Kangurki
Co słychać w grupie - Maj
Tematyka kompleksowa:
Książka- mój przyjaciel
Baśnie, bajki, legendy
Rodzina razem się trzyma
Ja i moi bliscy
Wartości przewodnie:
Wiedza
Wiedza jest ogółem wiadomości, które posiada dana osoba, nabytych w procesie nauki i dzięki doświadczeniom życiowym. Może być także rozumiana jako zasób informacji czy znajomość pewnej dziedziny. Istotne jest nie tylko posiadanie wiedzy, lecz także umiejętność stosowania jej w praktyce. Dzieci sześcioletnie miewają już dość rozległą wiedzę na pewne tematy, jednak z założenia są na etapie jej przyswajania. Dobrze jest zachęcać je do zdobywania wiadomości i ćwiczenia stosowania ich w praktyce oraz uczyć, w jaki sposób mogą to robić. To, czego nauczą się w młodości, na pewno zaprocentuje w dorosłym życiu – nawet jeśli nie będą pamiętać wszystkiego, posiądą umiejętności niezbędne do nauki.
Wspierając dzieci w nabywaniu wiedzy warto pamiętać, aby:
– chwalić ich ciekawość świata;
– uczyć szacunku do mądrości innych osób;
– zapewniać, że mogą się mylić i że błędy są ważną częścią procesu uczenia się;
– wskazywać źródła, z których można czerpać wartościowe informacje;
– uczyć odróżniania informacji prawdziwych, rzetelnych, od nieprawdziwych i szkodliwych;
– w miarę możliwości inspirować do samodzielnego poszukiwania informacji i poszerzania wiedzy w interesujących je dziedzinach.
Rodzina
Na rodzinę można patrzeć w różnoraki sposób. Mogą to być rodzice i ich dzieci, osoby powiązane więzami krwi (również m.in. dziadkowie, ciotki, wujowie, wnuki, rodzeństwo cioteczne) lub także osoby spowinowacone (np. szwagier czy teściowie). Bywa też, że w sensie metaforycznym za rodzinę uważa się bliską sobie grupę ludzi.
Bez względu na definicję więzi rodzinne są bardzo ważne. Bliskie relacje i wsparcie oraz przestrzeń do kształtowania umiejętności społecznych są niezbędne do prawidłowego rozwoju. Ich brak, zwłaszcza w najmłodszych latach życia, może zaburzyć funkcjonowanie zarówno w dzieciństwie, jak i w późniejszym życiu.
– Warto zachęcać dzieci do pielęgnowania więzi rodzinnych i okazywania uczuć członkom rodziny.
– Można im proponować wspólne przygotowywanie prezentów dla bliskich.
– Sposobem na wsparcie rodzin dzieci w umacnianiu więzi jest organizowanie uroczystości rodzinnych
(np. Dnia Babci i Dnia Dziadka czy Dnia Rodziny) i przygotowywanie przedstawień.
– Dobrym pomysłem może być podpowiedzenie dzieciom, w jaki sposób mogą okazywać miłość swoim bliskim, np. przez wspólne spędzanie czasu, przygotowywanie niespodzianek, przytulanie, uprzejmość, rozmowy czy pomoc w obowiązkach domowych.
– Warto uświadomić dzieciom, że rodziny są różne, czasem niepełne lub pozszywane, ale to nie znaczy, że gorsze.
Zadania wychowawczo- dydaktyczne
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: wiedza, rodzina oraz środowiska społecznego dziecka, np. księgarnia, biblioteka, antykwiariat, bajka, legenda, dom rodzina bliska, rodzina daleka itp.; kształtowanie umiejętności budowania logicznych i poprawnych wypowiedzi; wprowadzanie pojęć odnoszących się do zawodów związanych z powstawaniem i produkcją książek oraz tych wykonywanych przez rodziców;
- kształtowanie logicznego myślenia podczas porządkowania zdarzeń, tworzenia historyjek, wskazywania różnic i podobieństw pomiędzy przedmiotami;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań oraz prostych tekstów słowno- obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie liter ł, Ł, h, H;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej przez stwarzanie okazji do korzystania z różnych źródeł wiedzy – doświadczanie, obserwacja, książki, internet; przeprowadzanie prostych doświadczeń, obserwowanie ich wyników i wyciąganie wniosków na tej podstawie;
- rozwijanie umiejętności planowania działań w celu zdobycia wiadomości i wykonania zadań; uświadamianie znaczenia zespołu w zdobywaniu i gromadzeniu nowych doświadczeń;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 0 i liczby 10 i układanie jej z cyfr; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier;
- rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym przez obserwacje fauny i flory w najbliższym otoczeniu przedszkola; zachęcanie do notowania wyników obserwacji o zdobywania wiedzy na temat roślin i zwierząt; kształtowanie postawy troski o środowisko przyrodnicze przez wykonywanie prac porządkowych w ogrodzie – sianie i sadzenie roślin, opieka nad nimi;
- kształtowanie postaw prorodzinnych uświadamianie wspierającej roli rodziny; rozwijanie umiejętności wyrażania swoich emocji i odczuć związanych z rodziną za pomocą mimiki, gestu i rysunku; uświadamianie znaczenia rodziny i budowania właściwych relacji pomiędzy jej członkami, rozwijanie zainteresowania przeszłością swojej rodziny; uświadamianie, że każda osoba w rodzinie ma swoje prawa i obowiązki; budzenie zainteresowania relacjami pomiędzy osobami w rodzinie;
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych poprzez naukę nowych piosenek „Piosenka o książkach”, „Majowe życzenia” i tańca do utworu „King of the fairies”;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci przez dawanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej- gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych; uwrażliwianie na elementy muzyki – rytm, tempo, nastrój;
- rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i przygotowywania spotkań i uroczystości na terenie przedszkola;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS; stwarzanie możliwości do podejmowania prób pisania w liniaturze i w kratce;
- rozwijanie poczucia własnej wartości przez dawanie możliwości pokazania swoich walorów, umiejętności i mocnych stron podczas wymyślania, tworzenia i doświadczania w pracach z całą grupą.
Działania na cały miesiąc:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.;
- kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych; zachęcanie do wdrażania własnych strategii w sytuacjach trudnych emocjonalnie; zwracanie uwagi na umiejętność wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia; rozwijanie poczucia własnej wartości i wartości działań podejmowanych na rzecz siebie i innych; uświadamianie znaczenia szacunku jako wartości dla budowania właściwych relacji w grupie;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji przez codzienne zabawy z powitankami, np. „Powitanka-rozruszanka”, „My eyes…” – powitanka w języku angielskim;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem,
- wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć i sprzątanie ich po zajęciach i zabawie; pełnienie dyżurów przez dzieci;
- zabawy ruchowe na powietrzu: „Smocza kryjówka” – zabawa orientacyjno-porządkowa, „Powódź” – zabawa z elementem wspinania, „Gąski, gąski do domu” – popularna zabawa z dialogiem, „Każdy Tomek ma swój domek” – zabawa orientacyjno-porządkowa;
- „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich; poznanie opowiadań, baśni i legend czytanych przez zaproszonych gości w ramach działań związanych z projektem;
- zestawy ćwiczeń porannych nr 17, 18;
- zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr 17, 18.
