Kangurki
Co słychać w grupie - czerwiec 2022
Tematyka kompleksowa:
Lato – czas zabawy
Kolorowe lato
Żegnamy przedszkole
Do widzenia!
Już wakacje
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne
- wprowadzenie pojęć: akceptacja innego człowieka, odpoczynek;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 10; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, ł, h, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno- plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 19, 20;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 19, 20;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym
Wartości przewodnie
Akceptacja innego człowieka
Akceptacja innego człowieka jest uznaniem jego wierzeń, przekonań, zwyczajów czy upodobań za godne szacunku, również jeśli w znaczący sposób różnią się one od ogólnie przyjętych lub wyznawanych przez daną osobę.
Istotne jest nie tylko uczenie dzieci akceptowania innych, ale również uświadamianie im, że mają prawo oczekiwać, że inne dzieci będą je akceptować, odnosić się do nich z szacunkiem. Warto jednak podkreślać, że to, na co tak naprawdę mają wpływ, to ich postawa, a nie zachowanie ludzi wokół.
Przedszkolaki można uczyć akceptacji poprzez:
– codzienny przykład – dzieci, które każdego dnia obserwują dorosłych szanujących siebie nawzajem, w naturalny sposób będą skłonne do podobnej postawy wobec swoich rówieśników czy dorosłych;
– podkreślanie, że różne zdanie na dany temat nie oznacza, że jedna osoba jest lepsza czy mądrzejsza od drugiej;
– poznawanie osób o innym wyglądzie, sposobie mówienia czy poruszania się i pokazywanie przedszkolakom, że są one tak samo wartościowe jak inne;
– pokazywanie, że ta sama sytuacja może być postrzegana w różny sposób
Odpoczynek
Odpoczynek to przerwa w pracy, która ma na celu odzyskanie energii, a także czas poświęcony na relaks, uspokojenie i nabranie sił. Choć czasem może wydawać się, że odpoczywanie jest stratą czasu, tak naprawdę nie tylko pozytywnie wpływa ono na psychiczne i fizyczne funkcjonowanie człowieka, ale tak, że sprawia, że podejmowane działania stają się bardziej efektywne.
Współczesny świat jest w dużej mierze nastawiony na rywalizację i osiąganie zamierzonych celów, przez co często zaniedbywane są pewne aspekty życia, co nie tylko utrudnia funkcjonowanie, ale może też prowadzić do różnych chorób i zaburzeń. Wielu ludzi nie potrafi odpoczywać, ponieważ za priorytet uznaje inne czynności. Wypoczywanie jest jednak bardzo istotną umiejętnością, zatem dobrze jest wspierać maluchy w jej nabywaniu.
– Ważne jest, by przedszkolaki zrozumiały, że odpoczywanie jest niezbędne do życia. Można im to wyjaśniać za pomocą bajek, w których występują bohaterowie mający różny stosunek do odpoczynku, a ci, którzy odpoczywają, są przedstawieni w pozytywnym świetle i osiągają sukcesy.
– Dobrze jest wyjaśnić dzieciom, że odpoczynek następuje po pracy, i pokazać im różnicę między umiejętnością odpoczywania a lenistwem.
– Warto ćwiczyć rozpoznawanie i komunikowanie własnego zmęczenia poprzez komentowanie na bieżąco zachowania dzieci oraz zaplanowane wcześniej ćwiczenia i rozmowy.
– Można zaobserwować, jaki sposób regeneracji najbardziej pomaga poszczególnym przedszkolakom oraz spróbować przekazać im tę wiedzę.
– Istotne jest, by wspierać dzieci w samodzielnym organizowaniu czasu wolnego w taki sposób, jaki jest potrzebny.
Ważne wydarzenia:
01 czerwca – Dzień Dziecka w „Chatce Puchatka” - dzień zabaw dzieci
02 czerwca – wyjście do biblioteki na maraton czytania
03 czerwca –wyjazd z okazji Dnia Dziecka do Przysieczy
08 czerwca - wyjazd do Studenckiego Centrum Kultury na przedstawienie „Jaś i Małgosia”
22 czerwca – pożegnamy w przedszkolu naszych starszych kolegów, którzy od września pójdą do szkoły
Nasze wiersze i piosenki
„Mogę też powiedzieć nie” - piosenka
Wtulam się w mojego misia.
