Tygryski
Co słychać w grupie – czerwiec
T e m a t y k a k o m p l e k s o w a
Lato – czas zabawy.
Kolorowe lato.
Żegnamy przedszkole.
Do widzenia! Pora na wakacje.
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze:
- Poznanie nowych wartości „tolerancja”, „zaufanie”,
- Poznanie znaczenia pojęcia „tolerancja”,
- Poznanie znaczenia słów „być tolerancyjnym” na podstawie opowiadania,
- Doskonalenie umiejętności formułowania swoich opinii,
- Budzenie empatii,
- Poznanie nazwy pierwszego letniego miesiąca,
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej,
- Rozwijanie słownika czynnego,
- Rozwijanie mowy komunikatywnej,
- Zachęcanie do uważnego słuchania siebie nawzajem,
- Poznanie określeń związanych z położeniem różnych przedmiotów w przestrzeni,
- Rozwijanie orientacji w przestrzeni,
- Zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas wykonywania zadań,
- Poznanie wybranych kroków tanecznych,
- Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu,
- Rozwijanie sprawności fizycznej,
- Uwrażliwienie na piękno tańca,
- Poznanie wyglądu i nazw wybranych letnich kwiatów,
- Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- Rozwijanie motoryki małej,
- Wzbogacanie doświadczeń plastycznych,
- Wdrażanie do zgodnej współpracy podczas zajęć plastycznych,
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania uczyć i emocji,
- Rozwijanie kreatywności,
- Rozwijanie empatii i wrażliwości,
- Poznanie nazw wybranych mieszkańców łąki,
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- Uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
- Poznanie wybranych wiadomości na temat pszczół,
- Rozwijanie zainteresowania otaczającym światem,
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania i przeliczania,
- Uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o środowisko naturalne, a szczególności pszczoły,
- Poznanie głosów wybranych mieszkańców łąki,
- Rozwijanie poczucia rytmu,
- Rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych,
- Zachęcanie do zgodnej współpracy podczas wspólnego muzykowania,
- Nauka rozpoznawania elementów świata fikcji w odniesieniu do realnej rzeczywistości,
- Rozwijanie twórczego myślenia, wzbogacanie doświadczeń plastycznych,
- Rozwijanie sprawności motorycznej,
- Wdrażanie do zgodnej współpracy i porozumiewania się cichym głosem podczas wykonywania zadań,
- Poznanie znaczenia zaufania na podstawie opowiadania,
- Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- Poznanie różnych sposobów spędzania czasu latem,
- Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
- Wdrażanie do zgodnej współpracy i zachowywania zasad fair play podczas zabaw,
- Poznanie aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu nad morzem,
- Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
- Odnajdywanie radości w kreatywnym działaniu oraz wspólnej zabawie,
- Poznanie różnych letnich zabaw,
- Rozwijanie umiejętności wokalnych;
- Odnajdywanie korzyści płynących ze spędzania czasu na świeżym powietrzu,
- Zachęcanie do estetycznego wykonania pracy,
- Poznanie znaczenia zaufania na podstawie przykładu z literatury,
- Zachęcanie do przełamywania lęku i szukania pomocy oraz wsparcia u innych w sytuacjach trudnych,
- Poznawanie utworów o charakterze żartobliwym z dziecięcego kanonu literatury,
- Rozwijanie umiejętności odczytywania myśli przewodniej utworu literackiego,
- Doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania,
- Rozwijanie słuchu fonematycznego,
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu podczas wakacji w gronie rodzinnym,
- Poznanie cech charakterystycznych wybranych krajobrazów: morze, góry, jeziora,
- Rozwijanie percepcji wzrokowej,
- Doskonalenie umiejętności liczenia;
- Uwrażliwienie na piękno różnych krajobrazów polski,
- Poznanie sposobów ochrony przed słońcem,
- Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych,
- Ukazanie konieczności bezpiecznego korzystania ze słońca,
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- Wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas wakacji.
Ważne wydarzenia:
01 czerwiec – Międzynarodowy Dzień Dziecka - wspólne gry i zabawy w ogrodzie przedszkolnym,
02 czerwiec – udział w maratonie czytania w Miejskiej Bibliotece Publicznej Filia przy ul. Dambonia,
03 czerwiec – wyjazd do gospodarstwa agroturystycznego w Przysieczy,
08 czerwiec – wyjazd do Studenckiego Centrum Kultury na przedstawienie „ Jaś i Małgosia”
Piosenki i wiersze, których będziemy się uczyć:
„Zabawy pod trzepakiem” sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak
Szybko muszę zjeść śniadanie.
Pod trzepakiem mam zebranie.
Trzeba zastanowić się,
w jaką dzisiaj gramy grę?
Ref.: Raz, dwa, trzy, Liczysz ty!
Ene, due, like, fake,
Torba, borba, ósme, smake.
Deus, deus, kosmateus i morele baks.
Może w berka kucanego,
albo lepiej w chowanego.
Kto w dwa ognie dzisiaj gra?
Albo w klasy, hopsasa.