Ważne wydarzenia
02 maja Święto Flagi Narodowej
20 maja Światowy Dzień Pszczół
26 maja Dzień Matki
WIERSZE I PIOSENKI
Piosenka o książkach sł. Marcin Przewoźniak, muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
1. Duchy, smoki, tajemnice.
Krasnoludki, czarownice.
Z dobrych bajek to koledzy.
Oraz dużo, dużo wiedzy.
Dużo wiedzy!
Ref.: Biblioteka na nas czeka.
Biblioteka na nas czeka.
Tam przygody i postacie,
które zaraz pokochacie!
Biblioteka dla człowieka,
który czyta,
hej, czytacie…?
2. W tych literach znajdziesz właśnie
Złoty klucz do wyobraźni.
Książek, drogi czytelniku,
Papierowych i w czytniku –
Masz bez liku!
Ref.: Biblioteka na nas czeka…
Majowe życzenia sł. i muz. Malina Sarnowska
1. Jak Ci, mamo, powiedzieć – nie wiem,
żeś najlepszą jest z mam.
Narysuję ci serce
i piosenkę tę dam.
Ref.: Piosenka dla mamy, dla mamy piosenka
Najlepsze życzenia schowamy w dźwiękach.
Piosenka dla mamy, zielona jak maj!
Tańcz z nami, śpiewaj i graj.
2. A ty co powiesz na to, tato,
że słów tyle już znam.
Dziś ułożę je w rymy
i piosenkę ci dam.
Ref.: Piosenka dla taty, dla taty piosenka,
Jest dobra na co dzień, dobra od święta.
Piosenka dla taty pachnąca jak bzy!
Zaśpiewaj z nami i ty.
„W tańcu najweselej” sł. Anna Bernat, muz. popularna
1. Mam dwie ręce i ty dwie,
więc podajmy je
i zatańczmy wkoło tak,
żeby tańczył świat.
Ref.: W tańcu, w tańcu nam
najweselej jest,
wszyscy śmieją i cieszą się.
2. Cztery ręce i znów dwie,
więcej, więcej nas,
więc zatańczmy wkoło tak,
żeby tańczył świat.
Ref.: W tańcu…
3. Sześć już mamy i znów dwie,
więcej, więcej nas,
więc zatańczmy wkoło tak,
żeby tańczył świat.
Ref.: W tańcu…
4. Osiem mamy i znów dwie…
Powitanka – rozruszanka Beata Gawrońska
Dobry humor co dzień mamy, Dzieci wyciągają ręce z uniesionymi kciukami.
wszystkich pięknie tu witamy. Machają do siebie.
Gdy rękami zaklaszczemy Klaszczą.
i nogami zatupiemy, Tupią.
podskoczymy raz, dwa, trzy, Podskakują 3 razy.
nikt już z nas nie będzie zły. Kładą ręce na biodrach.
Wkoło obrócimy się Obracają się wokół własnej osi.
i krzykniemy głośne „hej!”. Głośno krzyczą: hej!
Taką właśnie powitanką Biorą się za ręce i idą 8 kroków po obwodzie koła.
zaczynamy dzisiaj dzień.
Smoki Ewa Stadtmüller
Z naszą mamą czarodziejką
wszystko w domu jest bajkowe:
fruną zasłon białe chmury,
łóżko zmienia się w żaglowiec.
I przez okno płynie śmiało
w świat daleki, w świat szeroki.
Nagle – co to za kraina?
Mamo! Tu mieszkają smoki!
Pierwszy – łaty ma zielone,
drugi – piegi na ogonie.
Trzeci – pełen animuszu
paraduje w kapeluszu.
Czwarty – z brzuchem jak cytryna,
kroczy dumnie, pierś wypina.
Piąty się kokardą chwali.
Płyńmy dalej po tej fali!
Święto Taty Wiera Bodalska
Tato Ani jest piekarzem.
Tato Jurka kolejarzem.
Tato Ewy orze pole.
Tato Jacka uczy w szkole.
Tato Basi smaży pączki.
Tato Włodka pisze książki.
Tato Jarka jest szoferem.
Tato Darka inżynierem.
Tato Irki tka kretony.
Tato Romy stawia domy.
Tato Zosi listy nosi.
PROGRAM ARTYSTYCZNY DLA NASZYCH RODZICÓW
Najserdeczniejsze życzenia dla wszystkich Mam i Tatusiów przesyłają panie z grupy!!!
kwiecień
Tematyka kompleksowa:
ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY
WIELKANOC
JESTEM KULTURALNY
Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: tradycja, szacunek oraz pojęć związanych ze świętami, np. palma, kraszanki, pisanki, miejscami użyteczności publicznej: kino, teatr, muzeum, kukiełka, marionetka, a także zawodami: scenarzysta, aktor, kostiumograf, etnograf;
- rozwijanie umiejętności budowania logicznej wypowiedzi i mowy opowieściowej, w trakcie tworzenia fabuły opowiadania; rozwijanie wyobraźni dzieci;
- doskonalenie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie litery f, F;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 9 i owalu jako figury geometrycznej; stwarzanie możliwości do manipulowania figurami i przedmiotami i obserwacji odbicia lustrzanego; tworzenie osi symetrii przez składanie papieru i obserwowaniu efektów pracy; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, ich pracy, zwierząt, przyrody i przedmiotów czy tradycji przez uświadomienie konieczności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, stosowania się do ogólnie obowiązujących norm;
- kształtowanie postaw prorodzinnych i patriotycznych poprzez uświadomienie znaczenia tradycji dla świadomości rodzinnej i narodowej – zwyczaje związane ze świętami, regionem (potrawy, strój ludowy, zwyczaje, muzyka, wytwory ludowe);
- rozwijanie umiejętności muzycznych, wokalnych i tanecznych przez naukę nowych piosenek „Święta wielkanocne”, „Piosenka lalkarza” i tańców „Szewc”, „Klepany”, polonez;
- rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci, stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci podczas przeprowadzania prostych doświadczeń, obserwowania ich wyników i wyciągania wniosków na tej podstawie;
- rozwijanie kreatywności i samodzielności dzieci w planowaniu i realizacji działań, np. podczas przygotowywania spotkania z okazji Wielkanocy;
- rozwijanie doznań sensorycznych i koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS;
- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS; stwarzanie możliwości do podejmowania prób pisania w liniaturze i w kratce.
