Kubusie
Co słychać w grupie – czerwiec
Tematyka kompleksowa
Tolerancja
Lato – czas zabawy
Kolorowe lato
Zaufanie
Żegnamy przedszkole
Do widzenia
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
W pierwszym tygodniu zgłębimy temat „Lato – czas zabawy” i nową wartość – „tolerancję”.
Pojęcie „tolerancja” jest szczególnie trudne do zrozumienia dla małych dzieci, ponieważ część z nich zachowuje się jeszcze w typowy dla swojego wieku, egoistyczny sposób, nie zastanawiając się nad tym, co czuje druga osoba. Związane jest to z rozwojem społecznym dzieci i ich wyraźnie jeszcze zaznaczonym egocentryzmem.
W zrozumieniu pojęcia „tolerancja” pomoże przedszkolakom piosenka pt. „Co kto lubi”, mówiąca w prosty sposób o odmienności, o tym, że każdy z nas może lubić coś innego i nie ma w tym nic złego. Dzieci po wysłuchaniu i omówieniu słów piosenki poszukają podobieństw i różnic między sobą: w wyglądzie, zainteresowaniach, zdolnościach.
W temat tygodnia wprowadzi nas wiersz J. Jabłońskiego „Czerwiec”, który opisuje takie cechy lata jak: letnia pogoda i owoce lata. Po rozmowie na temat utworu dzieci wezmą udział w zabawie ruchowej utrwalającej cechy letniej pogody pt. „Pogoda latem”.
Środowe zajęcia matematyczne poświęcone będą ćwiczeniom doskonalącym orientację w przestrzeni. Podczas zabawy matematycznej „Owady na łące” dzieci stosując się do określeń: na, pod, nad, obok, w, między, za, bawią się układając letnie obrazki z wykorzystaniem kwiatów i różnych owadów na dywanie i stolikach.
W czasie zajęć muzyczno-rytmicznych przedszkolaki pobawią się przy piosence pt. „Pszczółki” oraz nauczą się nowej piosenki pt. „Poleczka na lato”, do której zatańczą prosty układ taneczny.
Podczas piątkowych zajęć dzieci poznają nazwy i opiszą wygląd różnych kwiatów, które można znaleźć na letniej łące, takich jak: chaber bławatek, mniszek lekarski, mak polny, rumianek pospolity, stokrotka, rozwiązywały zagadkę pt. „Mniszek lekarski” i ułożą historyjkę obrazkową pt. „Historia mniszka lekarskiego”. Wykonają także pracę plastyczną pt. „Łąka pełna mniszków lekarskich”.
W „Kąciku Dobrego Startu” przedszkolaki nauczą się nowej piosenki „Kwiat” i poćwiczą budowanie komunikatywnej wypowiedzi w zabawie „Tulipany, róże, maki…” .
W trakcie codziennych zajęć w przedszkolu nie zapomnieliśmy też o języku angielskim.
Tematem drugiego tygodnia będzie „Kolorowe lato” .
Do pojęcia „tolerancji i akceptacji” dzieci wrócą, słuchając opowiadania pt.„O małej gąsienicy, z którą nikt nie chciał się zaprzyjaźnić” M. Szeląg. Po jego wysłuchaniu przedszkolaki porozmawiają na temat tego, co czujemy, gdy ktoś nas nie akceptuje, odrzuca oraz czy są to łatwe do przeżywania emocje.
Czerwcowa pogoda zachęca do obserwacji przyrodniczych i budzi w dzieciach ciekawość otaczającego świata. Podczas jednego z zajęć edukacyjnych przedszkolaki poznają cykl rozwojowy motyla na podstawie historyjki obrazkowej „Od jajeczka do motyla”. Następnie podczas opowieści ruchowej „Jestem motylem” same mogą zmienić się z małych gąsienic w piękne motyle. Obserwując motyle w ogrodzie, dzieci zauważą, że ich skrzydła są bardzo do siebie podobne, co stanie się punktem wyjścia do zapoznania ich z pojęciem symetrii.
Fascynujący świat owadów i życia na łące opisuje też wiersz „Na łące” I.Suchorzewskiej. Po wysłuchaniu jego treści dzieci opisza wygląd wymienionych w wierszu owadów (żuk, biedronka, mrówka, pająk, gąsienica, pszczoła), poszukają ich na ilustracjach i odpowiedzą na pytanie, które zwierzę, żyjące na łące, najbardziej ci się podoba i dlaczego. W zapamiętaniu nazw mieszkańców łąki pomoże przedszkolakom również rozwiązywanie zagadek, zabawa muzyczno-ruchowa „Stonoga” oraz zabawa plastyczna „Stonoga” z wykorzystaniem kół orgiami i praca plastyczna „Letnia łąka” z wykorzystaniem gotowych elementów z wyprawki. Dzieciom spodoba się także układanie specjalnie przygotowanych puzzli – „Mieszkańcy łąki”. Wiedza małych przyrodników na temat mieszańców łąki zostanie sprawdzona podczas piątkowego quizu „Prawda czy fałsz?”.
Ważnymi mieszkańcami łąki (i nie tylko) są pszczoły, dlatego wiele uwagi poświęcimy tym małym, pracowitym owadom. Dzieci wysłuchają informacji na temat pożyteczności pszczół dla przyrody, dowiedzą się jak odróżnić pszczołę od osy i na czym polega praca pszczelarza na podstawie ilustracji „Od kwiatka do miodu”. Pracowite pszczoły staną się również bohaterkami zajęć matematycznych, podczas których dzieci przeliczą ich liczbę i ustawią je w zadanej kolejności.
W czasie zajęć muzyczno-rytmicznych przedszkolaki pobawią się przy piosence pt. „Pszczółki” i poznają nową piosenkę pt. „Dźwięki lata”. Treść piosenki zachęci dzieci do stworzenia „Letniej orkiestry” i zagrania na rożnych instrumentach wesołej letniej melodii.
Bohaterką piątkowych zajęć będzie mała, kapryśna biedroneczka, którą dzieci poznają słuchając wiersza U. Machcińskiej pt. „Biedroneczka”. Kapryśnej biedroneczce nie podobają się jej kropki, które nagle jak za sprawą czarodziejskiej różdżki zniknęły… Państwa pociechy poszukają ich w zabawie tropiącej pt., „Szukamy kropek dla biedronki”. Po znalezieniu wszystkich kropek dzieci muszą je policzyć i na koniec zrobić własne biedronki z odpowiednią liczbą kropek.
W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci utrwalą piosenkę „Kwiat” i w różny sposób odtworzą nowy wzór - kwiat (4 elipsy układające się w kształt kwiatka).
W trakcie codziennych zajęć w przedszkolu nie zapomnieliśmy też o zabawach z elementami języka angielskiego.
W trzecim tygodniu przygotujemy się do rozstania z przedszkolem, realizując temat globalny „Żegnamy przedszkole” oraz poznają nową wartość „zaufanie”.
Punktem wyjścia do rozważań na temat „zaufania” będzie wysłuchanie opowiadania pt.„Wilk i siedem koźlątek” wg Jakuba i Wilhelma Grimmów oraz rozmowa na temat konsekwencji ufania obcym.
Zaufanie jest bardzo ważną wartością w naszym życiu, jednak nie jest łatwo zaufać drugiej osobie.
Wkrótce pożegnamy przedszkole, jednak za nim to nastąpi cieszymy się latem, które jest okazją do częstych zabaw w gronie rówieśników. W związku z tym dzieci poznają i podają nazwy przedmiotów służących do zabawy: rozwiążą zagadki (skakanka, latawiec, piłka, rower, rolki, hula-hoop) i porozmawiają ze sobą na temat tego „Co lubią robić latem”. Przedszkolaki wykona też letnią pracę plastyczną pt. „Kolorowa piłka” polegającą na wyklejeniu konturu piłki wydzieranką z kolorowego papieru.
W czasie środowych zajęć przedszkolaki wysłuchają wiersza pt. „Babki z piasku” A.Frączek i pobawią się w różne zabawy matematyczne w oparciu o ten wiersz, odpowiadając na przykład na pytania: Którą babkę schowałam? Jak wyglądała siódma babka? W trakcie popołudniowych zabaw z kodowaniem uczestniczą w zabawie pt. „Zabawy w piaskownicy” polegającej na odkodowywaniu nazw przedmiotów potrzebnych do zabawy w piaskownicy.
