Tygryski
Co słychać w grupie – czerwiec
T e m a t y k a k o m p l e k s o w a
Lato – czas zabawy.
Kolorowe lato
Żegnamy przedszkole.
Do widzenia!
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze:
- Wprowadzenie pojęć: akceptacja innego człowieka, odpoczynek;
- Poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- Nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- Poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- Kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- Posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- Kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 10; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- Kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- Kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- Rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- Rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, ł, h, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- Rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- Rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą dobrego startu;
- Kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno- plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- Kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Ważne wydarzenia:
01 czerwiec – Międzynarodowy Dzień Dziecka – wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym,
02 czerwiec – festyn rodzinny „Mamo, tato – pobaw się ze mną”,
16 czerwiec godz. 15.45 – uroczystość z okazji Święta Rodziny i zakończenia roku przedszkolnego w Tygryskach.
Piosenki i wiersze
„Mogę też powiedzieć nie” sł. A. Filipkowska, muz. K. Mroziński
Wtulam się w mojego misia.
Tak jak on się czuję dzisiaj,
gdy ktoś głaszcze mnie po głowie.
Bo miś przecież nic nie powie…
Tylko ja nie jestem z pluszu
i przytulać się nie muszę!
Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem
bardziej staję się człowiekiem.
Już nim jestem i wiem,
że mogę też powiedzieć „nie”! (x2)
A ta ciocia, dziwna taka,
woła do mnie: „Daj buziaka!”
Ja za mamą chcę się schować
i nie mówię ani słowa…
Bo ja mamę bardzo kocham,
a tej cioci – ani trochę.
Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem…
Oni wszyscy duzi tacy
chodzić muszą już do pracy.
Mówią o dorosłych sprawach.
I czasami się obawiam,
że mój świat to dla nich bzdury,
gdy wciąż patrzą na mnie z góry.
Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem…
„Piosenka żeglarska”
Wakacyjny rejs przed nami, hej, hej, hej, ahoj!
Burty mocno się trzymamy, hej, hej, hej, ahoj!
Tańczą fale jak szalone, hej, hej, hej, ahoj!
Delfin macha nam ogonem, hej, hej, hej, ahoj!
Ref.: Łódka huśta się na fali,
brzeg majaczy gdzieś w oddali,
na pokładzie słońce pali,
wicher dmie! Jakie lądy odkryjemy?
Gdzie do portu zawiniemy?
Co do domu przywieziemy? Kto to wie?
Jakaś wyspa jest przed nami, HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Cała naprzód – dopływamy, HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Woda się w słoneczku mieni, HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Znaleźliśmy raj na ziemi, HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Ref. Łódka…
Maj
Tematyka kompleksowa
Książka – mój przyjaciel
Baśnie, bajki, legendy
Rodzina razem się trzyma
Ja i moi bliscy
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć: szacunek do książek, miłość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 10; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i ,t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, ł, h, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 17, 18;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17, 18;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
Ważne wydarzenia:
25.05- Dzień Mamy i Taty w Tygryskach
Nasze wiersze i piosenki:
Piosenka o książeczce
sł. Lucyna Krzemieniecka, muz. Jerzy Wasowski
W książeczce płynie rzeczka,
w książeczce szumi las.
W prześlicznych twych książeczkach
tysiące przygód masz.
Książeczka cię powiedzie
na strome szczyty skał.
Z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał.
Jak świerszczyk grał na skrzypcach,
jak morzem płynął śledź.
I co zrobiła Wikcia,
by same piątki mieć.
Lecz chroń i szanuj książki,
i kartek nie rwij też.
Wpierw dobrze umyj rączki,
a potem książkę bierz.
Tańczy mama, tańczy tata
sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
Kiedy nocka już zapadnie,
gwiazdy jasno lśnią.
Wtedy bardzo roztańczony
robi się nasz dom.
Tata włącza radio wnet,
mama pięknie śmieje się.
I do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
Ref.: Tańczą stopy, ręce też.
Kręć obroty, jeśli chcesz!
Dwa podskoki w tył i w przód.
Rock&rolla zatańcz znów!
Z mamą z tatą zatańcz znów!
Czarna suknia z falbankami
to jest mamy strój.
A gentleman w kapeluszu
to jest tatuś mój.
Kastaniety słychać wnet,
mama pięknie śmieje się
i do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
Ref. Tańczą stopy, ręce też.
Kręć obroty, jeśli chcesz.
