Religia 5-6 latków
Religia w grupie „Krzysie” odbywa się :
Poniedziałek i środa od 12.45 do 13.15 (2x w tygodniu po 30 minut)
W grupie „Tygrysy”
Poniedziałek i środa od 13.15 do 13.45 (2x w tygodniu po 30 minut)
W grupie „Kangurki”
Poniedziałek i środa od 13.45 do 14.15 (2x w tygodniu po 30 minut)
CZERWIEC
ŚWIATŁO I BIAŁA SZATA
- wspólne odkrywanie chrztu świętego jako daru Bożego;
- tworzenie sytuacji umożliwiających doświadczenie, że Chrystus jest Światłością, zwyciężył ciemność i dzieli się z nią z człowiekiem podczas chrztu świętego;
- pomoc w zrozumieniu chrztu świętego jako uczestnictwa w tajemnicy paschalnej;
SŁOWO BOŻE I WODA
- pomoc w odkrywaniu znaczenia wody podczas chrztu świętego;
- zwrócenie uwagi na wartość słowa Bożego;
- umożliwienie dzieciom doświadczenia gestu polania wodą oraz słów im towarzyszących;
GESTY I ZNAKI CHRZCIELNE
- pomoc w odkrywaniu znaczenia znaków i gestów chrzcielnych;
-wprowadzenie w tajemnicę Trójcy Świętej poprzez wspólne odkrywanie obecności i działania wszystkich Trzech Osób Boskich’
- inicjowanie modlitwy dziękczynnej;
KONKURS WIEDZY O CHRZCIE ŚWIETYM
- utrwalenie wiadomości dotyczącej chrztu świętego;
MARYJA - NASZA MAMA Z NIEBA
- uwrażliwianie dzieci na miłość i opiekę Matki Bożej;
Piosenka pt „Czy wy wiecie, że jesteście świątynią”
https://www.youtube.com/watch?v=jihOPqcjKoc&ab_channel=%C5%9Awi%C4%99tyLambert
MAJ
CIAŁO WASZE JEST ŚWIĄTYNIĄ DUCHA ŚWIETEGO
- wspólne odkrywanie znaczenia słów Jezusa jako faktu i zadania do wypełnienia;
- tworzenie sytuacji umożliwiającej wyrażanie zachwytu nad odkrywaną tajemnicą;
KONKURS WIEDZY – OKRES WIELKANOCY
- utrwalenie zdobytej wiedzy;
PRACA WŁASNA
- Mury Jerozolimskie;
- Ostatnia Wieczerza;
- Zmartwychwstanie;
Przypowieści:
- O Kupcu;
- O Dobrym Pasterzu;
Piosenka: „Ani ty, ani ja”
Słowa piosenki:
Ani ty ani ja ani nawet cały świat.
Ani ręka ani noga, nie potrafią żyć bez Boga./x2
Potrzebuję Cię, Ty przebaczasz mi mój grzech
Potrzebuję Cię, Ty oczyszczasz serce me.
Potrzebuję Cię, i na dobre i na złe.
Potrzebuję Cię, Panie Jezu ratuj mnie!