W czasie czwartkowych zajęć muzyczno-rytmiczno-ruchowych dzieci poznają nową piosenkę pt. „Zabawy pod trzepakiem”, która opowiada o różnych letnich aktywnościach (berek, zabawa w chowanego), uczestniczą w zabawie emisyjnej „Mama woła” oraz zabawie rytmicznej przy refrenie piosenki „Raz, dwa, trzy”. Nauczą się też słów piosenki metodą ze słuchu i spróbują wspólnie ją zaśpiewać.
Piątkowe zajęcia będą poświęcone ulubionemu przez małych i dużych deserowi – LODOM! Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Lody na patyku” W. Chotomskiej i porozmawiają na temat jego treści. Dzieci wezmą udział w zabawie matematycznej „W lodziarni” – posegregują pomieszane smaki lodowych kulek. Na koniec dzieci wykonają pracę plastyczną „Lody”.
W ogrodzie przedszkolnym królują poznane podczas całego roku pracy w przedszkolu zabawy ruchowe: „Pająk”, „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy…” oraz zabawy ze skakankami, piłkami i balonami.
W „Kąciku Dobrego Startu” przedszkolaki poznają nową piosenkę pt. „Tory kolejowe” i porozmawiają na temat podróżowania pociągiem oraz różnymi innymi pojazdami.
Oprócz utrwalania poznanych wcześniej zwrotów i wyrazów w języku angielskim, dzieci poznały nowe słowa oznaczające przedmioty do zabawy: skakanka – a jumping rope, rower – a bike, piłka – a ball, hulajnoga – a scooter, latawiec – a kite, rolki – rollers oraz słowo lody – ice cream.
Drodzy Rodzice, utrwalajcie słownictwo w języku angielskim, które Wasze pociechy poznały w ciągu całego roku szkolnego. Dzielcie na sylaby nazwy napotykanych przedmiotów, nazywajcie pierwszą głoskę w różnych wyrazach, pozwólcie, by dzieci liczyły co tylko zechcą, zachęcajcie je do tego. Układajcie wspólnie zagadki, grajcie w różne gry i zabawy podwórkowe… Lato to przecież czas wesołej zabawy, a nauka też może być zabawna!
W ostatnim tygodniu pobytu Waszego dziecka w przedszkolu porozmawiamy o nadchodzących wakacjach i przygotujemy się do powiedzenia sobie „do widzenia!”.
W poniedziałek przedszkolaki wrócimy do omawiania wartości „zaufanie” po wysłuchaniu opowiadania „O małej rybce, która nie dotrzymała obietnicy” M. Szeląg. Na zakończenie rozmów o zaufaniu dzieci przykleją na swoich „roślinach wartości” ostatnie serce i gotowe drzewka zabiorą do domu, aby na zawsze zapamiętać, że w naszym życiu są różne ważne wartości, które pomagają nam na co dzień.
W letni nastrój wprowadzi dzieci wesoły i przekorny wiersz „Lato wreszcie!” U.Kozłowskiej. Po wysłuchaniu go i omówieniu jego treści przedszkolaki udadzą się w podróż „wakacyjnym pociągiem”. Na każdej stacji pasażerowie pociągu muszą wykonywać różne matematyczne zadania i dopiero po ich wykonaniu mogą ruszyć w dalszą drogę. Ponieważ latem pogoda miewa też swoje kaprysy, dzieci wspólnie zastanowią się, co można robić, gdy podczas wakacji pada deszcz.
Lato to czas wakacyjnych wyjazdów, ale gdzie jechać? W tej decyzji pomocny będzie wiersz o letnich krajobrazach pt. „Morze, góry i jeziora” J. Jabłońskiego, który opisuje uroki spędzania czasu nad morzem, na Mazurach i w górach. Po omówieniu treści wiersza dzieci wezmą udział w zabawie ruchowo-naśladowczej pt. „W górach, nad morzem”, a podczas zabawy matematycznej „Góral i owce” udoskonalą umiejętności liczenia w zakresie siedmiu.
Wszystkim wyjściom do ogrodu przedszkolnego towarzyszyć będzie wyjątkowa radość. Dzieci śmiało korzystają z uroków letniej pogody: wezmą udział w licznych zabawach ruchowych np. wyścigach z kubeczkami z wodą, wyścigach w workach, zabawach z piłkami, skakankami i chustą animacyjną. Przedszkolaki pomalują też letnie krajobrazy farbami na foli.
Aby być bezpiecznymi podczas wakacji przedszkolaki zastanowią się nad zagadnieniami: słońce – przyjacielem czy wrogiem oraz co chroni przed słońcem?. W zapamiętaniu tych treści pomorze dzieciom zabawa „Smarujemy się kremem z filtrem” utrwalająca części ciała, prawą i lewą stronę ciała oraz zabawa w parach „Posmaruj mi plecy olejkiem do opalania”.
Kolejnym zagadnieniem omawianym w czwartym tygodniu będzie bezpieczeństwo nad morzem. Punktem wyjścia do rozważań na ten temat będzie wysłuchanie opowiadania H.Łochockiej „Jak to mały Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele” i rozmowa na jego temat. Na podstawie przygód małego ptaszka dzieci dowiedzą się, jak bezpiecznie korzystać z plaży i zabaw w morzu.
W czasie zajęć muzyczno-rytmicznych dzieci pobawią się przy wesołej wakacyjnej piosence pt. „Niech żyją wakacje!”. Opiszą jej nastrój oraz treść, nauczą się słów refrenu na pamięć i zatańczą przy jej melodii. Wykonają też ćwiczenia oddechowe kształtujące siłę i kierunek wydechu z przygotowanymi wcześniej kolorowymi meduzami, a także poćwiczą swój refleks i pamięć w zabawie „Piosenkowy zjadacz”.
W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci przypomną sobie poznaną wcześniej piosenkę pt. „Tory kolejowe” oraz odtworzą niegraficzne i graficznie nowy wzór – tory kolejowe.
Za nami bardzo ciekawy i urozmaicony rok pracy. Wasze pociechy zdobyły mnóstwo nowych wiadomości i umiejętności, poznały wiele nowych piosenek, zabaw integracyjnych ze śpiewem, rymowanek, masażyków… A dzięki systematycznej pracy podczas poniedziałkowych zajęć zostały wprowadzone w trudny, ale niezwykle ważny świat wartości… Całoroczna praca Metodą Dobrego Startu przygotowała Wasze pociechy do podjęcia nauki czytania i pisania w kolejnych latach edukacji przedszkolnej, a zabawy z kodowaniem wpłynęły w znaczący sposób na wzrost kompetencji matematycznych dzieci.
Drodzy Rodzice, dziękujemy za ten rok wspólnej pracy i życzymy spokojnych i udanych wakacji dla Was i Waszych pociech!
Do zobaczenia w nowym roku przedszkolnym!
WAKACJE CZAS ZACZĄĆ!!!
Ważne wydarzenia:
12 czerwca – wyjście do Biblioteki Osiedlowej „Głośne czytanie”
Pożegnanie starszych kolegów z grupy „Krzysie” i „Kangurki”.
Wiersze i Piosenki:
Czerwiec
Janusz Jabłoński
Bardzo lubię czerwiec, A najbardziej za to,
Że to właśnie w czerwcu Zaczyna się lato.
I nikt nie narzeka, Że brzydka pogoda.
I pachną truskawki, I można zjeść loda.
Lubię go za słońce, Które jasno świeci.
I za to, że w czerwcu Święto mają dzieci
Biedroneczka
Urszula Machcińska
Pierwszy fragment wiersza: Była sobie biedroneczka
Cała w kropkach i kropeczkach I choć była taka mała,
Wciąż na kropki narzekała: Że za duże, że za czarne,
No, po prostu całkiem marne! I że nie chce ich już więcej,
Bo to obciach, a nie szczęście!
Tak płakała, marudziła Aż… zupełnie je straciła.
Dźwięki lata
sł. Urszula Kamińska, muz. Jędrzej Rochecki
Przeszła wiosna i lato nadchodzi.
Już na łące szumi ciepły wiatr.