Działania na cały miesiąc:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.;
- kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych; zachęcanie do wdrażania własnych strategii w sytuacjach trudnych emocjonalnie; zwracanie uwagi na umiejętność wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia; rozwijanie poczucia własnej wartości i wartości działań podejmowanych na rzecz siebie i innych; uświadamianie znaczenia szacunku jako wartości dla budowania właściwych relacji w grupie;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji przez codzienne zabawy z powitankami, np. Say hello, Hello, friend”– powitanki w języku angielskim;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;
- wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć i sprzątanie ich po zajęciach i zabawie; pełnienie dyżurów przez dzieci;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – wyszukiwanie w środowisku lokalnym elementów, które można nazwać tradycyjnymi (charakterystyczne, typowe dla miejsca); zwracanie uwagi na zmiany w środowisku w związku z nadejściem wiosny – porównywanie wyglądu drzew, krzewów, zwrócenie uwagi na prace wiosenne w ogródkach i na polach;
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem piłki: rzuty do celu, odbijanie, podawanie do dzieci w kole, np. „Kolory” – zabawa na koncentrację, „The Easter bunny” – zabawa w języku angielskim z pokazywaniem, „Koncert w plenerze” – zabawa twórcza, „Gorąca piłka”- zabawa z rzucaniem, „Wyścig żab” – zabawa z elementem skoku, „Fajerka” – zabawa z toczeniem;
- „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich;
- zestawy ćwiczeń porannych nr 15, 16;
- zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr 15, 16.
WARTOŚCI PRZEWODNIE
TRADYCJA
Tradycja to zwyczaje, zachowania, normy, poglądy danej grupy społecznej, które są przekazywane z po-kolenia na pokolenie. Dzieci zazwyczaj należą do kilku grup, których tradycje w mniejszym lub większym stopniu różnią się od siebie: są częścią rodziny, poznają polskie tradycje narodowe, tradycje przedszkolne, czasem również te charakterystyczne dla innych krajów.
Prowadzenie zajęć o tradycji z sześciolatkami może obejmować:
– rozmowy, dzięki którym dzieci dowiedzą się, czym jest tradycja, i opowiedzą o tradycjach, które znają;
– wspólne kultywowanie polskich tradycji, np. przygotowywanie kokard narodowych na Narodowe
Święto Niepodległości, organizowanie jasełek czy spotkań z okazji Wielkanocy;
– poznawanie tradycji regionalnych;
– prezentowanie przez dzieci zwyczajów rodzinnych;
– zapraszanie do przedszkola/szkoły osób, które mogą w ciekawy sposób przedstawić dzieciom różne tradycje.
Podczas rozmów o tradycji z sześciolatkami można nie tylko przypominać im tradycje grupy, do której należą (polskie, regionalne), lecz także przedstawiać inne, nieznane im zwyczaje. Dzięki temu można pokazać, że odmienność jest ważna, a ludzie zachowujący się w inny sposób nie są gorsi od nas.
SZACUNEK
Szacunek jest postawą, która wyraża uznanie innej osoby, rzeczy czy postawy za wartościową i godną naśladowania. Łączy się z grzecznością i troską o uczucia drugiego człowieka, poszanowaniem cudzej własności, docenianiem i wyrażaniem uznania. Poza szacunkiem do osób, istnieje również szacunek do rzeczy materialnych i niematerialnych, na przykład szacunek do wartości czy przyrody. Obejmuje on pełne szacunku wypowiadanie się na dany temat oraz troskę o ochronę idei i dóbr materialnych.
Uczenie dzieci szacunku powinno obejmować kilka pół:
– szacunek do ludzi: do osób starszych, do kobiet w ciąży, do nauczycieli, a także do siebie nawzajem oraz do samych siebie;
– szacunek do szeroko rozumianej inności: innego koloru skóry, niepełnoprawności czy po prostu małych dziwactw, które odróżniają ludzi od siebie i sprawiają, że na świecie nie jest nudno;
– szacunek do rzeczy: do dóbr publicznych, służących wszystkim ludziom, ale także do własnych książek czy zabawek;
– szacunek do przyrody: podkreślanie konieczności segregowania odpadów, ćwiczenie dzielenia śmieci na odpowiednie kategorie, zachęcanie dzieci do właściwego zachowania się w lesie, wspieranie dzieci w oszczędzaniu energii i wody (gaszenie światła, zakręcanie kranu), odpowiedzialne dbanie o zwierzęta domowe.
Ważne wydarzenia:
05 kwietnia Wielkanocne spotkania w grupie –dzień koloru żółtego. Porozmawiamy również o tradycjach świąt w naszym regionie
18 kwietnia będą robione zdjęcia do tablo. Prosimy dać dziecku do przedszkola strój galowy.
20 kwietnia przedstawiciele naszej grupy wezmą udział w VI Opolskiej Olimpiadzie Matematycznej
22 kwietnia Dzień Ziemi – to kolorowy dzień , propagowanie postawy proekologicznej
Nasze wiersze i piosenki
Święta Wielkanocne
sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago
1. Słońce złote jak pisanka
na błękitnym niebie
zaświeciło od poranka
dla mnie i dla ciebie.
Bo... bo... to... to...
Ref.: Święta Wielkanocne,
zielenią się drzewa.
Już bociany powróciły,
szpak o wiośnie śpiewa. /× 2
2. Weźmy kolorowe farby,
pomalujmy jajka.
Niech pisanki lśnią w koszyku,
wielkanocna bajka.
Bo... bo... to... to...
Ref.: Święta Wielkanocne...
3. I kurczaczki, i baranki
do koszyka damy.
Niech nasz koszyk piękny będzie,
gdy na stół stawiany.
Bo... bo... to... to...
Ref.: Święta Wielkanocne...
Tydzień
Jan Brzechwa
Tydzień dzieci miał siedmioro:
– Niech się tutaj wszystkie zbiorą!
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:
– Chodźmy sitkiem czerpać wodę.
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był początek.
Zamyśliła się sobota:
– Toż dopiero jest robota!
Poszli razem do niedzieli,
Tam porządnie odpoczęli.
Tydzień drapie się w przedziałek:
– No, a gdzie jest poniedziałek?
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku...
I tak dalej...
Marzec
Tematyka kompleksowa:
Mali odkrywcy
Tajemnice świata
Nadchodzi wiosna
Wiosna tuż, tuż
Wartości przewodnie:
Dociekliwość
Dociekliwość to skłonność do zadawania pytań i poszukiwania jak najdokładniejszej odpowiedzi na te już postawione. Wiąże się z pragnieniem zrozumienia i dowiedzenia się jak najwięcej. Jest to umiejętność, która może okazać się bardzo przydatna nie tylko podczas nauki w przedszkolu i szkole, lecz także w dorosłym życiu.
Elementami tej cechy są zdolność do zadawania wnikliwych pytań oraz ciekawość, która pomaga w wytrwałym poszukiwaniu odpowiedzi. Umożliwia to dokładną analizę zjawiska i dojście do sedna.
– Ważne jest zachęcanie dzieci do zadawania pytań, uczenie ich dokładnego formułowania i dawanie im możliwości ćwiczenia dociekliwości podczas różnych zabaw.
– Kiedy dzieci są ciekawe i o coś dopytują, dobrze jest pamiętać o chwaleniu wszystkich: zarówno tych, które z natury są bardziej dociekliwe i zadają wnikliwe pytania, jak i tych, które szybko rezygnują i bardzo potrzebują wsparcia, by się nie poddawać.
