Standardy Ochrony Małoletnich
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Przedszkola Publicznego nr 24
„ Chatka Puchatka”
OPOLE 2024
Akty prawne
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 r. poz. 1606).
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. 2016 poz. 862). Załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 maja 2023 r. (Dz. U. poz. 1304).
- Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 r. poz.535).
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dn. 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018 poz. 1000).
Spis treści
Rozdział I
Standardy ochrony małoletnich
- Podstawowe terminy
- Przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów
- Zasady i sposób udostępniania standardów rodzicom lub opiekunom prawnym/faktycznym.
- Zasady przeglądu, ewaluacji i aktualizacji standardów
Rozdział II
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki
- Zasady rekrutacji pracowników
- Zasady regulujące współpracę z osobami, organizacjami zewnętrznymi
- Zachowania niedozwolone
Rozdział III
Interwencja w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- Zasady podejmowania interwencji
- Procedura interwencji
- Procedura zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa wobec małoletniego
- Procedura „Niebieskiej Karty”
- Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów
Rozdział IV
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi
Rozdział V
Zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia
Rozdział VI
Bezpieczeństwo danych osobowych oraz wirtualne małoletnich
- Ochrona danych osobowych, w tym wizerunku dziecka
Rozdział I
Standardy ochrony małoletnich
- Podstawowe terminy:
- - osoba, która nie ukończyła 18 roku życia lub uzyskała pełnoletność (wyjątek stanowi kobieta, która za zezwoleniem sądu wstąpi w związek małżeński po ukończeniu 16 lat) - art.10 § 1 i 2 Kodeksu Cywilnego
- – małoletni/nieletni uczęszczający do (nazwa przedszkola)
- opiekun ucznia – osoba prawnie i/lub faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem
- – tutaj nazwa placówki
- dyrektor/kierownictwo placówki – kieruje przedszkolem jest jej przedstawicielem na zewnątrz i przewodniczącym rady pedagogicznej
- personel placówki - osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę
- – ustalony w placówce sposób reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia, przemocy
- krzywdzenie małoletniego - to każde działanie lub bezczynność jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, który deprywuje równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłóca ich optymalny rozwój (definicja za D. G. Gill)
- - intencjonalne działanie lub zaniechanie działania jednej osoby wobec drugiej, które wykorzystując przewagę sił narusza prawa i dobra osobiste jednostki, powodując cierpienia i szkody. Wyróżniamy następujące rodzaje przemocy:
- przemoc fizyczna - wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące urazy na jego ciele
- przemoc psychiczna - wyzwiska, upokorzenia, szantaże, groźby i poniżanie
- zaniedbanie - niezaspokajanie podstawowych potrzeb psychicznych i/lub biologicznych
- przemoc seksualna - to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym oraz zachowania bez kontaktu fizycznego
- przemoc ekonomiczna – używanie dóbr materialnych w celu krzywdzenia, manipulowania, stwarzania sytuacji całkowitej zależności czy ograniczania wolności
- - działanie istotnie naruszające prywatność małoletniego lub wzbudzające poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
- dane osobowe - wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania żyjącej osoby fizycznej
- Przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów
Do procesu opracowania standardów ochrony małoletnich powołany jest zespół w którego skład wchodzą pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni przedszkola, by uwzględnić wszystkie istotne obszary.
Personel jest zapoznany ze standardami, przeszkolony w stosowaniu procedur. Dyrektor przedszkola wyznacza osobę/zespół koordynujący proces wdrażania personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich. Pracownicy mogę zwracać się do wyznaczonych osób
z pytaniami, sugestiami w celu usprawnienia działań placówki na rzecz małoletnich.
- Zasady i sposób udostępniania standardów rodzicom lub opiekunom prawnym/faktycznym.
Przedszkole udostępnia standardy na swojej stronie internetowej oraz wywiesza
w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich .
- Zasady przeglądu, ewaluacji i aktualizacji standardów
- Dyrekcja przedszkola wyznacza spośród pracowników osobę lub zespół, których zadaniem jest dokonywanie przeglądu, ewaluacji i aktualizacji standardów.
- Przegląd, ewaluacja i aktualizacja standardów odbywa się obowiązkowo przynajmniej raz na dwa lata, a w razie potrzeby częściej.
- Standardy oceniane są pod kątem zgodności z aktualnymi przepisami oraz dostosowaniem do aktualnych potrzeb.
- Ewaluacja standardów przeprowadzana jest w formie ankiety skierowanej do pracowników przedszkola, którzy odpowiadają w niej na pytania dotyczące przestrzegania standardów na terenie przedszkola. W ankiecie pracownicy zamieszczają również swoje sugestie, dotyczące aktualizacji standardów.
- Wnioski z oceny pod kątem zgodności z aktualnymi przepisami oraz dostosowaniem do aktualnych potrzeb, a także wnioski z przeprowadzonej ewaluacji w formie ankiety opracowywane są w formie pisemnego raportu.
- Raport sporządza się przynajmniej raz na dwa lata.
- Jeżeli zawarte w raporcie wnioski zakładają konieczność aktualizacji standardów, to ich nowa treść, po zatwierdzeniu przez dyrekcję, udostępniona zostaje personelowi, rodzicom/ opiekunom dzieci w sposób przewidziany we wcześniejszych punktach.
Rozdział II
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim
a personelem placówki
1. Pracownik powinien komunikować się z dzieckiem w sposób zrozumiały, adekwatny do jego wieku, etapu rozwojowego, uwarunkowań środowiskowych, posiadanych barier
w posługiwaniu się językiem, takich jak na przykład stopień upośledzenia, poziom kompetencji językowych, nieznajomość języka i innych.
2. W komunikacji z dzieckiem niedopuszczalne jest przeklinanie, wykonywanie wulgarnych gestów, opowiadanie niestosownych żartów, wygłaszanie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności i atrakcyjności seksualnej, zastraszanie i wygrażanie. Analogiczne zasady obowiązują również w sytuacjach, w których pracownik komunikuje się z osobą dorosłą, a dziecko jest jedynie świadkiem takiej rozmowy.
3. W komunikacji z dzieckiem należy uważnie słuchać i upewniać się, że zostaliśmy prawidłowo zrozumiani.
4. W komunikacji obowiązuje wzajemny szacunek, w związku z czym pracownik powinien zwracać szczególną uwagę na swój sposób porozumiewania się, ponieważ oprócz funkcji komunikacyjnej pełni on również rolę wychowawczą i daje przykład dziecku.
5. Nie wolno obrażać i upokarzać słownie dziecka.
6. Nie wolno krzyczeć na dziecko (wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której zagrożone jest bezpieczeństwo innych osób i w żaden inny sposób nie można go zapewnić).
7. Nie wolno ujawniać posiadanych o dziecku informacji o charakterze poufnym (wyjątkiem od tej zasady są sytuacje, w których zagrożone jest bezpieczeństwo innych osób i w żaden inny sposób nie można go zapewnić, czy przewidziane w przepisach sytuacje współpracy ze specjalistami).
8. Rozmowy z dzieckiem na osobności powinny odbywać się wyłącznie w sytuacjach wynikających z pełnionej funkcji i w ramach posiadanych kompetencji zawodowych (np. rozmowa z wychowawcą, konsultacja z pedagogiem /psychologiem, zajęcia indywidualne, indywidualna opieka nad pojedynczym dzieckiem w przedszkolu lub poza nim i inne). W pozostałych sytuacjach, rozmowy z dzieckiem na osobności powinny odbywać się
w obecności lub zasięgu wzroku innych osób. W czasie indywidualnego kontaktu
z dzieckiem należy w szczególny sposób zadbać o jego komfort psychiczny oraz prawidłowe zrozumienie intencji i komunikatów dorosłego. W razie, gdy przepisy administracyjne tego wymagają, konieczne jest każdorazowe udokumentowanie indywidualnego kontaktu z dzieckiem (np. zapis w dzienniku pedagoga przedszkolnego, dzienniku zajęć dodatkowych, dokumentacja dotycząca opieki nad dzieckiem poza terenem przedszkola i inne).