Pszczół i bąków chór słyszy tu co dzień każdy motyl, co siada na kwiat.
Ref.: Gdy wesołe zaświeci słońce, to się zaczną koncerty na łące.
Bzy, bzy, kum, kum, cyk, cyk, kle, kle!
Każdy lato wita, jak chce!
Niech żyją wakacje!
sł. Maria Kownacka, muz. Jan Wesołowski
Ref.: Niech żyją wakacje, niech żyje pole i las.
I niebo, i słońce, wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka i kajak i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę od samiutkiego ranka.
Gorące złote słońce na ciemno nas opali,
w srebrzystej bystrej rzece będziemy się kąpali.
Ref.: Niech żyją wakacje…
Maj
Tematyka kompleksowa
Mądrość
Książka- mój przyjaciel
Bajki, baśnie, legendy
Rodzina
Rodzina razem się trzyma
Ja i moi bliscy
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Dzieci poznają nową wartości „mądrość”. Pomocne w tym będzie wysłuchanie opowiadania pt.: „Skąd się bierze mądrość?” G. Lipińskiej i rozmowa na temat jego treści. Dzięki niemu dzieci dowiedzą się, że mądrość jest wartością, którą możemy rozwijać poznając świat i zdobywając nowe doświadczenia. Przedszkolaki dowiedzą się również, dlaczego sowa jest uznawana za symbol mądrości.
Dzieci kolejne dni poświęcą na zdobywanie wiedzy o książkach… i jak przystało na „mądre głowy” tej wiedzy będą poszukiwały samodzielnie (z drobną pomocą nauczyciela), pracując metodą projektu. Dzięki tej metodzie dzieci uczą się samodzielnego rozwiązywania problemów, słuchania ze zrozumieniem i skutecznej komunikacji przez co wrasta ich poczucie wartości, co z kolei wpływa na lepszą integrację całej grupy. Podczas pracy tą metodą zadaniem nauczyciela jest zapewnienie wychowankom dostępu do różnych materiałów, publikacji i specjalistów, którzy mogą odpowiedzieć na pytania dzieci i poszerzyć ich wiedzę dotyczącą zgłębianego zagadnienia.
W grupie pracę nad projektem „Książka” rozpoczniemy od sporządzenia siatki wiedzy „Co wiemy o książkach?” i stworzenia siatki pytań „Czego chcielibyście się jeszcze dowiedzieć o książkach?”. Podczas rozmowy dzieci odpowiedzą na powyższe pytania, dzięki czemu nauczyciel będzie mógł zaplanować dalsze działania zmierzające do pełnej realizacji projektu.
Podczas kolejnych spotkań projektowych przedszkolaki zgłębią różne interesujące je zagadnienia związane ogólnie z książkami. Dowiedzą się, jak należy dbać o książki, by dłużej nam służyły – na podstawie wiersza J. Huszcza pt. „Skarga książki”. Poznają budowę książki (okładka, strona tytułowa) oraz nazwy zawodów ludzi związanych z jej powstawaniem (pisarz, ilustrator, drukarz, korektor, itp.). Podczas pracy nad projektem „Książka” dzieci poznają też materiał, z którego powstaje książka czyli papier. Zajęcie to będzie przypomniało przedszkolakom znaczenie drzew w życiu człowieka.
Podczas zajęć muzyczno-rytmicznych dzieci zapoznają się z książkami z nutami (nuty są przecież językiem muzyki, zrozumiałym na całym świecie). W drugiej części zajęcia przedszkolaki poznają nową piosenkę, pt: „Bum! Cicho, cicho… Bum!”, zobaczą jej zapis nutowy i ułożą do niej akompaniament, który wykonają na różnych instrumentach perkusyjnych.
Uzupełnieniem prac w ramach metody projektu będzie codzienne słuchanie fragmentów ulubionych książek czytanych przez nauczyciela.
W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci nauczą się nowej piosenki „Książka” oraz wezmą udział w ćwiczeniach komunikacji „Litery, wyrazy, zdania” i ćwiczeniach ruchowo-rytmicznych.
W czasie zajęć z kodowaniem czterolatki będą ćwiczyły orientację w przestrzeni oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową podczas zabawy „Nad, pod, z prawej, z lewej”.
w kolejnym tygodniu dzieci wysłuchają opowiadania pt. „O książce, która nie czuła się potrzebna” M. Szeląg i na jego podstawie będą rozmawiały na temat mądrości ukrytych w baśniach, bajkach i legendach. Podsumowaniem tych rozważań będzie stwierdzenie, że warto czytać baśnie, legendy. Każda z nich bowiem kryje morał, który jest ponadczasową nauką dla każdego człowieka. Aby zawsze o tym pamiętać, dzieci przykleją na swoich „roślinach wartości” nowe serce – do omawianej wartość „mądrość”.
W ramach kontynuacji projektu „Książka” dzieci w zabawie dydaktycznej poznają różne rodzaje książek, np. atlas świata, leksykon zwierząt, słownik języka angielskiego.
Podczas zajęć muzyczno-rytmicznych dzieci podejmą trudne rozważania na temat tego czy przy słuchaniu czytanych opowieści muzyka może nam pomagać czy też przeszkadzać. Po długich rozważaniach przedszkolaki dojdą do wniosku, że „muzyka może opowiadać nam historię i pomóc w jej zrozumieniu”. Przedszkolaki sprawdzą to tworząc swoją opowieść przy znanej melodii piosenki pt. „Bum! Cicho, cicho, bum!”.
W „Kąciku Dobrego Startu” przedszkolaki utrwalą piosenkę „Książka” oraz niegraficzne i graficzne odtwarzały wzór – prostokąt.
w kolejnym tygodniu podczas zajęć dydaktycznych chętne przedszkolaki będą mogły opowiedzieć o swoich rodzinach, wymienić ich członków. Podczas wspólnych dyskusji dzieci będą zastanawiały się czy ich czworonożni pupile są częścią rodziny czy też nie. W zrozumieniu wartości jaką jest rodzina, pomoże przedszkolakom wiersz U. Kamińskiej „W rodzinie siła”, który pokaże wyraźnie, że każdy członek rodziny jest tak samo ważny i ma do odegrania własną niepowtarzalną rolę. Po wysłuchaniu wiersza przedszkolaki odpowiedzą na pytanie, jakie role pełnią w rodzinie mama i tata, co robią. Następnie dzieci same będą wcielały się w role rodziców podczas zabawy ruchowej z elementem pantomimy pt. „Jestem mamą, jestem tatą?”. Natomiast podczas zabawy plastycznej wykonają rodzinne portrety kredkami pastelowymi.
Punktem wyjścia do zajęć matematycznych w tym tygodniu będzie wiersz A. Frączek pt. „Kwiatki” o dziewczynce, która chciała przygotować dla swojej mamy bukiet z najpiękniejszych kwiatów w całym ogrodzie... Po wysłuchaniu wiersza dzieci będą wybierały kwiaty na bukiety dla swoich mam, przeliczały je oraz rozwiązywały proste zadania tekstowe.
Podczas zabaw z kodowaniem przedszkolaki ułożą obrazki z figur, ćwicząc orientację na płaszczyźnie, pamięć wzrokową i logiczne myślenie.
W czasie zajęć muzyczno-rytmicznych dzieci będą przypomniały sobie taniec „Grozik” oraz stworzą improwizację ruchową z chustami do utworu „Marsz turecki”.
Podczas zajęć dzieci obejrzą inscenizację M. Szeląg „Dzień naszej mamy” i będą rozmawiały na jej temat, a następnie w czasie zajęć plastyczno-technicznych wykonają upominki dla swoich mam.
Dzieci w czasie zabaw dydaktycznych poznają też zwierzęce rodziny, odkrywając różnice i podobieństwa między światem ludzi a zwierząt.
W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci będą uczyły się nowej piosenki „List babci” oraz brały udział w ćwiczeniu komunikacji „Koperta” i ćwiczeniu ruchowo-rytmicznym „Listonosz”.
W kolejnym tygodniu dzieci będą rozmawiały o rodzinie i roli każdego z jej członków po wysłuchaniu opowiadania M. Szeląg pt. „O pszczółce, która nie rozumiała dlaczego taka ważna jest rodzina”. Na koniec rozważań przedszkolaki uzupełnią swoje „rośliny wartości” o nowe serce.