– Lepiej nie odpowiadać od razu wprost na wszystkie pytania, ale stworzyć przestrzeń do przynajmniej częściowo samodzielnego odnalezienia odpowiedzi.
Duma z pracy
Duma jest stanem zadowolenia z siebie lub z innych, przekonania o własnej wartości i godności. Jej elementem jest docenianie osiągnięć i wytworów. Może być związana z wytrwałością podczas wywiązywania się z obowiązków i wypełniania powierzonych zadań oraz z doprowadzaniem pracy do końca.
Prawidłowo rozwijające się dziecko, które jest doceniane przez dorosłych, w naturalny sposób odczuwa dumę z tego, co robi. Może to wyrażać przez:
– chwalenie się osiągnięciami rodzicom i innym ważnym osobom (opowiadanie o nich),
– pokazywanie swoich prac (plastycznych, budowli z klocków),
– demonstrowanie nabytych umiejętności (wspinanie się na najwyższą drabinkę, pokaz tańca),
– opowiadanie o swoich planach (dziś byłam na wycieczce, a kiedy będę duża, zdobędę najwyższą górę świata),
– ufne oczekiwanie, że dorośli będą zachwyceni pokazywanymi osiągnięciami.
W negatywnym znaczeniu duma jest wygórowanym mniemaniem o sobie. Warto pomóc dzieciom w odnalezieniu równowagi. Z jednej strony ważne jest, by czuły się wartościowe, znały swoje mocne strony i cieszyły się z efektów własnej pracy, z drugiej nie należy zapominać o tym, że istotne jest również docenianie sukcesów zarówno innych dzieci, jak i dorosłych.
Zadania wychowawczo- dydaktyczne
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: dociekliwość, duma z pracy oraz pojęcia Układ Słoneczny, astronauta, załoga, kapitan, sieć internetowa, wynalazca, peleryna, rolnik, sianie, sadzenie;
- rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno- obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie liter p, P, w, W, c, C, j, J;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak ciekawość poznawcza, otwartość, chęć zadawania pytań, szacunek do pracy innych, radość z efektów własnej pracy;
- rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, zainteresowań związanych z kosmosem, podróżami kosmicznymi, wynalazkami służącymi człowiekowi w życiu codziennym;
- uświadamianie korzyści i niebezpieczeństw związanych z korzystania z zasobów internetowych;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 8 i znaku minus; tworzenie zadań – opowiadań i wykonywanie czynności matematycznych w nich zawartych; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania czynności matematycznych; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy;
- stwarzanie okazji do mierzenia, przeliczania, kodowania podczas układania i tworzenia gry;
- rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych przez naukę nowych piosenek „Kosmiczna wyprawa”, „Drzewo mieszkanie”; rozwijanie umiejętności różnicowania metrum oraz utrzymywania pulsu rytmicznego; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych;
- rozbudzanie zainteresowań technicznych i samodzielności podczas eksperymentowania; kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji przebiegu i efektów doświadczeń; kształtowanie umiejętności planowania, realizacji działań i rozwiązywania problemów podczas prac konstrukcyjnych;
- rozwijanie doznań sensorycznych oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS.
Działania na cały miesiąc:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; zwracanie uwagi na umiejętność wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia; uświadamianie konieczności przejawiania życzliwości i troski w odniesieniu do zwierząt; rozwijanie poczucia własnej wartości i wartości działań podejmowanych na rzecz siebie i innych;
- kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych; zachęcanie do wdrażania własnych strategii w sytuacjach trudnych emocjonalnie;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji przez codzienne zabawy z powitankami, np. „Gdy kolegów mam”, „Rapowanie na powitanie”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;
- wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć i sprzątanie ich po zajęciach i zabawie; pełnienie dyżurów przez dzieci;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – obserwacja najbliższego środowiska przyrodniczego i społecznego; zwrócenie uwagi na cechy pogody, porównywanie elementów pogody w zależności od pory dnia (rano, południe); szukanie i wskazywanie elementów krajobrazu (stworzonych przez człowieka), do których działania jest potrzebny prąd, liczenie słupów energetycznych, mierzenie ich obwodu, mierzenie odległości pomiędzy słupami itp.; szukanie miejsca, w którym można kupić mleko i produkty mleczne, wyznaczanie trasy do tego miejsca; szukanie pierwszych oznak nadchodzącej wiosny – kwiatów; wsłuchiwanie się w odgłosy ptaków, szum drzew; szukanie śladów gniazdowania ptaków;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym: „Przysiady stworka” – zabawa na współpracę; „Wyścig jednonożnych” – zabawa równoważna. „Łapanie gwiazd” – zabawa na koncentrację. „Dzieci i drzewa” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Berek z ogonem” – zabawa bieżna. „Robot” – zabawa skoczna;
- „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich;
- zestawy ćwiczeń porannych nr 13, 14;
- zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr 13, 14.
Ważne wydarzenia
21 marca Powitanie wiosny- dzień koloru zielonego
22 marca Światowy Dzień wody
WIERSZE I PIOSENKI
Piosenki
Kosmiczna wyprawa sł. Ewa Stadtmüller, muz. Urszula Borkowska
1. Kapitan gotowy, załoga w komplecie,
rakieta się pręży do lotu jak ptak.
Już klapy zamknięte, skafandry dopięte.
Trzy, dwa, jeden, zero i nareszcie: START.
Ref.: Wyprawa kosmiczna, kosmiczna wyprawa –
nieziemska przygoda, cudowna zabawa!
Choć raz, choć raz pofrunąć do gwiazd,
w ten niezapomniany czas.
2. Już Księżyc siwiutki cylindrem się kłania,
już Droga, ta Mleczna, porywa nas w dal.
Tam gwiazdy się śmieją, planety szaleją.
A Ziemię nam przesłania błękitna mgła.
Ref.: Wyprawa kosmiczna…
3. Słoneczko promykiem pozdrawia czerwonym,
żegnają się z nami i Wenus, i Mars.
Bo Ziemia już czeka i tęskni z daleka.
To cud, że ją mamy i ona ma nas.
Ref.: Wyprawa kosmiczna…
Drzewo mieszkanie sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Stoi drzewo na polanie
wszystkim służy za mieszkanie,
nie odpocznie ani chwili,
bo ktoś ćwierka, bo ktoś kwili.
Myśli drzewo: – No i po co
ptaki cały dzień szczebiocą?
Przy budowie gniazd wypada,
żeby z ptakiem ptak pogadał.
Czasem słucha ich wiewiórka,
wpadnie, by pożyczyć piórka,
lubi dziuplę ścielić puchem –
będzie miękką mieć poduchę.
A pod korą tłum owadów
o dzięciole gadu-gadu,
że przepędzić chce korniki,
bo to zbóje i szkodniki.
Wśród korzeni jakieś zwady,
gryzoń kłóci się z owadem:
czy kryjówkę w tajemnicy
da utrzymać się nornicy.