KWIECIEŃ
MURY JEROZOLIMSKIE
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w liturgii wielkanocnej;
- zaznajomienie dzieci z miejscami związanymi z wydarzeniami zbawczymi;
UROCZYSTY WJAZD JEZUSA DO JEROZOLIMY
- zaznajomienie dzieci z wydarzeniami zbawczymi, które rozpoczęły się uroczystym wjazdem Jezusa do Jerozolimy;
- poznanie zwyczajów chrześcijańskich związanych z obchodami Niedzieli Palmowej;
- inicjowanie modlitwy uwielbienia;
-przygotowanie do świadomego uczestnictwa we mszy świętej;
OSTATNIA WIECZERZA
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w mszy świętej – obecność eucharystyczna Jezusa;
- wspólne słuchanie tekstu o Ostatniej Wieczerzy i odkrywanie znaczenia słów Jezusa nad chlebem i winem;
-inicjowanie wspólnej modlitwy dziękczynnej;
- poznanie zwyczajów chrześcijańskich związanych z Wielkanocą;
CELEBRACJA PARALITURGICZNA ŚWIATŁA
-rozwijanie prawd wiary poprzez celebrację wydarzeń zbawczych ;
- tworzenie sytuacji sprzyjających odkrywaniu, że Jezus jest Światłością;
ZMARTWYCHWSTANIE
-odkrywanie miłości do człowieka;
- wprowadzenie w znaczenie teologiczne zmartwychwstania Jezusa;
- pomoc w świadomym przygotowaniu się do uczestnictwa w obchodach Niedzieli Wielkanocnej;
TAJEMNICA ŚMIERCI
-pomoc w odkrywaniu tajemnicy śmierci w świetle nauczania Jezusa;
-wychowanie do nadziei w życie wieczne;
CELEBRACJA PARALITURGICZNA ZESŁANIA DUCHA ŚWIĘTEGO
- rozwijanie umiejętności uważnego uczestnictwa w uroczystości Zesłania Ducha Świętego;
- zaznajomienie dzieci z działaniem Ducha Świętego,który daje nam siedem swoich darów;
Piosenka „Bóg nie umarł”
https://www.youtube.com/watch?v=JAwddr6OEDQ
Marzec
PRZYPOWIEŚĆ O ZACZYNIE
-tworzenie okazji doświadczenia wzrostu Królestwa Bożego na podstawie obserwacji ciasta z zaczynem;
- wspólne odkrywanie znaczenia przypowieści;
PRZYPOWIEŚĆ O DOBRYM PASTERZU
-wspólne odkrywanie i nawiązywanie relacji z Jezusem Dobrym Pasterzem;
- umożliwienie dzieciom radowania się miłością Jezusa do nich;
- tworzenie sytuacji umożliwiających zrozumienie jedności Boga Ojca i Jezusa oraz Jezusa i człowieka;
PRZYPOWIEŚĆ O ODNALEZIONEJ OWCY
-odkrywanie, że Bóg jest miłością, która chroni i przebacza;
- tworzenie okazji do odczuwania i wyrażania radości i wielbienia Boga za Jego miłość do nas;
PSALM 23
-wprowadzenie do modlitwy i uwielbienia;
OBECNOŚĆ EUCHARYSTYCZNA DOBREGO PASTERZA
- wprowadzenie w zrozumienie istoty mszy świętej jako obecności Jezusa w chlebie i winie;
- odkrywanie znaczenia owczarni – wspólnoty osób zebranych wokół Dobrego Pasterza;
-pomoc w kształtowaniu umiejętności świadomego uczestnictwa w mszy świętej;
KONKURS WIEDZY
- sprawdzenie i utrwalenie zdobytej wiedzy;
PRACA WŁASNA:
- przypowieść o Dobrym Pasterzu;
- przypowieść o Perle;
- przypowieść o Zasiewie;
- geografia biblijna;
Piosenka „Jesteś Królem”
https://www.youtube.com/watch?v=KMUxY_VaO_U&ab_channel=MGStudioLatowicz
LUTY
PRZYPOWIEŚĆ O ZIARENKU GORCZYCY
- tworzenie okazji do odkrywania obecności Królestwa Bożego wśród nas i w nas;
- budzenie postawy zachwytu i podziwu nad rzeczywistością Królestwa Bożego;
-uwrażliwianie na samodzielne poznawanie Pisma Świętego;
PRZYPOWIEŚĆ O PERLE
-wspólne odkrywanie wartości Królestwa Bożego;
- kształtowanie postawy zachwytu nad tajemnicą Królestwa Bożego oraz nad jego pięknem;
-przygotowanie do udzielenia odpowiedzi Bogu;
PRZYPOWIEŚĆ O ZASIEWIE
- zapoznanie z przypowieścią o zasiewie;
- pomoc w kształtowaniu postawy akceptacji siebie i innych;
- zwrócenie uwagi na potrzebę współdziałania z Bogiem na rzecz rozwoju Królestwa Bożego;
PRZYPOWIEŚĆ O DOBRYM PASTERZU
-wspólne odkrywanie i nawiązywanie relacji z Jezusem Dobrym Pasterzem;
- umożliwienie dzieciom radowania się miłością Jezusa do nich;
- tworzenie sytuacji umożliwiających zrozumienie jedności Boga Ojca i Jezusa oraz Jezusa i człowieka;
PRZYPOWIEŚĆ O ODNALEZIONEJ OWCY
-odkrywanie, że Bóg jest miłością, która chroni i przebacza;
- tworzenie okazji do odczuwania i wyrażania radości i wielbienia Boga za Jego miłość do nas;
Piosenka „Ty Boże prowadź” - https://www.youtube.com/watch?v=TIq7iabiD7Q
TY BOŻE PROWADŹ
Panie mój Ty prowadź mnie
strzeż od dziś serce me
prowadź wśród zawiłych dróg
żeby wiedział gdzie jest Bóg.
