Kłapouszki
Co słychać w grupie – czerwiec 2022
Tematyka kompleksowa
SZCZĘŚCIE
Lato – czas zabawy
Kolorowe lato
ROZWAGA
Żegnamy przedszkole
Do widzenia!
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne
Cele ogólne:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: szczęście, rozwaga oraz środowiska społecznego i przyrodniczego, np. związane z zawodem pszczelarza, gatunkami i życiem pszczół (pszczoła miodna, pszczoła murarka),
z ekosystemem łąki, stawu, gór; nazwy polskich jezior, gór; kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi oraz argumentowania swojego zdania; - doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy, piosenek i słownictwa w j. angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem; posługiwanie się alfabetem; układanie wyrazów, zdań z rozsypanek;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 0 i liczby 10 i układanie jej z cyfr; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier;
- rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym przez obserwacje fauny
i flory w różnorodnych ekosystemach – łąka, staw, jezioro; kształtowanie postawy troski o środowisko przyrodnicze przez organizowanie opieki nad owadami w ogrodzie – budowanie poidełek dla owadów; uświadamianie znaczenia owadów dla środowiska przyrodniczego; - rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych przez naukę nowych piosenek „Dziecięce marzenia”, „Zawołało lato” i tańca „Stonoga;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci przez dawanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych; uwrażliwianie na elementy muzyki – rytm, tempo, nastrój;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, wycinania, lepienia, prób pisania po śladzie w liniaturze i w kratce;
- kształtowanie postawy otwartości, zadowolenia w relacjach z ludźmi; budzenie zaciekawienia tematem szkoły; podnoszenie poczucia własnej wartości przez dawanie możliwości pokazania swoich walorów, umiejętności i mocnych stron podczas wymyślania, tworzenia i doświadczania w pracach z całą grupą;
- stwarzanie okazji do rozmowy o swoich emocjach i uświadomienia, że każdy
je przeżywa; rozwijanie umiejętności logicznego i zrozumiałego wypowiadania się
na temat swoich odczuć; - stwarzanie możliwości do podejmowania współpracy podczas działań twórczych;
- kształtowanie umiejętności oceny działania; wdrażanie do bezpiecznego zachowania; uświadamianie konieczności refleksji nad swoim zachowaniem.
Ważne wydarzenia
1.06.2022 - Dzień Dziecka w Przedszkolu
2.06.2022 - Maraton czytania- wyjście do osiedlowej biblioteki
3.06.2022 - Wyjazd do Przysieczy z okazji Dnia Dziecka
8.06.2022 - Wyjazd na bajkę muzyczną „ Jaś i Małgosia” do Studenckiego Centrum Kultury
w Opolu
24.06.2022 - Pożegnanie z przedszkolem i nocowanie Kłapouszków w przedszkolu
W czerwcu kontynuujemy:
Kodowanie - uczymy dzieci programować
Aktywny przedszkolak
Cała Polska czyta dzieciom
Program edukacyjny "Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy"
- organizowanym przez Powiatową Stację Sanitarno- Epidemiologiczną w Opolu
Wiersze i piosenki
Słońce
Bożena Forma
Śpią jeszcze ludzie, gdy świt przychodzi,
zza horyzontu słońce wychodzi.
Wciąż piękne, jasno świeci na niebie,
ciepłe promienie wysyła do ciebie.
Ogrzewa rośliny, zwierzęta, ludzi,
wcale się zbytnio przy tym nie trudzi.
Gdy jest na niebie, wszędzie jest jasno,
nawet gdy chmury zakryją je ciasno.
Latem jest bardzo wysoko nad ziemią,
wtedy się wszystkie rośliny zielenią.
Ciepła jest wtedy woda w jeziorach…
Chodźcie się kąpać, słoneczko woła.
A kiedy nisko nad ziemią świeci,
pełno na ziemi wichrów, zamieci.
Kiedy już zajdzie, to dobrze wiecie,
panuje ciemność na całym świecie.
Zawołało lato
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Zawołało lato, że przyszły wakacje,
A ja z echem odpowiadam: Masz rację! Masz rację!
Spakowany plecak, w nim kompas i mapy,
I notesik z poradami od mamy i taty.
Poszukam przygody w niedostępnym lesie
Tropy jej odnajdę wszędzie, nim nadejdzie wrzesień.