Od korzeni do korony
wszyscy mają swoje domy.
Drzewo, czas na odpoczynek,
znajdzie tylko w mroźną zimę.
Wiersze
„Gdy kolegów mam” – powitanka. Beata Gawrońska
Gdy kolegów mam, Dzieci stoją w kole i trzymają się za ręce.
to nie jestem sam. jw.
Witam cię! Czołem, cześć! Przybijają piątki z osobami z prawej i lewej.
Przywitajmy się! Machają do siebie.
Jurek, Basia, Zosia, …. Dzieci układają dłonie na dłoni N. – szybko jedna na drugiej.
Hej! Energicznym ruchem w górę rozłączają dłonie.
„Rapowanie na przywitanie” – powitanka. Beata Gawrońska
Kiedy przyjdę do przedszkola, Maszerują w miejscu.
raz i dwa, raz i dwa. Poruszają 4 razy naprzemiennie rękami ukośnie w dół.
Przywitania to jest pora, Machają dłońmi na wysokości twarzy raz w prawo, raz w lewo.
raz i dwa, raz i dwa. Poruszają 4 razy naprzemiennie rękami ukośnie w dół.
Gdy „dzień dobry” głośno powiem, Rytmicznie klaszczą 4 razy.
raz i dwa, raz i dwa. Poruszają 4 razy naprzemiennie rękami ukośnie w dół.
„Piątkę” przybiją dłonie obie, Przybijają piątki z dziećmi z obu stron.
raz i dwa, raz i dwa. Poruszają 4 razy naprzemiennie rękami ukośnie w dół.
Tobie podam rękę prawą, Podają rękę dzieciom z obu stron.
raz i dwa, raz i dwa. Poruszają 4 razy naprzemiennie rękami ukośnie w dół.
Tu „żółwika” zrobię żwawo, Robią żółwika z dziećmi z obu stron.
raz i dwa, raz i dwa. Poruszają 4 razy naprzemiennie rękami ukośnie w dół.
Tak w przedszkolu się witamy, Zawiązują koło przez podanie rąk.
bo lubimy się i znamy. Kładą obie ręce na ramionach dzieci z jednej i drugiej strony –
zacieśniają koło.
Mój komputer– masażyk. Beata Gawrońska
Swój komputer mam, Naciskają obiema dłońmi jednocześnie na plecy.
piszę na nim sam. Uderzają każdym palcem osobno, naśladując pisanie na komputerze.
Piszę, piszę, Robią to samo drugą ręką.
Wymazuję Przeciągają dłonią od lewej do prawej i od prawej do Iewej.
i od nowa wystukuję. Uderzają wszystkimi palcami obu dłoni.
Napisałem wierszyk cały, Robią pętelki obiema rękami z góry pleców do dołu.
pisarz ze mnie doskonały. Kładą dłonie na ramionach dzieci i lekko naciskają.
Witamina na wiosenną pogodę Urszula Kamińska
W marcu słońce mocniej świeci,
cieplej jest, noc krócej trwa.
Lecz pogoda wciąż kaprysi,
przeziębiamy się raz, dwa.
Kicha Cela, kicha Cezar,
kaszel męczy też Cyryla.
Witaminę C przyjmują,
tak najprościej – jedna chwila!
Kaczki i kury Maria Czerkawska
Dziś od rana kwaczą kaczki:
– Zasiejemy wam buraczki.
Dla nas to jest trud niewielki,
Mamy dzioby jak szufelki…
Praca pójdzie nam raz, dwa!
Kwa, kwa, kwa!
– Dziękujemy, dziękujemy!
Sami grządki zasiejemy.
I rzodkiewkę, i buraczki.
Sio z ogródka, miłe kaczki!
Sio nad wodę, sio!
Woła, gdacze chór kokoszek:
– Pomożemy sadzić groszek.
Dla nas praca to niewielka,
mamy dziobki jak szydełka.
Potrafimy siać i mak!
luty
Tematyka kompleksowa:
SIŁY PRZYRODY
CZTERY ŻYWIOŁY
WIELKA WYPRAWA
NASZE PODRÓŻE
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
- kształtowanie umiejętności argumentowania swojego zdania podczas wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań oraz prostych tekstów słowno-obrazkowych;
- stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, np. papier, szkło, plastik, bio, las tropikalny, wydmy, piramidy, pustynia polarnik, igloo, Inuita, Etna, wulkan, lawa, krater, erupcja, równik, Sahara, Afryka, Brazylia itp. oraz wprowadzanie liter r, R, g, G, czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, zwierząt, środowiska przyrodniczego, itp. oraz odkrywanie rozumiane jako ciekawość poznawcza, chęć poznawania nowych miejsc, osób, zjawisk, itp., wyrabianie nawyku podejmowania konkretnych działań zmierzających do ochrony środowiska (segregacja śmieci, oszczędzanie wody i prądu, dbałość o czystość wody i powietrza, racjonalne gospodarowanie wodą);
- rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, pokazywanie jego różnorodności; uwrażliwienie na piękno, bogactwo i różnorodność fauny i flory Ziemi;
- uświadamianie korzyści i niebezpieczeństw związanych z żywiołami, np. respektowanie zakazu samodzielnego korzystania przez dzieci z zapałek, zapalniczek itp.;
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 7; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania czynności matematycznych; posługiwanie się nazwami dni tygodnia i nazwami kierunków;
- stwarzanie okazji do mierzenia, przeliczania, kodowania podczas układania i tworzenia gry;
- rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych przez naukę nowych piosenek „Cztery żywioły”, „Mroźne marzenie”; zwrócenie uwagi na ładny i melodyjny śpiew; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych;
- rozbudzanie zainteresowań technicznych i samodzielności podczas eksperymentowania; kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji przebiegu i efektów doświadczeń;
- rozwijanie doznań sensorycznych oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS;
Działania na cały miesiąc:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; zwracanie uwagi na budowanie właściwych relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i współpracy ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności radzenia sobie z emocjami, panowania nad nimi;
- kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych; zachęcanie do wdrażania własnych strategii w sytuacjach trudnych emocjonalnie;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji przez codzienne zabawy z powitankami, np. „Jak to miło”, „Na raz…”, „Powitanie przyjaciół”, „Liczby”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;
- wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć i sprzątanie ich po zajęciach i zabawie; pełnienie dyżurów przez dzieci;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacery w okolicy przedszkola w celu obserwacji środowiska pod kątem ekologicznym: czystość, pojemniki do segregacji śmieci, tego, co dymi; poznanie i wykorzystanie nawigacji jako jednego z rodzajów mapy; wyrabianie nawyku uważnego obserwowania otoczenia, odkrywania zmian zachodzących wraz z nadejściem nowej pory roku;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;
- „Kącik Molika Książkowego” – słuchanie tekstów literackich;
- zestawy ćwiczeń porannych nr 11, 12;
- zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr 11, 12.