9. Należy zadbać o to, by dziecko było świadome, że jeśli odczuwa dyskomfort lub lęk związany z komunikacją z dorosłym (w tym również z nami), to zawsze może komuś o tym powiedzieć i otrzymać pomoc, a w przedszkolu obowiązują procedury tego typu pomocy.
10. Dzieci nie można w żaden sposób faworyzować, ani dyskryminować ze względu na płeć, orientację seksualną, stopień sprawności fizycznej i umysłowej, status społeczny, pochodzenie etniczne i narodowe, religię i światopogląd, poglądy polityczne i inne.
11. Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym i romantycznym.
12. Utrwalanie wizerunku dziecka lub umożliwianie tego działania osobom trzecim, jak też późniejsze jego publikowanie w środkach przekazu, odbywa się zawsze zgodnie
z zasadami ustalonymi w instytucji.
13. Nie wolno spożywać w obecności dzieci alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz środków odurzających, ani udzielać ich dzieciom.
14. Należy reagować w sposób zależny od pełnionego stanowiska, każdorazowo, gdy stwierdzimy używanie przez dzieci alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz środków odurzających.
15. Nie należy przyjmować od rodziców dzieci jakichkolwiek korzyści,
w zamian za wykonywane obowiązki zawodowe, w szczególności, jeżeli wiążą się
z oczekiwaniami faworyzowania dziecka w jakiejkolwiek sferze, a także sugerować oczekiwań w kwestii tego typu korzyści. Zasada ta nie dotyczy drobnych upominków oraz kwiatów wręczanych tradycyjnie z okazji różnego rodzaju uroczystości.
16. Kontakt fizyczny z dzieckiem może odbywać się, jeżeli wymagają tego profesjonalne działania wykonywane wobec niego przez kompetentnych i wykwalifikowanych pracowników (np. zajęcia wychowania fizycznego, czynności pielęgnacyjne, działania
terapeutyczne), zgodnie z przyjętymi zasadami wykonywania tego typu działań.
17. W przypadku innych działań kontakt fizyczny z dzieckiem nie jest zabroniony, jednak powinien odbywać się z poszanowaniem jego zgody, nie mieć charakteru niestosownego, nieprzyzwoitego, czy zawstydzającego, nie wiązać się z jakąkolwiek czynnością
o charakterze seksualnym, lub jakąkolwiek formą przemocy. Oceny stosowności kontaktu fizycznego z dzieckiem pracownik każdorazowo dokonuje bazując na swoim doświadczeniu, posiadanych kompetencjach oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto, uwzględnić należy kontekst sytuacyjny i kulturowy, wiek i płeć dziecka, poziom jego rozwoju i sprawności intelektualnej oraz inne czynniki.
18. Niezależnie od troski o stosowność każdorazowego kontaktu fizycznego z dzieckiem, pracownik powinien zadbać również, by nie został on niewłaściwie zinterpretowany przez dziecko lub inne osoby.
19. Szczególną ostrożność zachować należy w przypadku kontaktu fizycznego z dzieckiem, o których wiemy, że doświadczyli przemocy fizycznej, psychicznej lub seksualnej, mając jednocześnie na uwadze, że nie w każdym przypadku posiadamy taką wiedzę.
20. Wszelkie kontakty z dzieckiem poza godzinami pracy oraz poza wykonywanymi obowiązkami zawodowymi dopuszczalne są na takich samych zasadach, na jakich
w świetle przepisów prawa osoby dorosłe mogą nawiązywać kontakt z osobami niepełnoletnimi. Dotyczy to zarówno kontaktów bezpośrednich, jak też kontaktów online, telefonicznych i przy użyciu innych środków komunikacji elektronicznej.