Wszystkie przedszkolaki przez cały tydzień będą aktywnie uczestniczyły w różnych zajęciach dotyczących rodziny, a w piątek wybiorą spośród siebie dwoje dzieci – króla i królową , którzy wykażą się największą wiedzą na temat swojej rodziny.
W trakcie kolejnych zajęć dzieci będą rozważały na temat wiersza M. Szeląg „Co się liczy naprawdę?”, zastanawiając się, dlaczego mówi się, że rodzina jest najważniejsza na świecie. Rozwiążą też zagadki o członkach rodziny (babcia, dziadek, mama, tata) oraz opowiedzą o swoich rodzinach, przedstawiając bliższych i dalszych członków z imienia, tj. babcie, dziadów, wujków, kuzynów itp., ćwicząc w ten sposób budowanie zdań. Ustalenie wzajemnych powiązań w rodzinie bardzo pomogło dzieciom w matematycznej zabawie pt. „Układamy rodziny” polegającej na przeliczaniu członków rodziny i układaniu „nowych rodzin” z pomocą kostki matematycznej.
Ten tydzień będzie bardziej skupiony na postaci taty i jego roli w tworzeniu rodziny. Punktem wyjścia będzie wiersz „Tatuś” E. Waśniowskiej i zabawa ruchowo-naśladowcza „Zajęcia taty”. Przedszkolaki wykonają również pracę plastyczną pt. „Bukiet dla taty”, malując farbami.
Podczas całego tygodnia rozmów o rodzinie będą towarzyszyły dzieciom różne zabawy tradycyjne, integrujące grupę, np. „Rolnik sam w dolinie”, „Ojciec Wirgiliusz”. Przedszkolaki poznały też nową piosenkę z zabawą ruchowo-ilustracyjną pt. „Pszczółki”.
Podczas zajęć muzyczno-rytmiczno-ruchowych dzieci będą słuchały nowej piosenki „Święto taty”, której treść nawiązuje do zbliżającego się Dnia Ojca. Nauczą się jej słów i będą bawiły się przy niej w zabawie ilustracyjnej.
Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Zegar dla taty” M. Szeląg oraz same zrobią upominek dla swoich tatusiów . Świetnym uzupełnieniem tych zajęć będzie zabawa ruchowa „Tik-tak” i zabawa dydaktyczna „Zegary”.
W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci będą śpiewały piosenkę „List babci”, grały w „Woreczkowej orkiestrze” oraz lepiły z plasteliny wałeczki, z których układały nowy wzór – kopertę.
Ważne wydarzenia:
08.05. wychodzimy do Centrum Edukacyjnego „Przyjaciel Pudel” na zajęcia z pieskami
10.05. i 23.05. wybieramy się na zajęcia w Pracowni Muchy Odpaduchy w MCWE w Opolu, przejazd autobusem MZK
29.05. godz.15.30 Dzień Mamy u Kubusia – uroczyste spotkanie w grupie
31.05. wycieczka z okazji Dnia Dziecka do gospodarstwa agroturystycznego w Staniszczach Małych
Wiersze i Piosenki:
Wiersz „W rodzinie siła”
Gdy masz przy sobie osobę bliską,
dużo łatwiejsze staje się wszystko.
Z mamą lub tatą, z bratem czy siostrą,
znajdziesz na troski receptę prostą.
Twoi najbliżsi, czyli rodzina,
to solidarna, zgrana drużyna.
Zawsze wysłucha cię i zrozumie.
I dobrą radę jeszcze podsunie!
Tato z uśmiechem budzi cię z rana,
do snu bajeczki czyta ci mama.
Bryka rodzeństwo, kot albo pies.
I tak rodzinnie, bezpiecznie jest.
Jeden o drugim zawsze pamięta.
Wspólne zabawy, wakacje, święta.
Grille, spacery, rowery, kino.
Miło coś robić całą rodziną!
Do swego domu wracasz z radością,
bo tu się wszyscy darzą miłością,
która tak mocno was połączyła.
Przez to w rodzinie jest wielka siła!
Wiersz „Co się liczy naprawdę”
Co się naprawdę liczy na świecie?
Zaraz wam powiem, może nie wiecie…
Lubię mieć suknie, co dodają uroku,
lecz jest ważniejsze mieć mamę przy boku.
Uwielbiam desery z cukrową watą,
lecz lepiej mi puszczać latawce z tatą.
Chciałabym misia i nową lalkę,
lecz lepiej z bratem naprawić koparkę.
Gdyby nie mama, tata i brat,
to smutny byłby mój świat.
Po co mi suknie, desery i lale,
jeśli nie miałabym bliskich wcale?
Nie mogłabym tulić mamusi z rana
i nie miałby kto wziąć mnie na barana.
A z bratem, choć czasem bywają niezgody,
to razem mamy najlepsze przygody!
Co się naprawdę liczy na świecie?
Zaraz wam powiem, choć pewnie wiecie.
Na świecie ważnych rzeczy jest wiele,
lecz to rodzina jest na ich czele!
Piosenka „Święto taty”
Słońce mocno przygrzewa,
jaki piękny mamy maj.
Święto taty już się zbliża,
szumi rzeka, szumi gaj.
Święto taty już się zbliża,
szumi rzeka, szumi gaj.
Zerwę kwiatki pachnące,
piękny bukiet zrobię sam.
Złożę tacie dziś życzenia
i w prezencie kwiaty dam.
Złożę tacie dziś życzenia
i w prezencie kwiaty dam.
Potem razem pójdziemy,
spacerować poprzez las.
Bardzo lubię z moim tatą
spędzać wspólnie wolny czas.
Bardzo lubię z moim tatą
spędzać wspólnie wolny czas.
kwiecień
Tematyka kompleksowa
Tradycja
Święta, święta, biją dzwony
Wielkanoc
Wiara w siebie
Z kulturą za pan brat
Jestem kulturalny
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Dzieci poznają nową wartość – „tradycję” i będą rozmawiały o niej na podstawie wiersza M. Szeląg pt. „Wielkanocny stół”, nazywając tradycyjne potrawy wielkanocne. Po omówieniu wiersza przedszkolaki wezmą udział w zabawie tematycznej „Szykujemy wielkanocny stół” i zabawie ruchowej „Do wielkanocnego stołu!”. W „Kąciku Dobrego Startu” przedszkolaki poznają nową piosenkę pt. „Wzorek na pisance”, której rytm wygrają na grzechotkach. Podczas ćwiczenia komunikacji „Pisanki ze sznurka” będą rozmawiały o kształcie jajek i układały je ze sznurków, a podczas ćwiczeń ruchowych i rytmicznych same tworzyły ilustrację ruchową do poznanej piosenki.
Dzieci wezmą udział w zabawie tematycznej „Kotki czy kot?”, zabawie integracyjnej „Gdzie jest kotek?”, zabawie sensorycznej „Miłe czy niemiłe?”, zabawie ruchowej „Wędrująca gałązka”, wysłuchają wiersza pt. „Kolorowe bazie”. Będą rozwiązywały zagadki świąteczne związane z wielkanocnymi symbolami, brały udział w ćwiczeniach gimnastycznych poświęconych tematyce wielkanocnej oraz poznały nową piosenkę – „Śniadanko baranka”.
Będziemy rozmawiać z dziećmi o tradycji. Wysłuchają opowiadania M. Szeląg pt. „O kurce, która zapominałaby o tradycji”. Na swoich „roślinach wartości” nakleją kolejne serce – serce do omawianej wartości „tradycja”. Przedszkolaki wezmą udział w zabawie tematycznej „Świąteczny koszyczek”, gdzie samodzielnie będą przygotowały święconkę. W „Kąciku Dobrego Startu” przedszkolaki będą utrwalały piosenkę pt. „Wzorek na pisance”, podczas której pokręcą w powietrzu wstążkami tak, aby narysować jajo. Poznają nowy wzór – jajko (pisankę) z ozdobnymi kreskami. Wzór ten będą kreśliły na tace z kaszą oraz na kartce. Będziemy rozmawiać o Lanym Poniedziałku czyli o staropolskich zwyczajach związanych ze śmigusem-dyngusem. Dzieci wysłuchają wiersza pt. „Śmigus” M. Konopnickiej, wezmą udział w zabawach ruchowych „Uciekaj przed zmoczeniem”, „Napełniamy wiadro wodą”, „Z kubkiem wody” oraz w zabawie integracyjnej „Kubeł wody”.