Tak jak on się czuję dzisiaj,
gdy ktoś głaszcze mnie po głowie.
Bo miś przecież nic nie powie…
Tylko ja nie jestem z pluszu
i przytulać się nie muszę!
Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem
bardziej staję się człowiekiem.
Już nim jestem i wiem, że
mogę też powiedzieć „nie”! (x2)
A ta ciocia, dziwna taka,
woła do mnie: „Daj buziaka!”
Ja za mamą chcę się schować
i nie mówię ani słowa…
Bo ja mamę bardzo kocham,
a tej cioci – ani trochę.
Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem…
Oni wszyscy duzi tacy
chodzić muszą już do pracy.
Mówią o dorosłych sprawach.
I czasami się obawiam,
że mój świat to dla nich bzdury,
gdy wciąż patrzą na mnie z góry.
Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem…
„Piosenka żeglarska”
Wakacyjny rejs przed nami,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Burty mocno się trzymamy,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Tańczą fale jak szalone,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Delfin macha nam ogonem,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Ref.: Łódka huśta się na fali,
brzeg majaczy gdzieś w oddali,
na pokładzie słońce pali,
wicher dmie!
Jakie lądy odkryjemy?
Gdzie do portu zawiniemy?
Co do domu przywieziemy?
Kto to wie?
Jakaś wyspa jest przed nami,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Cała naprzód – dopływamy,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Woda się w słoneczku mieni,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Znaleźliśmy raj na ziemi,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Ref.: Łódka…
„Przyjście lata” - wiersz
Jan Brzechwa
I cóż powiecie na to,
Że już się zbliża lato?
Kret skrzywił się ponuro:
„Przyjedzie pewnie furą”.
Jeż się najeżył srodze:
„Raczej na hulajnodze”.
Wąż syknął: „Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze”.
Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem”.
„Skąd znowu – rzekła sroka –
Nie spuszczam z niego oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam je w tramwaju”.
„Nieprawda! Lato zwykle
Przyjeżdża motocyklem!”
„A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem”.
„Nieprawda, bo w karecie!”
„W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką”.
A lato przyszło pieszo –
Już łąki nim się cieszą
I stoją całe w kwiatach
Na powitanie lata.
Co słychać w grupie - maj 2022
Tematyka kompleksowa:
Książka- mój przyjaciel
Baśnie, bajki, legendy
Rodzina razem się trzyma
Ja i moi bliscy
Wartości przewodnie:
Szacunek do książek
Miłość
Zadania wychowawczo- dydaktyczne:
- wprowadzenie pojęć: szacunek do książek, miłość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 10; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i ,t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, ł, h, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 17, 18;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17, 18;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym
SZACUNEK DO KSIĄŻEK
Szacunek do książek to szacunek do człowieka – jego dorobku naukowego i kulturowego. Książki są znakomitym i sprawdzonym źródłem wiedzy o świecie. Rozwijają naszą wyobraźnię, poszerzają horyzonty i schematy myślowe. Pomagają rozwijać słownictwo i zapamiętywać prawidłowy zapis wyrazów. Są doskonałą rozrywką – pomagają się wyciszyć, zrelaksować, wypocząć.
Szacunku do książek najłatwiej uczyć, dając dzieciom własny przykład, w tym przede wszystkim – czytając książki.
– Warto porozmawiać z rodzicami na temat obecności książek w ich życiu – to ułatwi rozmowę o książkach z dziećmi.
– Można wskazać dzieciom i rodzicom różne formy książek – poza klasyczną – drukowaną, także książki do słuchania (audiobooki), do czytania w wersji elektronicznej (e-booki) oraz książki multimedialne (multibooki).
– Warto zachęcić rodziców do codziennego czytania dziecku bajek, baśni, opowiadań, które wybiorą wspólnie z dziećmi. Można zaproponować zapisanie się do najbliższej biblioteki. Świadomość tego, że książkę należy oddać, wpływa na sposób jej traktowania.