Wartości przewodnie
OCHRONA PRZYRODY
Ochrona przyrody to ogół działań mających na celu zachowanie środowiska naturalnego w jak najlepszym stanie oraz naprawianie szkód powstałych w różny sposób (np. w wyniku nierozważnej działalność człowieka czy klęsk żywiołowych).
Zachęcając dzieci do ochrony przyrody, warto uczyć je szacunku do środowiska naturalnego i naszej planety. Dobrze uświadamiać im, że mogą (i powinny) czuć się odpowiedzialne za miejsce, w którym żyją. Warto również pokazywać konkretne zachowania pomagające chronić przyrodę, takie jak:
– nieniszczenie roślin,
– dbanie o środowisko życia zwierząt,
– odpowiednia opieka nad zwierzętami domowymi,
– właściwe wspieranie zwierząt dziko żyjących (np. dokarmianie ptaków ziarnami, a nie chlebem),
– sadzenie drzew, uprawianie roślin,
– wdzięczność za przyrodę i zasoby naturalne, z których możemy czerpać,
– zachowania proekologiczne (np. segregacja odpadów, niemarnowanie jedzenia, unikanie korzystania z przedmiotów tworzonych z plastiku, drugie życie starych rzeczy).
Aby dzieci dbały o środowisko, warto nie tylko pokazać zagrożenia, lecz także dać przestrzeń do pokochania przyrody, zachwycenia się krajobrazem, podglądania zwierząt i ich zachowania, doświadczenia tajemniczości lasu, bezmiaru morza... Pozytywne emocje mogą przyczynić się do większego poczucia odpowiedzialności w przyszłości. Podczas rozmów o ochronie przyrody można również wspomnieć o istnieniu parków narodowych i krajobrazowych oraz rezerwatów przyrody i opowiedzieć krótko,po co zostały stworzone i w jaki sposób funkcjonują.
DOCIEKLIWOŚĆ
Dociekliwość to skłonność do zadawania pytań i poszukiwania jak najdokładniejszej odpowiedzi na te już postawione. Wiąże się z pragnieniem zrozumienia i dowiedzenia się jak najwięcej. Jest to umiejętność, która może okazać się bardzo przydatna nie tylko podczas nauki w przedszkolu i szkole, lecz także w dorosłym życiu.
Elementami tej cechy są zdolność do zadawania wnikliwych pytań oraz ciekawość, która pomaga w wytrwałym poszukiwaniu odpowiedzi. Umożliwia to dokładną analizę zjawiska i dojście do sedna.
– Ważne jest zachęcanie dzieci do zadawania pytań, uczenie ich dokładnego formułowania i dawanie im możliwości ćwiczenia dociekliwości podczas różnych zabaw.
– Kiedy dzieci są ciekawe i o coś dopytują, dobrze jest pamiętać o chwaleniu wszystkich: zarówno tych, które z natury są bardziej dociekliwe i zadają wnikliwe pytania, jak i tych, które szybko rezygnują i bardzo potrzebują wsparcia, by się nie poddawać.
– Lepiej nie odpowiadać od razu wprost na wszystkie pytania, ale stworzyć przestrzeń do przynajmniej częściowo samodzielnego odnalezienia odpowiedzi.
Ważne wydarzenia:
10 lutego Bal Karnawałowy w Chatce Puchatka
14 lutego Walentynki, dzień koloru czerwonego.
16 lutego Tłusty Czwartek w Chatce Puchatka
Nasze wiersze i piosenki
Cztery żywioły
1. Płynie w rzece, szumi w morzu oraz kranie.
W niej się myjesz i musisz ją pić.
Tak jak ryba bardzo lubisz w niej pluskanie.
Ale gradem też potrafi nieraz bić.
Ref.: Cztery wielkie żywioły świata.
Każdy jest nam potrzebny, by żyć.
Woda, ogień, ziemia, powietrze.
Jednak groźne potrafią też być!
2. Jego blaskiem płoną świeca i ognisko.
Chłód i ciemność oddala, jak wiesz.
Grzeje piece i ugotujesz na nim wszystko.
Lecz pożarów przyczyną jest też.
Ref.: Cztery wielkie żywioły świata...
3. Dmucha w żagle i wiatrakom siłę daje.
W lemoniadzie bąbelkami kusi cię.
Nim w balonik dmuchasz i oddychasz stale.
A w tornado też potrafi zmieniać się.
Ref.: Cztery wielkie żywioły świata...
4. Ona daje nam schronienie i jedzenie.
I z jej skarbów korzystamy cały czas.
Po niej biegać, skakać miło jest szalenie.
Choć lawiną też zaskoczyć może nas.
Ref.: Cztery wielkie żywioły świata...
„Mroźne marzenia”
sł. i muz. Malina Sarnowska
1. Kiedy zima się zaczyna, wielki mróz idzie.
Myślę wtedy o pingwinach i o Antarktydzie.
Ref.: Marzę, żeby Inuitą być,
pośród gór lodowych sobie żyć.
I w krainie za polarnym kręgiem
jeździć psim zaprzęgiem.
2. Inny szlak na północ wiedzie aż za ocean.
Tam polarne są niedźwiedzie, a pingwinów nie ma.
Ref.: Marzę, żeby Inutią być...
3. Tam po morzu skutym lodem, między górami,
zamiast jeździć samochodem, jeździ się saniami.
Ref.: Marzę, żeby Inuitą być...
4. Chcę mieć buty z foczej skóry, ciepłe ubranie.
I u stóp lodowej góry w igloo swe mieszkanie.
Ref.: Marzę, żeby Inuitą być...
„Piosenka o podróżach”
sł. i muz. Joanna Bernat
A kiedy już urosnę, to słowo wszystkim daję,
zostanę podróżnikiem i zwiedzę wszystkie kraje.
Ref.: Podróże, ach, podróże, te małe i te duże.
Kochamy je, bo przecież tak wiele uczą nas o świecie.
Polecę do Berlina, odwiedzę tam kuzyna.
Z Warszawy do Krakowa
też będę podróżować.
Ref.: Podróże…
W Afryce lwa zobaczę, pobiegam z żyrafami.
W Australii spotkam strusia, poskaczę z kangurami.
Ref.: Podróże…
A kiedy już urosnę, to słowo wszystkim daję,
zostanę podróżnikiem i zwiedzę wszystkie kraje.
Ref.: Podróże
Co to są żywioły?
Wszyscy je znacie, lecz może nie wiecie,
Że cztery żywioły mamy na tym świecie!
Woda – jest wszystkim do życia konieczna,
Lecz podczas powodzi bywa niebezpieczna.
Ogień – daje ciepło, wszystkich nas ogrzewa!
Lecz podczas pożaru spala wszystkie drzewa.
Ziemia – jest nam bliska, jej dary zbieramy,
a podczas wycieczek góry podziwiamy.
Jednak rozzłoszczona trzęsie się i zmienia.
Wszystko dookoła w pył szybko przemienia.
Powietrze – jest wszędzie! To nim oddychamy.
Gna po niebie chmury, które podziwiamy.