W poniedziałek przedszkolaki słuchały utworu pt.: „Legenda o Smoku Wawelskim” W. Kosteckiej ilustrowanego sylwetami i wspólnie zastanawiały się, co to znaczy wierzyć we własne siły. W tych trudnych rozważaniach pomogła im opisana w legendzie postać szewca Skuby i jego przygody. Dzieci poznały także nowy zawód – szewc oraz przybory potrzebne mu w pracy.
Kolejny tydzień przeniesie dzieci do magicznego świata filmu, a w szczególności bajek animowanych. Dzieci poznają bohaterów dobranocki pt.: „Przygody kota Filemona/ Dziwny świat kota Filemona”. Będą oglądały odcinek ww. bajki i słuchały wiersza „Filemon i Bonifacy” U. Machcińskiej opowiadającego o przygodach tytułowych postaci. Dzięki krótkiej animacji przygotowanej przez nauczyciela dzieci będą mogły zobaczyć, w jaki sposób powstawały filmy animowane. Dzieci przeniosą się również do magicznego świata teatru za pośrednictwem wiersza „W tatrze” M. Szeląg. Przedszkolaki wezmą udział w zabawie matematycznej „Który fotel w teatrze?”, zamieniając swoją salę w widownię teatru. Podczas tej zabawy dzieci będą doskonaliły umiejętność przeliczania i orientacji w przestrzeni. Natomiast w czasie zabaw z kodowaniem przedszkolaki będą ćwiczyły pamięć wzrokową. Zajęcia muzyczno-rytmiczne wprowadzą dzieci w świat opery i baletu. Przedszkolaki będą bawiły się przy piosence „Grozik”.
Dzieci wrócą do omawiania wartości „wiara w siebie”. Pomocne w tym będzie wysłuchanie opowiadania pt.: „O żabce, która uwierzyła w siebie” M. Szeląg. Dzięki niemu przedszkolaki dowiedzą się, że warto jest uwierzyć w siebie i z uporem dążyć do realizacji własnych marzeń, tak jak uczyniła to bohaterka opowiadania – mała żabka Rechotka. Kończąc rozważania nad omawianą wartością, przedszkolaki ozdobią i nakleją na swoje „roślin wartości” kolejne serce. Dzieci zastanowią się, co to znaczy być kulturalnym. Przypomną sobie magiczne słowa: proszę, przepraszam i dziękuję oraz sytuacje, w których się ich używa. Dzieci poznają nową piosenkę, pt. „Grzeczne słówka” i nauczą się jej na pamięć oraz będą brały udział w zabawie słuchowej „Czujne ucho” i zabawie relaksacyjnej „Wsłuchani w siebie”.
Ważne wydarzenia:
05.04. Wielkanocne śniadanie w grupie.
17.04. Wybieramy się do biblioteki osiedlowej na zajęcia „Tolerancja i szacunek to dobry kierunek”
22.04. Będziemy obchodzić Dzień Ziemii
Wiersze i Piosenki:
„Masażyk z jajem”
Te oto jajka nie są zbyt duże,
zapewne są to jajeczka kurze.
Umaluję jaja na różne kolory
i pędzlem zrobię dziwaczne wzory.
Z góry do dołu zrobię paseczki
i palcem na nich małe kropeczki.
Och, jakie ładne jajka stworzyłem
a jak się bardzo przy tym zmęczyłem!
Położę się obok moich jajeczek,
posłucham sobie świątecznych bajeczek.
Lecz jakieś dziwy z jajkami się stały,
nagle skorupki ich popękały!
Z jajek tych wyszły kurczątka- ptaszki,
onieśmielone wbiegły mi pod paszki!
„Śniadanko baranka”
Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.
Kotek pije mleko, kości je Azorek.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?
Ref.: Baś, baś baranku, chodź na śniadanko,
Mam tu dla ciebie trawę i sianko.
Baś, baś baranku, pachnące sianko.
Nie mów meee, nie mów beee
Tylko jedz.
Misie lubią miodek, ziarna kurka dziobie
Dzieci kaszkę z mlekiem zjadają sobie.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?
Ref.: Baś, baś, baranku …
„Grzeczne słówka”
Dziękuję, przepraszam i proszę,
trzy słówka, za małe trzy grosze.
I grzeczny królewicz, i grzeczna królewna
znają te słówka na pewno.
Ref.: Trzy słówka, za małe trzy grosze:
dziękuję, przepraszam i proszę.
To przecież niewiele kosztuje,
gdy powiesz: uprzejmie dziękuję.
Korona ci z głowy nie spadnie na pewno,
nawet gdy jesteś królewną.
Ref.: Trzy słówka …
Marzec
Tematyka kompleksowa
Dociekliwość
Mali odkrywcy
Tajemnice świata
Szczerość
Nadchodzi wiosna
Wiosna tuż tuż
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Przedszkolaki zostaną zapoznane z nową wartością, którą jest dociekliwość. W lepszym zrozumieniu znaczenia tej cechy pomoże wiersz J. Brzechwy pt. „Pytalski”. Tego dnia dzieci wykonają również eksperyment pt. „Jak zmieniają się kolory?”.
W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci poznają piosenkę pt. „Tajemnicza paczka”, której słów będą uczyły się podczas rytmicznego podawania sobie w kole z rąk do rąk pudełka – paczki. Podczas ćwiczenia komunikacji „Co jest w paczce?” dzieci za pomocą słuchu rozpoznają co jest w trzech pudełkach oraz sprawdzą, która z nich jest najlżejsza i najcięższa.
W kręgu „Małych odkrywców” znajdą się również tematy związane z ludzkim ciałem, a zwłaszcza ze zmysłami. Dzieci będą słuchały wiersza G. Lipińskiej pt. „Zmysły” i rozmawiały na jego temat. W zabawie dydaktycznej „Co robią narządy zmysłów?” dzieci będą zastanawiały się za pomocą którego zmysłu można „zbadać” każdy z przedmiotów, np. kwiat – wzrok, węch, dotyk.
Przedszkolaki wezmą udział w zabawie dydaktyczno-badawczej pt. „Moje ciało”, podczas której będą zastanawiały się nad odpowiedziami na następujące pytania: Co to jest skóra?, Czy skóra się rusza?, Co jest na skórze?, Co mamy pod skórą?, Gdzie mamy serce?, Co to jest puls?, Jakie narządy znacie?. W zabawie badawczej pt. „Skąd wiemy, że żyjemy?” dzieci za pomocą baloników i lusterek będą pogłębiały wiadomości na temat oddychania i płuc. Również zabawa w kodowanie zatytułowana będzie „Ciało człowieka”. Dzieci wykonają także pracę plastyczną pt. „Rysuję siebie”.
Podczas zajęć muzycznych czterolatki wysłuchają piosenkę pt. „Chcę naprzód iść”, będą rozmawiały na jej temat, wezmą udział w zabawie ilustracyjnej do piosenki i wspólnie ją śpiewały po dokładnym opanowaniu słów i melodii.
Podczas zajęć o wartościach dzieci przypomną sobie czym jest dociekliwość. Będą słuchały opowiadania M. Szeląg pt. „O dociekliwym piesku, który pomógł przyjacielowi rozwiązać zagadkę”, które nie tylko ukaże istotę dociekliwości, ale i wprowadzi przedszkolaki w temat kosmosu, a dokładniej Słońca i rzucanego przez niego cienia. Dzieci samodzielnie w zabawie badawczej sprawdzą i będą przyglądały się „jak powstaje cień”. Podczas wyjścia do ogrodu przedszkolnego będą obserwowały własne cienie, cienie innych osób oraz cienie roślin.