Nad morze pojadę i dam nura w fale,
Bo jak wszystkie grzeczne dzieci lubię w morzu szaleć.
Na żaglowej łodzi odwiedzę jeziora
Będę z wiatrem śpiewać szanty i pokład szorować.
Potem ruszę w góry, na szlaki nieznane,
By wypasać z juhasami na hali barany.
Pod niebem gwiaździstym na mchu wśród paproci
Leśny szałas wybuduję, słońce go wyzłoci.
I jeszcze w marzeniach pójdę hen daleko,
Tam gdzie zawsze są wakacje nad różową rzeką.
Co słychać w grupie – maj 2022
Tematyka kompleksowa
WIEDZA
Książka – mój przyjaciel (liczba 0)
Baśnie, bajki, legendy (litery ł, Ł; liczba 10)
RODZINA
Rodzina razem się trzyma (litery h, H)
Ja i moi bliscy
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne
Cele ogólne:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: wiedza, rodzina oraz środowiska społecznego dziecka, np. księgarnia, biblioteka, antykwariat, bajka, legenda, dom rodzina bliska, rodzina daleka itp.; kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi; wprowadzanie pojęć odnoszących się do zawodów związanych z powstawaniem i produkcją książek oraz tych wykonywanych przez rodziców;
- kształtowanie logicznego myślenia podczas porządkowania zdarzeń, tworzenia historyjek, wskazywania różnic i podobieństw pomiędzy przedmiotami;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań oraz prostych tekstów słowno- obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie liter ł, Ł, h, H;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej przez stwarzanie okazji do korzystania z różnych źródeł wiedzy – doświadczanie, obserwacja, książki, Internet; przeprowadzanie prostych doświadczeń, obserwowanie ich wyników i wyciąganie wniosków na tej podstawie;
- rozwijanie umiejętności planowania działań w celu zdobycia wiadomości i wykonania zadań; uświadamianie znaczenia zespołu w zdobywaniu i gromadzeniu nowych doświadczeń;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 0 i liczby 10 i układanie jej z cyfr; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier;
- rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym przez obserwacje fauny
i flory w najbliższym otoczeniu przedszkola; zachęcanie do notowania wyników obserwacji o zdobywania wiedzy na temat roślin i zwierząt; kształtowanie postawy troski o środowisko przyrodnicze przez wykonywanie prac porządkowych w ogrodzie – sianie i sadzenie roślin, opieka nad nimi; - kształtowanie postaw prorodzinnych uświadamianie wspierającej roli rodziny; rozwijanie umiejętności wyrażania swoich emocji i odczuć związanych z rodziną za pomocą mimiki, gestu i rysunku; uświadamianie znaczenia rodziny i budowania właściwych relacji pomiędzy jej członkami, rozwijanie zainteresowania przeszłością swojej rodziny; uświadamianie, że każda osoba w rodzinie ma swoje prawa i obowiązki; budzenie zainteresowania relacjami pomiędzy osobami w rodzinie;
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych poprzez naukę nowych piosenek „Piosenka o książkach”, „Majowe życzenia” i tańca do utworu „King of the fairies”;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci przez dawanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej- gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych; uwrażliwianie na elementy muzyki – rytm, tempo, nastrój;
- rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i przygotowywania spotkań i uroczystości na terenie przedszkola;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS; stwarzanie możliwości do podejmowania prób pisania w liniaturze i w kratce;
- rozwijanie poczucia własnej wartości przez dawanie możliwości pokazania swoich walorów, umiejętności i mocnych stron podczas wymyślania, tworzenia i doświadczania w pracach z całą grupą.
Ważne wydarzenia
12.05.2022- wyjście do biblioteki osiedlowej na spotkanie „Książki interaktywne”
27.05.2022- Dzień Mamy i Taty - Festyn rodzinny „Mamo, Tato, pobaw się ze mną”
Udział w pilotażowym programie edukacyjnym "Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy"
- organizowanym przez Powiatową Stację Sanitarno- Epidemiologiczną w Opolu
19.05.2022- udział w Międzyprzedszkolnym VII Festiwalu Tańca dla dzieci (zespół)
25.05.2022 – olimpiada matematyczna cz. II – „Dogrywka” - zespół
W maju kontynuujemy:
Projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
Kodowanie - uczymy dzieci programować
Aktywny przedszkolak
Cała Polska czyta dzieciom
Wiersze i piosenki
Skarga książki
Jan Huszcza
Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozaginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś, ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie.