– Codziennie można inicjować rozmowy na temat książek, które poznały dzieci, zachęcać do opowiadania ich fabuły.
– Należy zwracać uwagę na sposób obchodzenia się z książkami i wdrażać dzieci do przestrzegania zasad, np.: mycia rąk przed sięgnięciem po książkę, dbania o to, aby kartki nie były pozaginane, używanie zakładek, które nie niszczą książek, odkładania książek na miejsce, korzystania z książek zgodnie z ich przeznaczeniem (pisać, rysować, wyrywać kartki i wycinać elementy stron można wyłącznie w książkach, które są do tego przeznaczone).
MIŁOŚĆ
Miłość jest głębokim uczuciem, a także silną więzią pomiędzy bliskimi. Można ją okazywać poprzez wypowiadane słowa, wspólne spędzanie czasu, przytulanie, głaskanie, dawanie prezentów lub pomoc w wykonywaniu różnych czynności.
– Warto rozmawiać z dziećmi o różnicy w znaczeniu słów „kocham” i „lubię”, zachęcać do ich adekwatnego stosowania.
– Przedszkolaki najczęściej okazują miłość w naturalny sposób. Mimo to można je zachęcać do poznawania różnych sposobów jej wyrażania, np. pomagając temu, kogo się kocha.
– Każde dziecko, podobnie jak osoby dorosłe, preferuje inne sposoby okazywania miłości. Obserwacja dziecka pozwoli poznać jego sposób okazywania miłości, a co za tym idzie – budować z nim bardziej wartościową relację. Zdarzają się sytuacje, w których dzieci z jakiegoś powodu nie czują się kochane. Może to wynikać z zaburzeń rozwoju, jednak często jest to efektem zaniedbań ze strony rodziców lub ich osobistych trudności. Takie dzieci czasem starają się być „niewidzialne”, często przejawiają zachowania impulsywne, są niespokojne, mają zmienne nastroje i trudności w prawidłowym nawiązywaniu kontaktów społecznych. W takiej sytuacji N. może zainteresować się sytuacją w domu i spróbować znaleźć wsparcie dla rodziców
WAŻNE WYDARZENIA
15 maja „Dzień Rodziny” -
18 maja „Wielkie mi coś”- idziemy do Teatru
19 maja Dzień dobrych Uczynków
27 maja Dzień Mamy; przedszkolny Festyn
Nasze wiersze i piosenki
„Ornamenty w książce” sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Kiedyś bardzo stare księgi
ornamenty śliczne miały. //
Kolorowe elementy
starodruki ozdabiały. //
I my teraz też spróbujmy
ornamenty narysować, //
by rysunki nasze pięknie
mogły się zaprezentować. //
„Piosenka o książeczce” sł. Lucyna Krzemieniecka, muz. Jerzy Wasowski
W książeczce płynie rzeczka,
w książeczce szumi las.
W prześlicznych twych książeczkach
tysiące przygód masz.
Książeczka cię powiedzie
na strome szczyty skał.
Z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał.
Jak świerszczyk grał na skrzypcach,
jak morzem płynął śledź.
I co zrobiła Wikcia,
by same piątki mieć.
Lecz chroń i szanuj książki,
i kartek nie rwij też.
Wpierw dobrze umyj rączki,
a potem książkę bierz.
„Rodzina” sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Rodzina trzyma się razem. //
Jest najważniejsza na świecie. //
Najmniejsza to jest wspólnota //
i lepszej już nie znajdziecie. //
Mamusia i tatuś, córeczka lub synek. //
Pamiętaj, by zawsze szanować rodzinę. //
„Tańczy mama, tańczy tata” sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
Kiedy nocka już zapadnie,
gwiazdy jasno lśnią.
Wtedy bardzo roztańczony
robi się nasz dom.
Tata włącza radio wnet,
mama pięknie śmieje się.
I do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
Ref.: Tańczą stopy, ręce też.
Kręć obroty, jeśli chcesz!