A skrzydła wiatraków obraca powoli,
by prąd wytwarzały dla wszystkich, do woli.
Lecz czasem powietrze swą moc pokazuje,
Gdy huragan niszczy, co człowiek zbuduje.
Każdy z tych żywiołów jest groźny, lecz ważny,
Dlatego, mój drogi, bądź mądry, uważny.
Jeżeli się z nimi dziś zaprzyjaźnimy,
To wiele dobrego dla ludzi zrobimy
„Kran”
Szorowała Zosia ręce,
chlapiąc wodą po łazience,
szorowała, szorowała
i szorując, tak myślała:
– We mnie aż się coś kotłuje,
kiedy wodę ktoś marnuje,
bo wiem, jakie straszne szkody
spowodowałby brak wody!
Puste byłyby fontanny,
morza, rzeki, stawy, wanny,
wody by nie było w studni,
wszyscy by chodzili brudni...
Woda leci, Zosia biada:
– Świat bez wody? Szkoda gadać!
Gdzie by ryby się podziały,
ośmiornice i ukwiały,
krokodyle i ropuchy,
gdyby świat był całkiem suchy?
Zocha leje łzy jak grochy,
a kran ciurka obok Zochy.
– Lasy, sady, warzywniki,
pola, łąki i trawniki,
ryby, gady, płazy, ptaki,
ludzie oraz inne ssaki,
baobaby i ogórki –
wszystko wyschłoby na wiórki...
Zocha szlocha nad ogórkiem,
woda z kranu płynie ciurkiem.
Mama woła: – Zosiu, prędko!
Obiad stygnie! Chodź, Zosieńko!
– Obiad? Już!
I poleciała.
Lecz o wodzie zapomniała.
„Podróże, podróże”
Czeka pociąg, stoją wagony,
jeden zielony, drugi czerwony.
Pasażerom oczy się śmieją:
Pojedziemy w świat koleją.
Podróże, podróże, to zabawa ciekawa.
Podróże, podróże, to daleka wyprawa.
Choć nasze podwórze niepozorne, nieduże,
lecz nasza zabawa to dalekie podróże.
Teraz mamy wielką ochotę
lecieć w nieznany świat samolotem.
Ziemia w dole za chmurą znika,
każdy zmienia się w lotnika.
Płynie statek, statek olbrzymi,
fala się mieni, komin się dymi.
Nowy ląd nam się wnet ukaże,
każdy z nas jest marynarzem.
styczeń 2023
Tematyka kompleksowa:
Płynie czas
Młodsi i starsi
Sport to zdrowie
Dbam o zdrowie
Wartości przewodnie:
Pomoc
Pomoc jest działaniem służącym dobru drugiego człowieka. Jej celem może być ułatwienie wykonania jakiejś czynności, pocieszenie lub uratowanie od pewnego rodzaju niebezpieczeństwa.
Dzieci mogą uczyć się pomagania innym już od najmłodszych lat. Kluczowe jest wzmacnianie właściwych zachowań i postaw, zwłaszcza kiedy dziecko pomaga spontanicznie, bez przypominania. Dzieciom, którym wspieranie innych nie przychodzi naturalnie, ułatwić zadanie mogą podpowiedź i zachęta.
Podczas dnia w przedszkolu dzieci mają dużo okazji do pomagania np. w:
– sprzątaniu zabawek,
– wycieraniu stolika po pracy,
– pomaganiu kolegom w prostych czynnościach,
– oferowaniu wsparcia koleżance czy koledze, gdy ci mają zły dzień – np. proponując wspólną zabawę.
Dobrze zwracać uwagę dzieci zarówno na rzeczy, które pomagają innym w funkcjonowaniu, np. otwarcie i przytrzymanie drzwi komuś, kto ma zajęte ręce, jak i na aktywności poza kręgiem najbliższych osób, np. wspieranie fundacji zajmujących się pomocą potrzebującym.
Warto też wspomnieć o proszeniu o pomoc – ważne jest, by dzieci wiedziały, jak, kogo i kiedy mogą poprosić o nią tak, by były bezpieczne.
Uczciwość
Uczciwość to postępowanie zgodnie z przyjętymi zasadami lub prawem, bez względu na okoliczności i konsekwencje takiego zachowania. Osoba uczciwa mówi prawdę, nie oszukuje i nie przywłaszcza cudzej własności, nawet jeśli sprawia jej to trudność.
Rozmawiając z dziećmi o uczciwości:
– najlepiej posłużyć się przykładami, opowiadając krótkie historyjki (można je zilustrować obrazkami) i pytając, jak w danej sytuacji zachowa się osoba uczciwa: skłamie czy powie prawdę, zatrzyma zabawkę czy poszuka właściciela, przyzna się do stłuczenia szklanki czy będzie udawać, że jest niewinna.
Warto zaznaczyć, że zatrzymywanie pożyczonych rzeczy jest rodzajem kradzieży, a oszukiwanie w grach – nieuczciwością;
– można (zwłaszcza sześciolatkom) opowiedzieć o uczciwości wobec samych siebie, wspominając o tym, jak ważne jest przyznawanie się do błędów;
– warto podkreślać, że każdy popełnia błędy, a przyznawanie się do nich jest dowodem odwagi, a nie słabości;
– należy uczulać dzieci na to, że konsekwencje powinny wynikać bezpośrednio z zachowania (np. jeśli dziecko podarło książkę, musi ją skleić);
– dobrze jest za każdym razem zauważyć i docenić to, że dziecko samo przyznało się do błędu.
Zadania wychowawczo- dydaktyczne
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, wyciągania wniosków na podstawie ich treści, oceny postępowania bohaterów, budowania wypowiedzi na określony temat poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym, ładnego recytowania zapamiętanych tekstów;
- rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: pomoc, uczciwość oraz pojęcia dotyczące najbliższego otoczenia dziecka, np. bilon, monety, hartowanie, morsowanie; stwarzanie możliwości do prowadzenia dialogu, wywiadu na określony temat;
- rozwijanie procesów myślowych – pamięć, uwaga dowolna, myślenie przyczynowo-skutkowe;
- rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno-obrazkowych;
- stwarzanie możliwości podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego, np. narty, buty, gogle, kijki, kombinezon, narty, sanki, łyżwy itp. oraz wprowadzanie liter z, Z, b, B, n, N, s, S i czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;
- kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak chęć niesienia pomocy innym, wrażliwość, szacunek do innych ludzi ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych, uczciwość, zdrowy styl życia; wzmacnianie więzi rodzinnych;
- rozwijanie myślenia operacyjnego – uświadamianie następstwa dni tygodnia i miesięcy; posługiwanie się pojęciami wczoraj, dzisiaj, jutro, nazwami dni tygodnia i miesięcy; poznanie sposobów mierzenia czasu; zabawy zegarem – odczytywanie pełnych godzin; ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach i zbiorach zastępczych; posługiwanie się modelami pieniędzy w sytuacji zabawy;
- wprowadzenie cyfry 6 i znaku +; kodowanie i dekodowanie informacji za pomocą symboli, cyfr 1–6 i znaków +, =;
- rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych poprzez naukę nowych piosenek „Zegary”, „Sypie śnieżek”; zwrócenie uwagi na ładny i melodyjny śpiew; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci i umiejętności różnicowania metrum 3- i 4-miarowego; doskonalenie umiejętności rozpoznawania melodii walca, utrwalenie kroku walczyka; stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej- gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką;
- kształtowanie postaw prozdrowotnych i związanych z bezpieczeństwem przez dobór ubrania odpowiedniego do panujących warunków atmosferycznych oraz przestrzeganie bezpiecznych sposobów zabawy na śniegu i lodzie; zachęcanie do próbowania, poznawania nowych smaków, przełamywania niechęci do warzyw, owoców; zachęcanie do stosowania zasad zdrowego stylu życia zgodnie z piramidą zdrowia; stwarzanie sytuacji dających możliwość samodzielnego przygotowywania zdrowych posiłków;
- rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i organizowania imprez: Dzień Babci i Dziadka; kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych.