Piosenka o książkach
sł. Marcin Przewoźniak, muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
1. Duchy, smoki, tajemnice.
Krasnoludki, czarownice.
Z dobrych bajek to koledzy.
Oraz dużo, dużo wiedzy.
Dużo wiedzy!
Ref.: Biblioteka na nas czeka.
Biblioteka na nas czeka.
Tam przygody i postacie,
które zaraz pokochacie!
Biblioteka dla człowieka,
który czyta,
hej, czytacie…?
2. W tych literach znajdziesz właśnie
Złoty klucz do wyobraźni.
Książek, drogi czytelniku,
Papierowych i w czytniku –
Masz bez liku!
Ref.: Biblioteka na nas czeka…
3. Tyle przygód znajdziesz przecież
Nie w laptopie, nie w tablecie,
Nie w konsoli, nie w smartfonie –
Tylko w książce! Biegnij do niej!
Biegnij do niej!
Ref.: Biblioteka na nas czeka…
4. Lubisz słuchać? Więc – a kuku!
Słuchaj książek audiobooków.
Takie coś się czyta samo.
Chociaż lepiej – na dobranoc.
Czytaj, mamo!
Ref.: Biblioteka na nas czeka…
Majowe życzenia
sł. i muz. Malina Sarnowska
1. Jak Ci, mamo, powiedzieć – nie wiem,
żeś najlepszą jest z mam.
Narysuję ci serce
i piosenkę tę dam.
Ref.: Piosenka dla mamy, dla mamy piosenka
Najlepsze życzenia schowamy w dźwiękach.
Piosenka dla mamy, zielona jak maj!
Tańcz z nami, śpiewaj i graj.
2. A ty co powiesz na to, tato,
że słów tyle już znam.
Dziś ułożę je w rymy
i piosenkę ci dam.
Ref.: Piosenka dla taty, dla taty piosenka,
Jest dobra na co dzień, dobra od święta.
Piosenka dla taty pachnąca jak bzy!
Co słychać w grupie – kwiecień 2022
Tematyka kompleksowa
TRADYCJA
Święta, święta, biją dzwony
Wielkanoc
SZACUNEK
Z kulturą za pan brat
Jestem kulturalny
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne
Cele ogólne:
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: tradycja, szacunek oraz pojęć związanych ze świętami, np. palma, kraszanki, pisanki, miejscami użyteczności publicznej: kino, teatr, muzeum, kukiełka, marionetka, a także zawodami: scenarzysta, aktor, kostiumograf, etnograf;
- rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi i mowy opowieściowej, w trakcie tworzenia fabuły opowiadania; rozwijanie wyobraźni dzieci;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie litery f, F;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 9 i owalu jako figury geometrycznej; stwarzanie możliwości do manipulowania figurami i przedmiotami i obserwacji odbicia lustrzanego; tworzenie osi symetrii przez składanie papieru i obserwowaniu efektów pracy; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, ich pracy, zwierząt, przyrody i przedmiotów czy tradycji przez uświadomienie konieczności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, stosowania się do ogólnie obowiązujących norm;
- kształtowanie postaw prorodzinnych i patriotycznych poprzez uświadomienie znaczenia tradycji dla świadomości rodzinnej i narodowej – zwyczaje związane ze świętami, regionem (potrawy, strój ludowy, zwyczaje, muzyka, wytwory ludowe);
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych przez naukę nowych piosenek „Święta wielkanocne”, „Piosenka lalkarza” i tańców „Szewc”, „Klepany”, polonez;
- rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci, stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci podczas przeprowadzania prostych doświadczeń, obserwowania ich wyników i wyciągania wniosków na tej podstawie;
- rozwijanie kreatywności i samodzielności dzieci w planowaniu i realizacji działań, np. podczas przygotowywania spotkania z okazji Wielkanocy;
- rozwijanie doznań sensorycznych i koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS; stwarzanie możliwości do podejmowania prób pisania w liniaturze i w kratce.