21. W przypadku, gdy pracownik zauważy łamanie powyższych zasad przez innych pracowników, zobowiązany jest podjąć odpowiednią interwencję. W przypadku nieznacznego naruszenia zasad oraz jeżeli leży to w jego kompetencjach, pracownik może zainterweniować bezpośrednio i samodzielnie (np. poprzez zwrócenie uwagi współpracownikowi). W przypadku znacznego naruszenia zasad, lub gdy pracownik nie posiada kompetencji i możliwości osobistej interwencji, powinien poinformować
o zaistniałej sytuacji przełożonego. Oceny sytuacji, w której łamane są powyższe reguły pracownik dokonuje w oparciu o posiadane doświadczenie oraz kompetencje zawodowe,
a także w oparciu o obowiązujące przepisy.
22. W przypadku, gdy to świadome lub nieświadome zachowania dziecka łamią przyjęte normy, naruszają granice swobody pracownika, wiążą się z jakąkolwiek formą przemocy lub skłaniać mogą pracownika do nieintencjonalnego złamania w ich wyniku omówionych wcześniej zasad bezpieczeństwa w kontakcie personelu z dzieckiem, pracownik powinien zareagować w sposób uwzględniający posiadane doświadczenie, kompetencje zawodowe oraz obowiązujące przepisy. W przypadku poważnych naruszeń ze strony dziecka, lub w sytuacji, gdy pracownik nie jest w stanie zareagować samodzielnie, należy zwrócić się o pomoc do współpracowników lub odpowiednich instytucji oraz poinformować
o zaistniałej sytuacji przełożonego. Wszystkie tego typu działania powinny jednocześnie uwzględniać dobro dziecka, nawet jeżeli to on jest sprawcą przemocy.
Rozdział III
Interwencja w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- Zasady podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
Pracownik przedszkola, który podejrzewa, że dziecko jest krzywdzony, poweźmie informację o krzywdzeniu dziecka, jest świadkiem przemocy wobec dziecka, jest zobowiązany niezwłocznie zareagować. W przypadku, gdy życie, zdrowie dziecka są bezpośrednio zagrożone należy dziecko odizolować od osoby stosującej przemoc, zapewnić bezpieczeństwo fizyczne oraz wsparcie emocjonalne. Pracownik winien kierować się przepisami prawa, procedurami zawartymi w Standardach Ochrony Małoletnich obowiązujących w placówce oraz jako nadrzędną zasadę uznawać dobro dziecka.
- Procedura interwencji.
Pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej oraz przekazania informacji dyrektorowi przedszkola i/lub osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dziecka. Konieczność zgłoszenia konkretnego przypadku za pośrednictwem wewnętrznej procedury zachodzi, gdy:
- pracownik podejrzewa/powziął informację, że dziecko jest krzywdzone,
- dziecko ujawniło, że doświadcza krzywdzenia,
- zgłoszono podejrzenie krzywdzenia dziecka przez pracownika,
- zgłoszono podejrzenie krzywdzenia dziecka przez inne dziecko.
W zależność od sytuacji tj. osoby, która stosuje przemoc (rodzic/opiekun, pracownik, dziecko lub nieletni), rodzaju stosowanej przemocy (patrz: rodzaje przemocy) oraz częstotliwości występowania czynu (jednorazowe doświadczenie, utrwalone wzorce przemocowe) pracownik podejmuje innego typu działania (załącznik nr 2).
- Procedura zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa wobec dziecka.
O konieczności złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa informujemy dyrektora przedszkola. Na podstawie powziętych informacji, notatek służbowych czy innych źródeł informacji sporządza się stosowne pismo. Do dyrektora placówki należy wyznaczenie osoby, która redaguje pismo.