Dwa podskoki w tył i w przód
i flamenco zatańcz znów!
Z mamą z tatą zatańcz znów!
Szybkie, brazylijskie rytmy
to jest właśnie to!
Mama z tatą aż do rana
sambę tańczyć chcą.
Już latino słychać wnet,
mama pięknie śmieje się
i do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
kwiecień
Tematyka kompleksowa
Święta, święta, biją dzwony
Wielkanoc
Z kulturą za pan brat
Jestem kulturalny
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć: radość, kultura;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 15, 16;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 15, 16;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
Ważne wydarzenia:
5.04. Wielkanocne spotkanie, poszukiwanie zajączka w ogrodzie– ubieramy się na żółto.
21.04. Będziemy obchodzić Dzień Ziemi – ubieramy się na kolorowo.
Nasze wiersze i piosenki:
Śmigus-dyngus
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
W Poniedziałek Wielkanocny poganiał wiatr chmurki,
By zrosiły ciepłym deszczem Zajączka i kurki.
W trawie schował się zajączek, a kurki w kurniku.
Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus, Wietrzyku psotniku?
Ref.: Śmigus-dyngus to zabawa.
Śmigus z lewa, dyngus z prawa.
Chociaż w butach chlupie woda, chować się po kątach szkoda.
Chociaż w butach chlupie woda, chować się po kątach szkoda.
Wiadro z wodą wziął zajączek, a kurki – dzbanuszek.
Chlust na wietrzyk, a on woła: – Już myć się nie muszę.
Przez okienko widział wszystko cukrowy baranek: –
Oj, nie będę dynguśnikiem, bo w domu zostanę!
Ref.: Śmigus-dyngus…
Grzeczne słówka
sł. Agnieszka Galica, muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
Już od taty i od mamy, te trzy słowa dobrze znamy,
które bardzo ważne są dla wszystkich z nas.
Te magiczne słowa trzy, pewnie znasz je także ty,
używajcie ich na co dzień, proszę was.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję,
to zwykle w życiu skutkuje,
niech dobre więc wychowanie,
na zawsze z tobą zostanie. (bis)
Ludzie dobrze wychowani,
tak mówiła nasza pani, i to prawda,
sprawdziliśmy, wierzcie mi,
te trzy słowa dobrze znają i ich ciągle używają,
więc nie zapominaj o nich także ty.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…
Marzec
Tematyka kompleksowa
Mali odkrywcy
Tajemnice świata
Nadchodzi wiosna
Wiosna tuż-tuż
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć : wiedza, wytrwałość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 13, 14;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13, 14;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
Ważne wydarzenia:
21 marca – Powitanie wiosny- dzień koloru zielonego
30 marca – wielkanocne warsztaty plastyczne
Nasze wiersze i piosenki:
Mali wynalazcy
sł. Marcin Przewoźniak, muz. i aranż. Krzysztof Mroziński
Czy dorośli już nam wszystko wymyślili?
Wynaleźli, opisali i odkryli?
Leki, drony i smartfony, i żarówki… Poczekajcie!
Nadciągają mądre główki!
Bo my… Bo my… Bo my… Bo my…
Ref.: Wymyślimy coś takiego, coś dobrego i fajnego.
Coś takiego, że dorośli będą, będą nam zazdrościć!
Wymyślimy galaretkę, która leczy.
I maszynę, która sprząta nasze rzeczy.
I rajstopy, co się same zakładają, oraz lody, które nas nie przeziębiają!
A tak! A tak! A tak! A tak!
Ref.: Wymyślimy coś takiego
Przyszła wiosna do niedźwiedzia
sł. Anna Bernat, muz. trad.
Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
„Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Pogłaskała słonkiem, dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem.
Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu, a on śpi i już!
Przyszła wiosna do niedźwiedzia: „Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Burzą grała, grzmiała, gromem zahuczała.
Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu, a on śpi i już!
Nadleciała pszczółka mała:
„Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Bzyku – bzyk do ucha, widział kto leniucha!
Ledwie pszczółka bzyk – bzyknęła, Niedźwiedź krzyknął: „Miód!”
luty
Tematyka kompleksowa
Siły przyrody
Cztery żywioły
Wielka wyprawa
Nasze podróże
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
- wprowadzenie pojęć: szacunek do przyrody, otwartość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g , wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych według zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 11, 12;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 11, 12;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym
Ważne wydarzenia:
10.02 – Bal Przebierańców
14.02 – Serce dla hospicjum- akcja charytatywna
Nasze wiersze i piosenki:
Woda sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Witold Jarosiński
Ref.: Można żyć bez czekolady, jajek albo chleba.