Dwa podskoki w tył i w przód.
Rock&rolla zatańcz znów!
Z mamą z tatą zatańcz znów!
Czarna suknia z falbankami
to jest mamy strój.
A gentleman w kapeluszu
to jest tatuś mój.
Kastaniety słychać wnet,
mama pięknie śmieje się
i do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
Ref. Tańczą stopy, ręce też.
Kręć obroty, jeśli chcesz.
Dwa podskoki w tył i w przód
i flamenco zatańcz znów!
Z mamą z tatą zatańcz znów!
Szybkie, brazylijskie rytmy
to jest właśnie to!
Mama z tatą aż do rana
sambę tańczyć chcą.
Już latino słychać wnet,
mama pięknie śmieje się
i do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
Ref. Tańczą stopy, ręce też.
Kręć obroty, jeśli chcesz.
Dwa podskoki w tył i w przód
i flamenco zatańcz znów!
Z mamą z tatą zatańcz znów!
„Kapela” sł. i muz. tradycyjne
Zebrał cudną Jaś kapelę,
Jakich w świecie jest niewiele.
Są tam skrzypce, są tam basy,
Cóż to będą za hałasy!
Ref.: Dylu, dylu na badylu,
Firli, firli, plum, plum, plum.
Fiku miku na patyku,
Tra, la, la, la, bum, bum, bum.
Na skrzypeczkach Jaś wygrywa,
Nowych gości wciąż przybywa.
Na skrzypeczkach i na basach
Przygrywają jak na wczasach.
Ref.: Dylu, dylu na…
„Nasza mama” Czesław Janczarski
Kto się o nas tak troszczy,
najczulej patrzy na nas?
Kto od złych przygód strzeże?
Nasza kochana mama!
Uczyła pierwszych kroków,
pierwszych słów nas uczyła,
każdą łzę nam otarła
mamusia nasza miła.
Jak ci się odwdzięczymy
za wszystko, droga mamo?
Będziemy się starali
kochać ciebie tak samo.
„Tata wkręca śrubki” Małgorzata Barańska
Tata wkręca pierwszą śrubkę,
śrubokrętem kręci, kręci…
Tata wkręca drugą śrubkę,
śrubokrętem kręci, kręci…
Tata wkręca trzecią śrubkę,
śrubokrętem kręci, kręci…
Tata wkręca czwartą śrubkę,
śrubokrętem kręci, kręci…
A co będzie z piątą śrubką?
Piątej wkręcić nie ma chęci.
WSZYSTKIM MAMUSIOM I TATUSIOM ŻYCZYMY WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO.
KOCHAMY WAS!!!
Co słychać w grupie - Kwiecień 2022
Tematyka kompleksowa:
Święta, święta, biją dzwony
Wielkanoc
Z kulturą za pan brat
Jestem kulturalny
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne
- wprowadzenie pojęć: radość, kultura;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 15, 16;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 15, 16;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
Wartości przewodnie:
Kultura to ogół zachowań przyjętych za właściwe w danej grupie społecznej. To zbiór zasad przekazywany z pokolenia na pokolenie i praktykowany przez członków grupy, który jest ważnym elementem tożsamości grupowej.
Dzieci uczą się kultury przez obserwację i naśladowanie dorosłych oraz rówieśników, uczestnictwo w charakterystycznych dla grupy wydarzeniach (np. w świętach), a także dzięki słownym zachętom („powiedz: przepraszam”) i omawianiu zasad.
– Dzieci poznają kulturę kraju, w którym mieszkają: sztukę, tradycję, sposoby zachowania, a także zaczynają w niej uczestniczyć.
– Ważne jest, żeby uczyć przedszkolaki kulturalnego zachowania: mówienia dzień dobry, proszę, przepraszam, dziękuję.
– Dobrze jest ćwiczyć wraz z grupą zasady savoir-vivre’u w różnych sytuacjach.
– Istotne jest, by dzieci wiedziały, że elementami kulturalnego zachowania jest również używanie właściwego słownictwa, dotrzymywanie słowa i dbałość o wygląd.