- Procedura „Niebieskiej Karty”.
Zgodnie z regulacją wynikającą z zapisu w Ustawie z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 r. poz.535) wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta” w przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych podejrzenia stosowania przemocy wobec osób doznających przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej.
Konieczność wszczęcia procedury “Niebieskiej Karty” pracownik zobowiązany jest zgłosić dyrektorowi przedszkola.
- Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów.
Dokumentacja związana z prowadzeniem interwencji w związku z podejrzeniem krzywdzenia ucznia jest przechowywana w zamkniętej na klucz szafce. Wzory dokumentacji są dostępne dla pracowników szkoły w wersji papierowej i elektronicznej.
W skład dokumentacji wchodzą sporządzone notatki służbowe, Karta Interwencji (załącznik nr 1), protokoły ze spotkań zespoły kryzysowego, protokoły ze spotkań
z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka, ewentualne wytwory dziecka np. rysunki oraz pozostała dokumentacja związana z kierowaniem sprawy do instytucji zewnętrznych np. sądu czy prokuratury.
Rozdział IV
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi
W sytuacji, gdy osobą stosującą przemoc jest nieletni, czyli osoba, która nie ukończyła 17 r. ż., pracownik placówki jest również zobowiązany reagować zgodnie z przyjętymi
w szkole procedurami (załącznik nr 2).
Wymogi dotyczące bezpieczeństwa relacji między dziećmi:
- Dbanie o bezpieczeństwo relacji pomiędzy dziećmi jest obowiązkiem każdego pracownika przedszkola.
- Pracownicy przedszkola zobowiązani są do podjęcia interwencji w każdym przypadku,
w którym bezpieczeństwo relacji pomiędzy dziećmi jest zagrożone.
- Oceny ryzyka oraz decyzji dotyczącej sposobu interwencji pracownik dokonuje, kierując się swoim doświadczeniem, posiadanymi kompetencjami oraz obowiązującymi przepisami.
- Jeżeli zagrożenie bezpieczeństwa w relacji pomiędzy dziećmi jest niewielkie, pracownik może podjąć samodzielną interwencję mającą na celu jego zniwelowanie (np. upomnienie, mediacja i inne działania wychowawcze), o ile leży to w jego kompetencjach.
- Pracownicy, w których kompetencjach nie leży samodzielna interwencja opisana
w poprzednim punkcie, powinni zgłosić zagrożenie osobie posiadającej takie kompetencje.
- Jeżeli zagrożenie bezpieczeństwa w relacji pomiędzy dziećmi jest poważne, pracownik:
- w pierwszej kolejności podejmuje, w miarę posiadanych możliwości, działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom danej sytuacji (zarówno ofiarom przemocy, jak i jej sprawcom, oraz świadkom i sobie); a jeżeli sytuacja tego wymaga – również wezwanie pomocy innych osób lub służb;
- w drugiej kolejności możliwie szybko informuje o zaistniałej sytuacji dyrekcję przedszkola,lub wybranego koordynatora.
- . Jeżeli pracownik uzna to za konieczne, może sporządzić notatkę służbową dotyczącą zaistniałej sytuacji. Obowiązek sporządzenia takiej notatki może nałożyć również na pracownika dyrekcja przedszkola.
Rozdział V
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
W zależności od sytuacji związanej z krzywdzeniem, plan wsparcia dziecka powinien zawierać:
- opis działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowanych wobec dziecka przez przedszkole, których celem jest wspieranie go w zaistniałej sytuacji(np. konsultacje z pedagogiem , psychologiem i innymi specjalistami; kierowaniedo innych instytucji udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej
i terapeutycznej; inne formy pracy ze specjalistami etc.).
- opis innych działań przedszkola wspierających ucznia w funkcjonowaniu (np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, wyrównawcze i rozwijające uzdolnienia etc.).