Ważne wydarzenia:
7 kwietnia odwiedzi nas w przedszkolu policjant i przeprowadzi z dziećmi zajęcia na temat bezpieczeństwa;
13 kwietnia „Śniadanie wielkanocne w przedszkolu” oraz „Szukanie gniazdka zajączka wielkanocnego”. Prosimy ubrać dzieci odświętnie- elegancko;
20 kwietnia - Bakterie wśród nas - zajęcia z efektami świetlnymi, zabawa która pokazuje jak przenoszone są mikroorganizmy pomiędzy ludźmi, test skuteczności mycia rąk. Kolejne zajęcia z dziecięcego laboratorium nauki i zabawy Labiq;
22 kwietnia będziemy obchodzić Dzień Ziemi
28 kwietnia będą robione zdjęcia dzieciom 6- letnim- legitymacyjne, w togach i do tablo.
Wielkanocny Konkurs Plastyczny „ Eco koszyk wielkanocny”
W kwietniu kontynuujemy:
Projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
Kodowanie - uczymy dzieci programować
Aktywny przedszkolak
Cała Polska czyta dzieciom
Wiersze i piosenki
Jestem muzykantem
Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać
– A na czym? – Na pianinie.
A pianino, -ino, -ino, a pianino, -ino, -ino,
A pianino, -ino, -ino, a pianino, bęc! Jw., a na bęc!
Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na bębenku.
A bębenek, -enek, -enek, a bębenek -enek, -enek,
a bębenek, -enek, -enek, a bębenek, bęc!
Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na puzonie.
Na puzonie, -onie, -onie,
na puzonie, -onie, -onie,
na puzonie, -onie, -onie, na puzonie, bęc!
„Geometryczne porządki”
Cztery kąty proste
i jeszcze do tego,
cztery równe boki,
co to jest, kolego? (kwadrat)
Ma je auto, rower, motor,
hulajnoga ma je też.
Jaka będzie to figura,
na pewno już wiesz. (koło)
By zbudować tę figurę,
weź patyczki trzy.
Połącz je końcami z sobą
i jej nazwę powiedz w mig. (trójkąt)
Dwa są długie, a dwa krótkie,
w sumie cztery boki ma.
Cztery kąty, wszystkie proste,
czy wiesz, jak się nazywa? (prostokąt)
Święta Wielkanocne
sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago
1. Słońce złote jak pisanka
na błękitnym niebie
zaświeciło od poranka
dla mnie i dla ciebie.
Bo… bo… to… to…
Ref.: Święta Wielkanocne,
zielenią się drzewa.
Już bociany powróciły,
szpak o wiośnie śpiewa. /× 2
2. Weźmy kolorowe farby,
pomalujmy jajka.
Niech pisanki lśnią w koszyku,
wielkanocna bajka.
Bo… bo… to… to…
Ref.: Święta Wielkanocne…
3. I kurczaczki, i baranki
do koszyka damy.
Niech nasz koszyk piękny będzie,
gdy na stół stawiany.
Bo… bo… to… to…
Ref.: Święta Wielkanocne…
Kapela
1. Zebrał cudną Jaś kapelę,
Jakich w świecie jest niewiele.
Są tam skrzypce, są tam basy,
Cóż to będą za hałasy!
Ref.: Dylu, dylu na badylu,
Firli, firli,
plum, plum.
Fiku-miku na patyku,
Tralalala,
bum, bum, bum!
2. Na skrzypeczkach Jaś wygrywa,
Nowych gości wciąż przybywa.
Na skrzypeczkach i na basach
Przygrywają jak na wczasach.
Ref.: Dylu, dylu…
Piosenka lalkarza
sł. Jan Wilkowski, muz. Tradycyjna
1. Chodzi lalkarz światem,
Serce w nim rogate.
Chodzi z wiatrem, z pluchą,
Z lalką za pazuchą.
Ref.: Hej, hej, jak wędrowne ptactwo,
Hej, hej, kukiełkarskie bractwo.
Tak łazi rad nierad
Najśmieszniejszy teatr.
2. Gdzie parawan stanie,
Tam nasze mieszkanie.
Gdzie się lalka wtuli,
Tam my u matuli.
Ref.: Hej, hej, jak wędrowne ptactwo,
Hej, hej, kukiełkarskie bractwo.
Cztery strony wiatru,
Ot i gmach teatru.
3. Tak łaził mój dziadek,
Pra i prapradziadek.
I ja nie przestanę
łazić z parawanem.
Ref.: Hej, hej, jak wędrowne ptactwo,
Hej, hej, kukiełkarskie bractwo.
Ścisnę lalkę w pięści,
Niech i wam się szczęści.