Podczas dalszego zgłębiania informacji o wszechświecie dzieci będą rozmawiały o nim przy tablicy demonstracyjnej, rozwiązywały „kosmiczne” zagadki, bawiły się w zabawę integracyjną z rymowanką „Słońce”, układały gwiazdozbiory i poznały jeden z najbardziej znanych „Wielki Wóz”. Odbędą także kosmiczną podróż, gdzie zbudowaną z krzesełek rakietą udadzą się na zwiedzanie planet i gwiazd. Podczas jednej z wielu zabaw dydaktycznych odkryją również odpowiedź na pytanie „Dlaczego nie spadamy z okrągłej Ziemi?” i poznają właściwości magnesu.
W kąciku muzycznym dzieci poznają piosenkę pt. „Zielone ufoludki”, wysłuchają jej, będą rozmawiały o niej, wykonają do niej ilustrację. Podczas słuchania piosenki stworzą prace plastyczne zatytułowane „Mój ufoludek”. Przedszkolaki będą brały udział także w ćwiczeniach oddechowych „Ćwiczymy kosmiczne oddechy”, ćwiczeniach słuchowo-artykulacyjnych „Język ufoludków”.
W tematykę przedwiośnia, które żegna zimę i wita wiosnę wprowadzi nas spacer, podczas którego przedszkolaki będą przyglądały się otaczającej je przyrodzie i szukały pierwszych zwiastunów nowej pory roku oraz opowiadanie H. Zdzitowieckiej pt. „Szukamy wiosny”, na podstawie którego dzieci dowiedzą się o pierwszym kwiatku zapowiadającym rychłe nadejście wiosny. O przebiśniegach przedszkolaki będą słuchały również w wierszu M. Szeląg pt. „Gdy wiosna przychodzi”. Wykonają także prace plastyczne m.in. z płatków kosmetycznych przedstawiające przebiśniegi.
Poznając historię budzących się do życia roślin śpiących podczas zimy w nasionach lub cebulkach, dzieci wysłuchają opowiadania ilustrowanego sylwetami pt. „O żółtym tulipanie”. Na podstawie tego utworu będą rozmawiały, czego rośliny potrzebują do wzrostu. Same przedszkolaki założą w skrzynkach na parapecie mini-ogródki warzywne.
Z okresem przedwiośnia związane jest powiedzenie „W marcu jak w garncu”, omawianiem którego zajmniemy się w czasie zajęć. Dzieci wysłuchają wiersza I. Suchorzewskiej pt. „W marcu”, poznając kapryśny charakter marcowej pogody. Bawiły się będą również w poświęconą tym zagadnieniom zabawę matematyczną „Gotujemy marcową pogodę”.
Podczas spotkania z muzyką czterolatki wysłuchają utworu Fryderyka Chopina „Wiosna” op. 74 nr 2, zwracając uwagę na jego nastrój. Wykonają także improwizację ruchową, tworząc „Taniec dla wiosny”.
We „Kąciku Dobrego Startu” dzieci poznają piosenkę pt. „Ogródek”, którą będą śpiewały z różnym natężeniem głosu. Będą rozmawiały także o wiosennych pracach wykonywanych w ogrodzie oraz używanych do nich narzędziach i sprzętach ogrodniczych.
Podczas zajęć o wartościach dzieci będą kontynuowały rozmowy o szczerości. Wysłuchają opowiadania M. Szeląg pt. „O małej kózce kłamczuszce”, na podstawie którego dowiedzą się, dlaczego szczerość jest tak ważna i jakie konsekwencje niesie za sobą nieustanne okłamywanie innych. Utwór stał się również inspiracją do wykonania pracy plastycznej pt. „Kłamstwa na obrazku”. Dzieci będą ozdabiały i nakleiły także na swoje „rośliny wartości” kolejne serce, serce do omawianej wartości „szczerość”. Przypomną sobie zabawy z ubiegłego tygodnia: „Kłamczuch”, „Jestem kłamczuchem” oraz będą bawiły się w nowe: „Prezent” w oparciu o metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, zabawę „Szczery i kłamczuch” rozwijającą koncentrację uwagi i „Wybuchowy prezent” ćwiczącą szybkość reakcji.
W „Kąciku Dobrego Startu” powrócimy do piosenki pt. „Ogródek”, podczas śpiewania której dzieci rytmicznie będą uderzały o cztery woreczki umieszczone na kartce (w czerech jej kątach). Podczas ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowego „Co to może być?” przedszkolaki poznaja nowy wzór – prostokąt i będą porównywały go z poprzednim wzorem – kwadratem. Następnie tworzyły z plasteliny cztery wałeczki, którymi wyklejały prostokąt, rysowały prostokąty na kaszy wysypanej na tacce i próbowały rysować prostokąty – rabatki na kartce.
Zgłębimy przede wszystkim temat wsi i zwierząt żyjących w gospodarstwie. Dzieci będą różnicowały obrazki przedstawiające wieś i miasto, opisując charakterystyczne cechy obu tych miejsc. Porozmawiamy także na podstawie ilustracji o pojazdach, których używa się na wsiach. Będą słuchały również wiersza pt. „Co słychać na wsi” W. Chotomskiej, który stanie się wstępem do rozmowy o zwierzętach, a także do zabawy ortofonicznej „Rozmowa zwierząt” i zabawy ruchowej „Na wsi”. Innym wierszem, na podstawie którego przedszkolaki poznają większość zwierząt wiejskich będzie utwór A. Tyszki pt. „Kot Bazyli”. Dzieci będą rozwiązywały również zagadki o zwierzętach wiejskich, tańczyły do popularnej piosenki „Kaczuszki”, lepiły ulubione zwierzątka z zagrody z plasteliny, bawiły się w tradycyjną zabawę „Gąski, gąski do domu!” oraz grały w memory „Co otrzymujemy od zwierząt?”. Podczas zajęć matematycznych będą brały udział w zabawie dydaktycznej „Dwie czy cztery nogi?” i ćwiczeniach klasyfikacyjnych „Na wiejskim podwórku
Ważne wydarzenia:
21.03. powitamy wiosnę, ubierzemy się w kolorze zielonym i udamy się na spacer z przygotowaną Marzanną.
22.03. będziemy obchodzić Światowy Dzień Wody
Wiersze i Piosenki:
„Chcę naprzód iść”
Słucham oraz wytężam wzrok,
ciało w ruchu ćwiczę.
Ruszam w świat! Ważny każdy krok.
A ja chcę naprzód iść.
Wzrok i słuch, dotyk oraz ruch-
na swe zmysły liczę.
Ruszam w świat! Jestem dzielny zuch.
Zawsze chcę naprzód iść.
Smak i węch- to przyjaciół dwóch,
więc im tego życzę,
by pomagał im wzrok i słuch,
bo chcę iść, naprzód iść.
„Zielone ufoludki”
Mój brat wciąż czyta o kosmitach,
o gwiazdach, planetach i orbitach.
O niczym innym nie chce słyszeć,
nawet do UFO listy pisze.
Wreszcie zasłużył na nagrodę
i latający ujrzał spodek,
bo wylądował dziś w ogródku
pojazd zielonych ufoludków.
Ref.: Zielone włosy, zielone butki,
całe zielone są ufoludki. /x2
„W marcu”
Raz śnieg pada,
A raz deszczyk.
Na jeziorze,
Lód już trzeszczy.
Błękit nieba
Lśni w kałuży,
Bałwan w słońcu
Oczy mruży.
- Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
- To nie dzwonek.
To skowronek!
luty
Tematyka kompleksowa
Odpowiedzialność
Siły przyrody
Cztery żywioły
Oszczędność
Wielka wyprawa
Nasze podróże
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Uwaga dzieci będzie skierowana na temat dość trudny, ale bardzo ciekawy i angażujący małe umysły. Zajmować się będziemy żywiołami. Przedszkolaki będą brały udział w zajęciach dotyczących wody i powietrza.
W ramach „przygody z wodą” przedszkolaki będą uczyły się poprawnego mycia rąk, przeliczały kropelki – papierowe sylwety, poznają obieg wody w przyrodzie na podstawie wiersza M. Szeląg pt. „Mała kropelka”. Z „wodną” tematyką przedszkolaki spotkają się także przy zabawie z rymowanką pt. „Płynie woda” M. Barańskiej, podczas zabawy relaksacyjnej „Wodny masażyk” M. Szeląg oraz przy zabawie matematycznej „Ile kubków wody mieści się w butelce?” wg prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
Drugim żywiołem, który dzieci poznają będzie powietrze. W jego świat wprowadzi najmłodszych wiersz L. J. Kerna pt. „Piotruś i powietrze”. Przedszkolaki wezmą udział w następujących zabawach badawczych: „Jakie jest powietrze?”, „Czy powietrze krąży?”, „Czy czujesz powietrze?”, „Gdzie ukrywa się powietrze?”. Wykonają również pracę plastyczną pt. „Czary-mary z powietrzem”, będą brały udział w zabawie oddechowej „Burza na morzu” oraz w różnych zabawach z chustą animacyjną.