Działania na cały miesiąc:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; zwracanie uwagi na budowanie właściwych relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i współpracy ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności radzenia sobie z emocjami, panowania nad nimi;
- zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw konstrukcyjnych i wykorzystywanie budowli do dalszych zabaw; szanowanie przyjętych zasad, norm zabawy i prawa korzystania z zabawek przez wszystkie dzieci, wdrażanie do odkładania zabawek na wyznaczone miejsce i utrzymania porządku wokół siebie;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Gdy się rączki spotykają”, „Motek”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;
- wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć i sprzątanie ich po zajęciach i zabawie; pełnienie dyżurów przez dzieci;
Ważne wydarzenia
18 stycznia Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka
21, 22 stycznia Dzień Babci i Dziadka
WIERSZE I PIOSENKI
Piosenki
Zegary sł. Maria Terlikowska, muz. Edward Pałłasz
1. U zegarmistrza gra muzyka,
aż się zasłuchał cały dom,
bo sto zegarów naraz tyka,
a jeden bije: bim-bam-bom!
Ref.: Cyk, cyk, cyk! Cyk, cyk, cyk!
Bim-bam-bom! /2×
2. Zegar z kurantem przerwał drzemkę,
aż stare kółka drgnęły w nim.
I oto zegar gra piosenkę,
starą melodię: rym-cym-cym!
Ref.: Cyk, cyk, cyk! Cyk, cyk, cyk!
Bim-bam-bom! /2×
3. U zegarmistrza dzwoni budzik:
„Niech szybko wstaje ten, kto śpi!”.
Zaraz kukułka się obudzi,
co nie kukała cztery dni.
Ref.: Cyk, cyk, cyk! Cyk, cyk, cyk!
Bim-bam-bom! /2×
Sypie śnieżek sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
1. Sypie śnieżek: syp, syp, syp,
w oczy i policzki.
Zima z lodu szalik ma,
a z płatków rękawiczki.
Ref.: Na szybie namaluje dzwonek,
już przy dzwonku jest aniołek.
Będzie dzwonić: dzyń, dzyń, dzyń,
a aniołek tańczyć z nim.
2. Skrzypi mrozek: skrzyp, skrzyp, skrzyp,
w brody oraz w nosy.
Zima z wiatru suknię ma,
a ze szronu srebrne włosy.
Ref.: Na niebie namaluje zamek,
a w nim pięć śniegowych lalek,
rycerzyków małych pięć,
na zimowy bal ma chęć!
Wiersze
Co robią zimą dni tygodnia? Teresa Fiatowska
Gdy tylko słonko na niebie lśni,
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
Wtorek – lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
Hej, baw się z nami!
A niedziela, choć zdrowa,
pod pierzynę się chowa.
Moja babcia Bożena Forma
Jestem sobie wnuczka mała,
moja babcia jest wspaniała.
Zna tuziny pięknych bajek,
których słucha się wspaniale.
Gry, zabawy, wyliczanki,
różne wiersze, zgadywanki.
Umie z klocków stawiać wieże,
dobrze gra na komputerze.
Zawsze zgrabnie piłkę łapie,
aż się na nią gapią gapie.
Zimą bierze mnie na narty.
Kocham babcię – to nie żarty!
List do babci Marta Bogdanowicz
Kochana babciu Dłonią masujemy plecy kolegi – „wygładzamy papier listowy”.
KROPKA. Naciskamy palcem wskazującym plecy kolegi.
Piszę ci, że Naciskamy wszystkimi palcami plecy kolegi, naśladując pisanie na maszynie.
mamy w domu kotka.
KROPKA. Naciskamy palcem wskazującym plecy kolegi.
Kotek chodzi, Palce wędrują po plecach, udając marsz.
kotek skacze, Naciskamy otwartą dłonią na plecy.
kotek drapie, Delikatnie drapiemy paznokciami.
kotek chrapie. Opieramy głowę na plecach, udajemy chrapanie.
Składamy list, Krzyżujemy ręce.
naklejamy znaczek Dotykamy czoła dłonią.
i zanosimy na pocztę. Kładziemy się na plecach kolegi.
„Gdy się rączki spotykają” – powitanka.
Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają. Dzieci łączą dłonie.
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają. Kciuk jednej ręki dotyka kciuka drugiej ręki.
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają. Palce jednej dłoni dotykają palców drugiej dło
Zawody czystej wody Bożena Pierga
Anglik powie: „Jest okey,
kiedy każdy gra fair play”.
Polak doda: „Chcesz być wielki,
odłóż na bok wszelkie gierki”.
Jest sportowcem pierwszej wody,
kto wygrywać chce zawody,
lecz się towarzysko spali
ten, kto drwi ze swych rywali.
Szanuj swoich przeciwników
niezależnie od wyników!
Czyste ręce Iwona Salach
Dziś od rana plusk w łazience.
to maluchy myją ręce.
Najpierw w wodzie opłukują
potem mydłem nasmarują.
Znowu woda – istny cud!
W umywalkę puk, puk, puk.
Jeszcze tylko kran zakręcę
i już czyste moje ręce.
Na aerobiku Anna Edyk-Psut
Aerobik – skłony, skręty
I chwytanie się za pięty.
Jak myślicie, drogie panie,
Gimnastyka to czy taniec?
W prawo, w lewo i z powrotem,
W przód, do tyłu i z obrotem.
Energicznie, równo, z wdziękiem,
Coraz pewniej, coraz piękniej.
Coraz szybciej, w rytm muzyki,
Coraz więcej gimnastyki!
Nie nadążam, kroki mylę,
Więc odpocznę teraz chwilę.
Kanapka Krzysztof Sąsiadek
Najpierw chleb pokroję.
Potem posmaruję.
Na to ser położę.
Pomidora dołożę.
I posolę, i popieprzę,
żeby wszystko było lepsze.
Już nie powiem ani słowa,
bo kanapka jest gotowa
Wszystkiego najlepszego wszystkim Babciom i Dziadkom !!!