Radość to uczucie dużego zadowolenia, szczęścia, wesołości. Bywa też rozumiana jako cecha osobnicza, niektórzy ludzie są bardziej radośni, inni mniej. Czasem jest spontaniczną reakcją układu nerwowego, może być też zależna od decyzji danej osoby.
Radość i śmiech mają pozytywny wpływ na zdrowie: powodują wydzielanie endorfin, obniżają poziom cukru we krwi, przyczyniają się do wzrostu odporności organizmu, śmiech może działać jak masaż.
Warto stwarzać w przedszkolu przestrzeń do doświadczania i wyrażania szczęścia:
– Dzieci muszą wiedzieć, że są momenty, w których należy zachować powagę, jednak z reguły dobrze jest pozwalać im na śmiech w różnych sytuacjach.
– Uśmiechnięty N. jest dla przedszkolaków najlepszą zachętą do przejawiania podobnej postawy.
– Należy pamiętać i przypominać dzieciom, że nie należy wyśmiewać się z innych – lepiej śmiać się z siebie, z żartów, czy cieszyć każdym dniem niż sprawiać innym przykrość.
– Warto podkreślać, że choć na dobry nastrój wpływają czynniki wewnętrzne, radość w dużej mierze jest decyzją. Dobrze jest uczyć dzieci szukania pozytywnych aspektów każdej sytuacji oraz cieszenia się z codziennych przyjemnych wydarzeń – świąt, pięknej pogody.
– Podczas rozmów o śmiechu, można wspomnieć przedszkolakom o Orderze Uśmiechu.
Ważne wydarzenia:
13 kwietnia - Wielkanoc u „Kangurków”- uroczyste spotkanie w grupie z okazji Świąt Wielkanocnych
22 kwietnia – Dzień Ziemi – rozmowy i zabawy propagujące zachowania proekologiczne
Nasze wiersze i piosenki:
Wielkanocny stół
Ewa Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych,
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe
Śmigus
Maria Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Kwoka
Jan Brzechwa
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
– Grunt – to dobre wychowanie!
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
– Widział kto takiego osła?!
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: – A to krowa!
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
– Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka, wściekła,
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: – Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?Choć się wody bała.
Mali strażnicy przyrody
Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy!
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki,
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie
Śmigus-dyngus
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
W Poniedziałek Wielkanocny
poganiał wiatr chmurki,
By zrosiły ciepłym deszczem
Zajączka i kurki.
W trawie schował się zajączek,
a kurki w kurniku.
Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus,
Wietrzyku psotniku?
Ref.: Śmigus-dyngus to zabawa.
Śmigus z lewa, dyngus z prawa.
Chociaż w butach chlupie woda,
chować się po kątach szkoda.
Chociaż w butach chlupie woda,
chować się po kątach szkoda.
Wiadro z wodą wziął zajączek,
a kurki – dzbanuszek.
Chlust na wietrzyk, a on woła:
– Już myć się nie muszę.
Przez okienko widział wszystko
cukrowy baranek:
– Oj, nie będę dynguśnikiem,
bo w domu zostanę!
Ref.: Śmigus-dyngus…
Grzeczne słówka
sł. Agnieszka Galica, muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
Już od taty i od mamy,
te trzy słowa dobrze znamy,
które bardzo ważne są dla wszystkich z nas.
Te magiczne słowa trzy,
pewnie znasz je także ty,
używajcie ich na co dzień, proszę was.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję,
to zwykle w życiu skutkuje,
niech dobre więc wychowanie,
na zawsze z tobą zostanie. (bis)
Ludzie dobrze wychowani,
tak mówiła nasza pani,
i to prawda, sprawdziliśmy, wierzcie mi,
te trzy słowa dobrze znają
i ich ciągle używają,
więc nie zapominaj o nich także ty.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…
Przestaliśmy już być mali,
więc będziemy nauczali,
jak używać tych magicznych, pięknych słów.
Aby świat był dużo lepszy,
ludzie stali się grzeczniejsi,
by obyczaj ten zagościł u nas znów.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…
Dzieci aktywnie słuchają piosenki. Siedzą