Podczas zajęć dotyczących wartości dzieci rozmawiają o ogólnie pojętej „odpowiedzialności” na przykładzie opowiadania G. Lipińskiej pt. „Dyżurny” oraz zabawy dydaktycznej „Odpowiedzialne zawody”. Kontynuując omawianie wartości „odpowiedzialność” rozszerzymy ją na aspekt odpowiedzialności za przyrodę i otaczający świat. Dzieci wysłuchają opowiadania M. Szeląg pt. „O ogniku i nieodpowiedzialnym krasnoludku”, które to wprowadziło je w tematykę ognia i przestrzegło przed niekontrolowaną zabawą z tym żywiołem. Przedszkolaki ozdobią i nakleją także na swoje „rośliny wartości” kolejne serce – do omawianej wartości „odpowiedzialność”.
Podczas rozmów na temat ognia nie może zabraknąć opowieści o dzielnych strażakach oraz o atrybutach ich pracy, dzięki którym każdy pożar da się ugasić. Dzieci wykonają również pracę plastyczną „Ognisko” oraz będą bawiły się w zabawy integracyjne pt. „Ziemniak z ogniska”. Poznają także krótką historię ognia na podstawie wiersza M. Szeląg pt. „O ogniu słów kilka…”.
Ogień będzie też tematem przewodnim „Kącika Dobrego Startu”. Przedszkolaki przypomną sobie piosenkę pt. „Ognisko” i poznają nowy wzór związany z jej treścią.
Kolejnym żywiołem, który dzieci zgłębią na zajęciach w przedszkolu, będzie ziemia. Przedszkolaki poznają jej różne oblicza – ziemia ogrodowa, ziemia do kwiatów, glina, piasek. Wykonają eksperyment przepuszczalności wody przez każde z tych rodzajów podłoża. W ogrodzie przedszkolnym przeprowadzą zabawy badawcze pt. „Co kryje się w piasku i w ziemi?”, „Co jest pod piaskiem w piaskownicy?”.
Przedszkolaki poznają pojazdy, którymi można wyruszyć w bliższą lub dalszą podróż. Dzieci zapoznają się nie tylko z ich cechami charakterystycznymi, ale i będą grupowały je na powietrzne, lądowe i wodne środki transportu. Będą układały także pojazdy z figur geometrycznych, rozwiążą zagadki słowne i obrazkowe, określą pierwsze głoski w ich nazwach, liczbę sylab.
Przedszkolaki wysłuchają wiersza pt. „Samochód” J. Kulmowej, na temat treści którego odbędzie się wspólna rozmowa i zabawa matematyczna, pozwalająca na doskonalenie umiejętności przeliczania i określania czego jest więcej, czego mniej i o ile więcej lub mniej. Dzieci będą wcielały się w pojazdy, które były wymieniane w tym utworze. Przedszkolaki posłuchają również utworu pt. „Samolot” R. Pisarskiego. Pracując z obrazkiem poznają części charakterystyczne dla tego pojazdu (kadłub, skrzydła, stateczniki, itp.). Wcielą się w samoloty podczas zabawy ruchowej, a na zakończenie zajęć wykonały pracę plastyczno-techniczną pt. „Mój samolot”.
Dzieci nauczą się również rymowanek M. Barańskiej pt. „Tomek ma rowerek” i „Płynie łódka”, do których wykonają określone ruchy i gesty.
Dzieci poznają nową wartość – „oszczędność”. Wprowadzeniem będzie wiersz U. Kamińskiej pt. „Oszczędzanie”, na podstawie którego przedszkolaki dowiedzą się, że spełnienie niektórych marzeń i pragnień wymaga cierpliwości i oszczędzania.
Podczas zajęć dotyczących wartości dzieci będą bawiły się w zabawę integracyjną z rymowanką pt. „Z monetą w dłoni” oraz zastanawiały się na podstawie ilustracji „Co możemy oszczędzać?”. Wysłuchają również opowiadania M. Szeląg pt. „O samochodach, które dzięki oszczędzaniu spełniły swoje marzenia”.
Przedszkolaki wyruszą również w daleką podróż, aby poznawać obce miejsca, kontynenty. Dzieci poznają dzikie zwierzęta dalekich krajów. Najpierw będą wzajemnie się masowały, wykorzystując do tego rymowankę „Dzikich zwierząt zwyczaje”. Następnie będą słuchały fragmentu wiersza J.K. Siwka pt. „Bajka o lwie”, który stał się inspiracją do zabawy dydaktycznej „Gdzie mieszkają te zwierzęta?”. Przedszkolaki wykonają pracę plastyczną „Lew” z tekturowych talerzy i bibuły.
Dzieci poznają afrykańskie rytmy, w które wprowadzi je piosenka pt. „Afryka, Kongo”. Po wysłuchaniu i omówieniu utworu muzycznego przedszkolaki będą oglądały ilustracje afrykańskiej wioski oraz słuchały informacji na temat ludzi mieszkających w Afryce. Dzieci będą oglądały również ilustracje różnych bębnów i bębenków oraz je porównywały. Zastanawiały się z czego można byłoby zrobić bębenek. Same także będą grały na bębenkach do wyżej wymienionej piosenki, śpiewając jej refren.
Dzieci będą rozwiązywały też zagadki słowne o egzotycznych zwierzętach oraz oglądały ilustracje obrazujące życie ludzi w Afryce – wygląd wiosek, budynków, ubiór ludzi, wygląd rdzennych mieszkańców, krajobraz, które kontrastowały z życiem ludzi w Europie, Polsce.
Dotrzemy również na Antarktydę. Tematem głównym były pingwiny zamieszkujące te zimowe miejsca. Wprowadzeniem stanie się wiersz B. Wierzbickiej pt. „Rozmowa Pingwinów” oraz zabawa ruchowo-taneczna, tradycyjna „Pingwin”. Przedszkolaki poznają kilka ciekawostek na temat tych ptaków nielotów i wykonają pracę plastyczną „Wesołe pingwinki
Ważne wydarzenia:
1-3.02. zapraszamy do udziału w przedszkolnej akcji charytatywnej „Gwiazdka nadziei”
10.02. odbędzie się w przedszkolu Bal karnawałowy. Prosimy o przebranie dzieci w stroje. Będą wykonywane w tym dniu zdjęcia.
14-17.02. bierzemy udział w akcji charytatywnej „Serce dla Hospicjum”
16.02. będziemy obchodzić w przedszkolu „Tłusty Czwartek”
Wiersze i Piosenki:
„Wodny masażyk”, M. Szeląg
Twoje plecy wymasuję,
wodny masaż zastosuję.
Najpierw będzie drobny deszczyk,
abyś poczuł mały dreszczyk.
Potem się ulewa stanie,
co przemoczy w mig ubranie!
Pełno wody w okolicy,
woda płynie po ulicy!
Dzieci w potok ten wskakują
wodę wokół rozchlapują!
Och, jak są tym rozbawione!
czy twe plecy rozluźnione?
Piosenka „Żywioły”
Ogień płonie, kiedy pali się ognisko.
Daje światło i ciepło, jak wiesz.
Ugotować na nim możesz sobie wszystko.
Lecz uważaj, bo oparzyć może też.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia.
Moc żywiołów zrozumieć już czas.
Bo te wielkie siły przyrody
rządzą światem, co jest wokół nas! / x2
Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale.
To nim właśnie oddychamy cały czas.
Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej.
I wichura, co przewrócić może nas.
Ref.: Ogień, woda…
Ziemia to jest dom dla wszystkich ludzi.
Swoich bogactw nam daje dużo tak.
Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi.
Lecz wulkany też ma groźne, i to jak.
