznanie nazw dni tygodnia;
- kształtowanie umiejętności tworzenia zdrobnień;
- odczuwanie życzliwości dla innych osób;
- nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru;
- dostrzeganie różnic w porach roku;
- rozwijanie wiedzy o otaczającym świecie;
- rozwijanie aktywności muzyczno‐ruchowej;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki;
- wdrażanie do reagowania na polecenia;
- poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy;
- kształtowanie pojęcia regularności rytmu w organizacji czasu;
- rozwijanie umiejętności wyrażania pory dnia w działaniach plastycznych;
- rozumienie pojęcia rodzina;
- nazywanie członków rodziny;
- zacieśnianie więzi rodzinnych;
- rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na płeć;
- odnajdywanie kształtów w przedmiotach wokół nas;
- rozwijanie spostrzegawczości;
- zachęcanie do rozmowy z bliskimi o tym, jakich przedmiotów używają na co dzień;
- eksperymentowanie z dźwiękiem;
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej;
- kształtowanie świadomości dotyczącej dbania o słuch;
- rozwijanie pomysłowości i kreatywności;
- doskonalenie sprawności manualnych;
- kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek;
- zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych;
- kształtowanie świadomości o zagrożeniach występujących na lodzie i śniegu;
- przybliżenie znaczenia słowa olimpiada;
- ćwiczenie umiejętności na sylaby;
- wdrażanie do uważnego słuchania poleceń;
- porównywanie elementów i posługiwanie się pojęciami duży, mały;
- umiejętność odróżniania pary od jednostki;
- przybliżanie wartości zabawy w parach;
- taniec cwałem bocznym po kole;
- kształtowanie motoryki w zakresie zwinności;
- zgodne współdziałanie w zabawie;
- poznanie korzyści dla organizmu wynikających z zabaw na śniegu;
- kształtowanie inwencji twórczej;
- wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy;
- uświadamianie zagrożeń płynących ze świata ludzi i zwierząt;
- nauka unikania zagrożeń;
- poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznego organizowania zabaw na dworze;
- poznawanie zmysłów smaku i zapachu;
- określanie cech przedmiotów za pomocą przymiotników;
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy;
- szeregowanie elementów od najmniejszego do największego;
- ćwiczenie umiejętności zachowania się podczas spotkania z nieznanym psem;
- dbanie o siebie w każdej sytuacji;
- poznanie własnych możliwości ruchowych;
- doskonalenie umiejętności wykonywania coraz trudniejszych zadań;
- poznanie przyczyn przeziębienia jako następstwa niedostosowania ubioru do pory roku;
- tworzenie przestrzennych kompozycji;
- stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni, wzajemnej pomocy;
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
- budowanie radosnej atmosfery;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
W każdy poniedziałek – zajęcia wprowadzające i utrwalające wartość (dobro, miłość).
W każdy wtorek – praca z dziećmi według Metody Dobrego Startu.
W co drugą środę – zajęcia z wykorzystaniem kodowania.
W każdy czwartek – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
W poniedziałek i środę – religia.
We wtorek i w czwartek – język angielski
Ważne wydarzenia
18.01- Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka
27.01 godz.15.00 – Dzień Babci i Dziadka w przedszkolu
Nasze wiersze i piosenki
Tak się zachmurzyło
Tak się zachmurzyło, słonko się ukryło,
Pada, pada śnieżek biały dawno go nie było.
Pada, pada śnieżek biały dawno go nie było
Chodźmy na saneczki chłopcy i dzieweczki,
Pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki
Pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki
Pędzimy, pędzimy nic się nie boimy ,
Aż tu naraz bęc na śnieżek i wszyscy leżymy
Aż tu naraz bęc na śnieżek i wszyscy leżymy
Wróbelki zimą
Ćwir, ćwir, ćwir zima biała
podwóreczko przysypała.
W białym puchu cała ziemia,
nic nie widać do jedzenia,
ćwir, ćwir, ćwir do jedzenia
Ćwir, ćwir, ćwir na podwórko,
wyglądały z gniazda dziurką.
Czy na zimę dla wróbelków,
nie wysypią kartofelków,
ćwir, ćwir, ćwir kartofelków.
Sanna
Zima, zima, zima
pada, pada śnieg.
Jadę, jadę w świat sankami,
sanki dzwonią dzwoneczkami:
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.
Jaka pyszna sanna,
parska raźno koń.
Śnieg rozbija kopytami,
sanki dzwonią dzwoneczkami:
Dzyń, dzyń, ...
Zasypane pola,
w śniegu cały świat.
Biała droga hen, przed nami,
sanki dzwonią dzwoneczkami:
Dzyń, dzyń...