- opis działań przedszkola mających na celu wspieranie rodziców/opiekunów prawnych dziecka (np. konsultacje z pedagogiem, psychologiem i innymi specjalistami; kierowanie do innych instytucji udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej, terapeutycznej, pomocy z zakresu poradnictwa, pomocy socjalnej etc.).
- opis działań szkoły mających na celu wspieranie nauczycieli (i innych pracowników) pracujących z dzieckiem (np. ustalenia dotyczące wspólnych działań zespołu nauczycieli pracujących z dzieckiem; konsultacje z pedagogiem, psychologiem i innymi specjalistami; szkolenia rady pedagogicznej etc.).
- opis działań z zakresu pomocy socjalnej i materialnej udzielanej przez przedszkolei/lub działań obejmujących kierowanie do innych instytucji udzielających tego typu pomocy.
- w przypadku przemocy rówieśniczej – opis działań wychowawczych i mediacyjnych podejmowanych przez przedszkole w celu rozwiązywania konfliktów i przeciwdziałania dalszej przemocy.
Rozdział VI
Bezpieczeństwo danych osobowych oraz wirtualne małoletnich
- Ochrona danych osobowych, w tym wizerunku dziecka.
Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie
z dna 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych):
- pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych,które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
- dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
- pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego
Załącznik nr 1
KARTA INTERWENCJI | |
Imię i nazwisko ucznia |
|
Przyczyna podjęcia interwencji |
|
Zgłaszający sprawę |
|
Osoby odpowiedzialne za podjęcie działań |
|
Działania podjęte na terenie szkoły (kto, kiedy, w jakiej formie?) |
|
Kontakt z rodzicami/opiekunami (kto, kiedy, na jaki temat?) |
|
Forma interwencji |
|
Zakończenie sprawy |
|
Załącznik 2
SCHEMAT PROCEDURY INTERWENCJI
- Działanie podejmujemy niezwłocznie, gdy podejrzewamy, że dziecko jest krzywdzony, poweźmiemy informację o krzywdzeniu dziecka, jesteśmy świadkiem przemocy wobec dziecka.
- W każdym przypadku dbamy o bezpieczeństwo dziecka i wsparcie emocjonalne,
w tym odseparowanie od osoby krzywdzącej. Informujemy o możliwości opieki psychologicznej rodziców/opiekunów dziecka.
- Gdy zagrożone jest życie, nastąpił uszczerbek na zdrowiu zawiadamiamy służby ratunkowe równocześnie informując przełożonego (osobiście lub przez inną osobę) oraz rodziców/opiekunów dziecka. Stosujemy zasady pierwszej pomocy.
- W przypadku zagrożenia życia czy podejrzenia o popełnieniu przestępstwa na tle seksualnym zawiadamiamy policję, sąd rodzinny lub najbliższą prokuraturę.
- Każdy zamiar zgłoszenia sprawy do jednostek zewnętrznych wymaga poinformowania przełożonego- dyrektora przedszkola
- Kiedy osobą krzywdzącą jest inne dziecko, zawiadamiamy rodziców obojga dzieci, prowadzimy rozmowy osobno. Budujemy plan wsparcia oraz podejmujemy działania naprawcze. W sytuacji, gdy nie jest możliwa współpraca z rodzicami dziecka czy nieletniej osoby krzywdzącej lub przemoc się powtarza, zawiadamiamy sąd rodzinny (wniosek o wgląd w sytuacje rodzinną).
- Jeśli doświadczenie przemocy (jednorazowe akty, przemoc psychiczna, zaniedbanie) wynika z niskich kompetencji wychowawczych rodziców/opiekunów lub ich niewystarczającej wiedzy, działania wspierające rozpoczynamy od psychoedukacji rodziców, ustaleniu zasad dalszego postępowania. W sytuacji, gdy rodzice/opiekunowie nadal nadużywają władzy rodzicielskie, sprawę zgłaszamy do ośrodka pomocy społecznej i/lub sądu rodzinnego.