Ref.: Raz…
Mama woła mnie z balkonu.
Muszę wracać już do domu.
I gdy tylko obiad zjem,
wymyślimy nową grę.
Ref.: Raz…
„Niech żyją wakacje!” sł. M. Kownacka, muz. J. Wesołowski
Ref.: Niech żyją wakacje, niech żyje pole i las.
I niebo, i słońce, wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka i kajak i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę od samiutkiego ranka.
Gorące złote słońce na ciemno nas opali,
w srebrzystej bystrej rzece będziemy się kąpali.
Ref.: Niech żyją wakacje
Wszystkim starszym i młodszym Tygryskom, życzymy udanych wakacji!
Co słychać w grupie - maj 2022
Tematyka kompleksowa
Książka - mój przyjaciel
Baśnie, bajki, legendy
Rodzina razem się trzyma
Ja i moi bliscy
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
- poznanie wartości „mądrość”,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi,
- budowanie wiary we własne siły i chęci zdobywania nowej wiedzy,
- poznanie wyglądu różnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie,
- rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętności komunikacyjnych dzieci,
- rozwijanie ciekawości poznawczej,
- budzenie zainteresowania książkami poprzez różne zabawy,
- poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza/bibliotekarki,
- rozwijanie orientacji w przestrzeni,
- nabywanie wiadomości dotyczących książek,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczki,
- zachęcanie do częstego odwiedzania biblioteki,
- poznanie różnych książek z nutami,
- rozwijanie słuchu muzycznego oraz poczucia rytmu,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do uważnego słuchania poleceń N.,
- poznanie pojęcia „sensoryczna książeczka”,
- rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
- kształtowanie cechy dokładności podczas wykonywania prac,
- integracja grupy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw,
- poznanie różnych rodzajów książek,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- kształcenie słownika czynnego dzieci,
- budzenie w dzieciach chęci szukania mądrości w książkach,
- poznawanie wybranych utworów z kanonu literatury dziecięcej (bajki i baśnie),
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- wdrażanie do zgodnej współpracy,
- poznanie roli księgarni,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań tekstowych,
- rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki do księgarni,
- rozwijanie sprawności motorycznej i tężyzny fizycznej,
- rozwijanie umiejętności słuchania muzyki i nazywania jej nastroju,
- budzenie zainteresowania muzyką,
- poznanie sposobów zaprezentowania wiadomości zdobytych w trakcie realizacji projektu „Książka”,
- rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni i myślenia,
- zachęcanie do samodzielnego działania, zgodnej współpracy i przełamywania lęku przed publicznym wystąpieniem,
- poznanie roli i wartości rodziny,
- rozwijanie umiejętności nazywania i rozmawiania o emocjach,
- poznanie roli poszczególnych członków rodziny,
- rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania,
- wzmacnianie więzi rodzinnych,
- poznanie nazw wybranych kwiatów,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach,
- uwrażliwienie na potrzeby innych,
- poznanie wybranych utworów muzyki poważnej,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu,
- uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
- poznanie wartości obdarowywania najbliższych upominkami,
- rozwijanie motoryki małej,
- rozwijanie cierpliwości, kreatywności i koncentracji,
- pokazanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku,
- poznanie roli rodziny w życiu każdego z jej członków,
- ukazanie piękna bycia częścią rodziny,
- rozwijanie umiejętności budowania spójnej wypowiedzi,
- ukazanie wartości spędzania czasu wolnego w rodzinie,
- poznanie nazw członków bliższej i dalszej rodziny w języku polskim i angielskim,
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- rozwijanie umiejętności językowych dzieci,
- zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw,
- poznanie piosenki o tacie z dziecięcego repertuaru muzyki,
- rozwijanie słuchu muzycznego dzieci i ich umiejętności wokalnych,
- poznanie wyglądu różnych zegarów,
- rozwijanie umiejętności myślenia analitycznego,
- kształcenie umiejętności wykonywania prac plastycznych wg instrukcji słownej N.,
- rozwijanie poczucia estetyki u dzieci.
- Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
- zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
- zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
- zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
- zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
W każdy poniedziałek – zajęcia wprowadzające i utrwalające wartość (mądrość, rodzina).
W każdy wtorek – praca z dziećmi według Metody Dobrego Startu.
W co drugą środę – zajęcia z wykorzystaniem kodowania.
W każdy czwartek – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Ważne wydarzenia:
27 maja - Festyn w przedszkolu
Nasze wiersze i piosenki
Bum! Cicho, cicho… Bum!
sł. Małgorzata Barańska, muz. Stefan Gąsieniec
Bum! Cicho, cicho… Bum!
Cicho… Bum! Idzie tu dźwięków wielki tłum.
Bum! Cicho, cicho… Bum! Cicho… Bum!
Burzy grzmot, wiatru cichy szum.
Trach! Cicho, cicho… Bęc!
Cicho… Brzdęk! Słychać znów jakiś nowy dźwięk.
Słoń, myszka, mrówka. Lew, rybka, kot.
Huk i szmer, cichy szum i grzmot.