Ref.: Ogień, woda …
styczeń 2023
Tematyka kompleksowa
Szacunek
Płynie czas
Młodsi i starsi
Zdrowie
Sport to zdrowie
Dbam o zdrowie
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Zaczął się kolejny rok. Początek stycznia to zwykle okres, w którym skupiamy się na upływie czasu. Upływowi czasu towarzyszą zawsze zmiany: w naszym wyglądzie, charakterze, otaczającym nas świecie. Te zmiany dostrzegają również dzieci i bezpośrednio ich doświadczają, tak jak w piosence zespołu Fasolki pt. „A ja rosnę i rosnę…”.
Podczas codziennych zajęć, przedszkolaki poznają zjawiska rytmiczne występujące w przyrodzie: noc i dzień oraz wzajemne przechodzenie pór roku. Poznanie tych zjawisk ułatwią dzieciom liczne utwory literackie, np. wiersz pt. „Dzień Franka” M. Szeląg ilustrowany sylwetami, pokazujący poszczególne pory dnia oraz charakterystyczne czynności wykonywane przez ludzi podczas ich trwania, a także wiersz pt. „Noc” J. Jabłońskiego mówiący o cechach charakterystycznych dla nocy.
Dla lepszego zrozumienia przemienności dnia i nocy dzieci wykonają z wykorzystaniem kart z wyprawki medal „Noc i Dzień”, który będą wykorzystywać w zabawach: „Noc i dzień na zmianę kroczą”, „Dzień – noc i planeta Ziemia” oraz „Zniknął dzień czy znikła noc?”.
W „Kąciku Dobrego Startu” przedszkolaki będą uczyć się piosenki pt. „Czerwone słońce”, wezmą udział w ćwiczeniu komunikacji „Pory dnia” oraz w ćwiczeniach ruchowych i rytmicznych „Od rana mam dobry humor”.
Podczas czwartkowych zabaw z kodowaniem dzieci bedą uczyły się, w jaki sposób należy poruszać się po kratownicy zgodnie z instrukcją nauczyciela (zabawa „Krok po kroku na planszy”).
Omawiając przemienność pór roku, dzieci wysłuchają wiersza M. Szeląg pt. „Pory roku” i będą rozmawiały na temat cech je charakteryzujących oraz przypisywać każdej z nich określony kolor. Dobrym utrwaleniem zdobytych wiadomości będzie wykonanie „Albumów czterech pór roku” z wykorzystaniem farb akwarelowych.
W celu lepszego utrwalenia treści związanych z przemiennością pór roku warto z dziećmi w domu poćwiczyć ich nazwy i zapytać co można w każdej porze roku robić. Idąc krok dalej, można też pobawić się z pociechą w zagadki dotyczące pór roku, np. Kiedy Ty się urodziłeś/urodziłaś na dworze było zimno i padał śnieg. Jaka to mogła być pora roku? Z dziećmi, które już ten materiał opanowały można rozpocząć naukę dni tygodnia.
Jeżeli mówimy o ludziach starszych, naszych babciach i dziadkach, nie możemy zapomnieć o szacunku, który powinniśmy im okazywać. O tym, czym jest szacunek, dzieci przypomną sobie, słuchając opowiadania pt. „O księżniczce, która nie szanowała starszych ludzi” M. Szeląg.
Podczas zajęć dydaktycznych dzieci będą rozmawiać o swoich dziadkach i babciach, przedstawić ich swoim kolegom i koleżankom (na zdjęciu), opowiedzieć wszystkim, co lubią z nimi robić. W czasie kolejnych zajęć przedszkolaki będą zastanawiały się, co się zmieniło od czasu dzieciństwa ich dziadków. Czy kiedyś były telefony komórkowe i komputery? W jakie zabawy bawili się ich dziadkowie? Co lubili robić i jak wyglądało kiedyś przedszkole?
Podczas zajęć muzyczno-rytmicznych dzieci będą się bawiły przy piosence pt. „Dziadku nasz kochany”, a także nauczą się jej słów. Podczas zajęć matematycznych dzieci będą rozwiązywały zadanie tekstowe „Kwiaty dla babci, serca dla dziadka”, układały rytmy z kolorowych serc, tworzyły zbiory oraz utrwalały pojęcie „para”, grupując elementy po dwa w pętlach.
W „Kąciku Dobrego Startu” czterolatki wykonają ćwiczenie rytmiczne „Woreczkowa orkiestra” oraz na karcie pracy odtworzą graficznie wzór – półkole (słońce jako półkole na horyzoncie). Przypomną sobie także piosenkę pt. „Czerwone słońce”.
Dzieci będą zastanawiały się nad konsekwencjami niewłaściwego ubierania się podczas zimy na podstawie wiersza pt. „Antek i zima” M. Szeląg. Tym samym poznają ogromne znaczenie wartości zdrowia. Zdobyte wiadomości podsumują zabawa dydaktyczna „Szafa zimowa i szafa letnia” oraz zabawą ruchowo-naśladowcza „Ubieramy się na zimowy spacer”.
Wszyscy lubimy zabawy na śniegu, dlatego będzie to bardzo przyjemny tydzień z bliską dzieciom tematyką. Podczas zajęć dydaktycznych przedszkolaki będą słuchały wiersza M. Szeląg pt. „Idzie zima krok za krokiem” i rozmawiały przy ilustracjach na temat ulubionych zimowych zabaw. Rozwiążą również różne zimowe zagadki, a w opowieści ruchowej „ulepią bałwanka” w sali. Podczas zajęć matematycznych dzieci wykorzystają kule śniegowe (z papieru) do układania zbiorów, przeliczania ich elementów, a także ćwiczeń orientacji w schemacie ciała i przestrzeni w zabawie „Połóż kulę…”
Ćwiczenia w orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni są ważnym elementem edukacji matematycznej. Warto w czasie wolnym pobawić się z dzieckiem, wybierając jakiś śmieszny rekwizyt i poprosić je, by kładło np. żabę, kulkę przed sobą, za sobą, obok siebie, między nogami, na głowie, nad głową, na krześle, na stole, pod krzesłem, obok krzesła, na brzuchu, pod kolanem, pod stopą. Im polecenia będą bardziej absurdalne, tym więcej przyniosą maluchowi radości, jednocześnie utrwalając ważne pojęcia matematyczne: na, pod, obok, między, za.
W czwartek podczas zajęć muzyczno-rytmiczno-ruchowych, przedszkolaki poznają i będą bawiły się przy piosence pt. „Zabawy na śniegu”, której treść również nawiązuje do sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego na śniegu.
W lepszym zrozumieniu treści związanych z tematyką dbania o zdrowie pomogą przedszkolakom wiersze „W aptece” i „Czystość” oraz rymowanka „Czyścioszki”. W czasie czwartkowych zajęć muzyczno-rytmiczno-ruchowych dzieci poznają różne rodzaje tańca i korzyści jakie płyną z tańczenia. Taniec to także ruch, a ruch jest podstawą piramidy zdrowia, którą przedszkolaki poznają, a nawet zrobią same.
W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci poznają nowy wzór – łuk i koło na dole (medal) oraz utrwalą piosenkę pt. „Olimpiada”.
Ważne wydarzenia:
18 stycznia będziemy obchodzić Dzień Kubusia Puchatka
Planujemy również zaprosić do przedszkola Babcie i Dziadków na przedstawienie z okazji ich święta.
Wiersze i Piosenki:
„Serce dla babci i dziadka”
Choć małe jeszcze serduszko moje,
to pełne miłości do dziadziusia.
W nim także miejsce jest babciu twoje,
bo kocha Was przecież najmocniej wnusia.
Babciu i dziadku, najlepsi na świecie,
laurki ode mnie dziś dostaniecie!
A w tych laurkach z serca życzenia:
zdrowia, szczęścia i zadowolenia!
„Dziadku nasz kochany”
Dziś mamy Dzień Dziadka,
wspaniała to gradka
dla wszystkich dzieciaków,
dziewczynek, chłopaków.
Ref.: Dziadku, dziadku, dziadku!
Dziadku nasz kochany!
Tyle pięknych kwiatków
dzisiaj Tobie damy!/x2
Dla łysych, wąsatych,
dla chudych, brzuchatych,
dla wszystkich dziadziusiów
buziaki od wnusiów!