Lecz bez wody nie da rady! Bez niej żyć się nie da! (x2)
Rzeki, morza, oceany opływają Ziemię.
Słodkie stawy czy jeziora, pełne ryb strumienie.
Woda także w chmurach mieszka i w obłokach drzemie,
skąd w ulewach oraz deszczach lubi spaść na ziemię.
Ref.: Można żyć…
Co dzień, gdy z przedszkola wracasz, biegniesz umyć ręce.
Woda w kranie cię zaprasza szmerem swym w łazience.
Pyszna zupa już na stole też by nie powstała,
gdyby wody na rosołek mama nie zagrzała.
Ref.: Można żyć…
Krakowiaczek przedszkolaczek sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk
Hejże przedszkolaki, tańczmy krakowiaka,
będzie to zabawa, oj nie byle jaka.
Czapka rogatywka, przy niej pióro pawie,
niechaj wszyscy tańczą na naszej zabawie.
Smok Wawelski tańczy z odważnym szewczykiem,
król Krak ze strażakiem oraz z Lajkonikiem.
Piękna to zabawa, oj nie byle jaka,
kiedy przedszkolaki tańczą krakowiaka.
Piosenka o podróżach sł. i muz. Joanna Bernat
A kiedy już urosnę,
to słowo wszystkim daję,
zostanę podróżnikiem
i zwiedzę wszystkie kraje.
Ref.: Podróże, ach, podróże, te małe i te duże.
Kochamy je, bo przecież tak wiele uczą nas o świecie.
Polecę do Berlina,
odwiedzę tam kuzyna.
Z Warszawy do Krakowa
też będę podróżować.
Ref.: Podróże…
styczeń 2023
Tematyka kompleksowa
Płynie czas
Młodsi i starsi
Sport to zdrowie
Dbam o zdrowie
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
- wprowadzenie pojęć: szacunek wobec starszych, sprawność fizyczna;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
- Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…” oraz zabaw integracyjnych;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 9, 10;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9, 10;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu- spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
Ważne wydarzenia:
18.01- Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka
19.01- wyjazd na zajęcia z Muchą Odpaduchą
26.01 godz.15.30 – Dzień Babci i Dziadka w przedszkolu
Nasze wiersze i piosenki
Tęgi mróz
muz. Tadeusz Pabisiak, sł. Agnieszka Galica
Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.
Pomaluję szyby w kwiatki,
Na czerwono nos Agatki,
Kubę mocno szczypnę w uszy,
Mroźnym śniegiem będę prószył.
Ref.: Tęgi ze mnie mróz.
Tęgi ze mnie mróz.
Tęgi mróz.
Tęgi ze mnie mróz. (x2)
Na jeziorze zmrożę wodę,
Woda się pokryje lodem.
Dach ozdobię sopelkami,
Będę skrzypieć pod nogami.
Ref.: Tęgi ze mnie…
Cza-cza dla babci
sł. Ewa Stadtmüller, muz. Agnieszka Widlarz
Ref.: Poznajcie, proszę, moją babcię.
Ma pantofelki, a nie kapcie.
Fryzurkę rudą jak wiewiórka,
na siwe włosy jeszcze kiedyś przyjdzie czas.
Babcia w niebieskim dresie
pędem na zumbę gna.
Kijki ma w obu rękach,
i adidasy pełne klasy babcia ma.
Ref.: Poznajcie, proszę, moją babcię…
Babciu, chodźmy na basen!
Babciu, na rolki czas!
Babciu, no powiedz szczerze,
Czy na rowerze dzisiaj też przegonisz nas.
Ref.: Poznajcie, proszę, moją babcię…
Piosenka dla dziadka, który się nie śpieszy
sł. Ewa Stadtmüller, muz. Robert Dziekański
Każdy kto ma dziadka, ma się z czego cieszyć,
bo dziadek, to dziadek – jemu się nie śpieszy.
Kiedy czyta bajki, skrótami nie grzeszy,
wszystko po kolei – jemu się nie śpieszy.
Kiedy masz zmartwienie, zaraz cię pocieszy,
wszystkiego wysłucha – jemu się nie śpieszy.
Z dziadkiem możesz zawsze do domu iść pieszo,
wolno i spacerkiem – niech się inni śpieszą.