Pszczółki
sł. Marta Zawiślak, muz. Agnieszka Loska
Promień słońca budzi mnie,
potem w rosie kąpię się.
Wkładam piękny strój w paseczki,
idealny dla pszczółeczki.
Ref.: Bzy, bzy, bzy rozlega się,
skrzydełka niosą mnie. (x2)
Pszczółkę radość wręcz rozpiera,
kiedy z kwiatków nektar zbiera.
Będzie z niego pyszny miód,
nie na darmo był ten trud.
Ref.: Bzy, bzy, bzy…
Co słychać w grupie – kwiecień 2022
Tematyka kompleksowa
Święta, święta, biją dzwony.
Wielkanoc.
Z kulturą za pan brat.
Jestem kulturalny.
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze:
- Poznanie nowych wartości „tradycja”, „wiara w siebie”,
- Poznanie znaczenia tradycji,
- Poszerzanie wiadomości na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół,
- Budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami,
- Poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą,
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej,
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania,
- Zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „słuchamy siebie nawzajem”,
- Poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
- Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
- Zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,
- Rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
- Rozwijanie sprawności fizycznej,
- Zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabaw, ćwiczeń i zadań,
- Poznanie budowy jajka,
- Doskonalenie percepcji wzrokowej,
- Rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
- Budzenie zainteresowania otaczającym światem,
- Budowanie słownika czynnego,
- Rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi,
- Zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji,
- Poznanie tradycji związanych z poniedziałkiem wielkanocnym,
- Kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi,
- Wzmacnianie poczucia przywiązania do tradycji,
- Poznanie zasad konstruowania prostych gier matematycznych,
- Doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego,
- Rozwijanie umiejętności pracy w małych grupach,
- Poznanie historii powstania czekolady,
- Rozwijanie poczucia rytmu,
- Poznawanie symboli świąt wielkanocnych,
- Poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- Rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem,
- Wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy,
- Poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki,
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach,
- Wdrażanie do szanowania emocji innych,
- Rozwijanie empatii,
- Poznanie pojęcia „film animowany”,
- Kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
- Rozwijanie mowy,
- Wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej,
- Poznanie pojęcia „teatr” oraz zasad zachowania się w teatrze,
- Poznanie roli aktora w teatrze,
- Udział w przedstawieniu, w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora „Calineczka”,
- Rozwijanie umiejętności przeliczania i stosowania liczebników porządkowych,
- Wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas zabaw,
- Poznanie cech baletu i opery,
- Rozwijanie umiejętności tanecznych dzieci, poznanie tańca ludowego „Grozik”,
- Rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej,
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- Rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych,
- Budowanie wiary we własne siły,
- Gromadzenie informacji na temat znaczenia wiary we własne siły,
- Zachęcanie do opowiadania o swoich emocjach,
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- Poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
- Ćwiczenie pamięci,
- Wdrażanie do zgodnej współpracy,
- Poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne,
- Nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania,
- Uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby,
- Poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zachowania,
- Rozwijanie umiejętności wokalnych,
- Nauka pokonywania stresu w sytuacjach trudnych dla dziecka,
- Poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie,
- Wdrażanie do poszanowania pracy innych.
Ważne wydarzenia:
13 kwiecień – szukamy gniazdka zajączka, spotkanie wielkanocne dla dzieci, dzień uroczystego stroju,
21 kwiecień – będziemy przeprowadzać eksperymenty z suchym lodem w ramach długo oczekiwanych warsztatów chemicznych,
22 kwiecień – wyjazd do Opolskiego Teatru Lalki i Aktora na przedstawienie „Calineczka”.
W kwietniu kontynuujemy:
Projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”: Moduł „Czytamy razem z Małym Misiem” oraz rozpoczynamy moduł „Misiowy bajarz”,
Projekt autorski „Mały senso - plastyk”.
Piosenki i wiersze
„Śniadanko baranka” sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak
Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.
Kotek pije mleko, kości je Azorek.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?
Ref.: Baś, baś baranku, chodź na śniadanko,
Mam tu dla ciebie trawę i sianko.
Baś, baś baranku, pachnące sianko
Nie mów meee, nie mów beee Tylko jedz.
Misie lubią miodek, ziarna kurka dziobie.
Dzieci kaszkę z mlekiem zajadają sobie.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?
Ref.: Baś, baś baranku..
„Grzeczne słówka” sł. A. Galica, muz. T. Pabisiak
Dziękuję, przepraszam i proszę,
trzy słówka, za małe trzy grosze.
I grzeczny królewicz,
i grzeczna królewna
znają te słówka na pewno.
Ref.: Trzy słówka, za małe trzy grosze:
dziękuję, przepraszam i proszę.
To przecież niewiele kosztuje,
gdy powiesz: uprzejmie dziękuję.
Korona ci z głowy nie spadnie
na pewno, nawet gdy jesteś królewną.
Ref.: Trzy słówka, za małe trzy grosze:
dziękuję, przepraszam i proszę.
Dziękuję… Przepraszam… Proszę…