Panie wiem Ty chronisz mnie
pokazujesz życia sens
z Tobą iść nie boję się
nawet wtedy, gdy jest źle.
REF. Ty Boże prowadź, prowadź mnie
Do Twego serca tulę się,
Ty Boże prowadź mnie,
swym wielkim miłosierdziem dziś obejmij mnie.
STYCZEŃ
CELEBRACJA BOŻEGO NARODZENIA
- wspólne uczestnictwo w celebracji Bożego Narodzenia, wyrażenie radości z tego faktu;
- poznanie zwyczajów obchodzenia Bożego Narodzenia;
POKŁON MĘDRCÓW ZE WSCHODU
-tworzenie sytuacji pomagających w odkrywaniu znaczenia darów złożonych przez Trzech Mędrców;
- kształtowanie postawy dawania, składania darów;
UCIECZKA DO EGIPTU
-pomoc w rozumieniu znaczenia teologicznego faktów historycznych;
-poznawanie prawdy wiary i głównego orędzia zbawczego – Bóg jest prawdziwym Ojcem Jezusa;
- tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczenie miłości Boga;
- inicjowanie modlitwy dziękczynnej za miłość i troskę Boga do nas;
OFIAROWANIE W ŚWIĄTYNI
-zapoznanie dzieci z tekstem biblijnym oraz jego znaczeniem teologicznym ;
- przygotowanie do świadomego przezwania święta Ofiarowania Jezusa w świątyni;
PRACA WŁASNA:
- Geografia biblijna;
- Zwiastowanie;
- Nawiedzenie Elżbiety;
- Narodzenie Jezusa i pokłon pasterzy;
- Pokłon Mędrców ze Wschodu;
- Ucieczka do Egiptu;
- Ofiarowanie w Świątyni;
Zapraszam do śpiewu kolęd :
„Wśród nocnej ciszy”
„Przybieżeli do Betlejem Pasterze”
GRUDZIEŃ
ADWENT
- wyjaśnienie znaczenia słowa adwent;
- poznanie wyglądu wieńca adwentowego;
- zapalenie pierwszej świecy adwentowej;
-przygotowanie własnych świec adwentowych;
PROROCTWO-MATKA
- tworzenie sytuacji umożliwiającej doświadczenie różnicy między tym, co boskie i ludzkie;
- inicjowanie do wspólnej modlitwy i medytacji;
PROROCTWO-MIEJSCE NARODZENIA DZIECKA
- ukazanie jedności i ciągłości historii zbawienia poprzez słuchanie proroctw i nawiązanie do geografii biblijnej;
ZWIASTOWANIE
- odkrywanie, że Bóg działa na rzecz człowieka i z człowiekiem;
- umożliwienie dzieciom doświadczenia radości z odkrywania znaków obecności Boga;
-pomoc w nawiązaniu dialogu z Bogiem;
NAWIEDZENIE ŚW. ELŻBIETY
- przygotowanie do zrozumienia słów modlitwy „Zdrowaś Maryjo”
- wspólne odkrywanie znaczenia teologicznego wydarzeń zbawczych;
-inicjowanie modlitwy uwielbienia na wzór Maryi;
NARODZENIE JEZUSA I POKŁON PASTERZY
- pomoc w odkrywaniu znaczenia teologicznego Bożego Narodzenia;
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa obchodach Bożego Narodzenia;
-wyrażanie radości w modlitwie wielbienia, głoszenia innym o wydarzeniach zbawczych;
Pastorałka „Poszły dzieci do Betlejem”– zapraszam do śpiewu i tańca
https://www.youtube.com/watch?v=Gg4djkijj98
1.Poszły dzieci do Betlejem, wzięły sianka kosz na prezent,
by cieplutko i wygodnie, spał Jezusek w grocie chłodnej.
2.Gwiazda je zaprowadziła, pod stajenką zostawiła,
dzieci weszły sianko dały i cichutko zaśpiewały.
3.Ale dzieciąteczko drogie, nie chce zasnąć chwili sobie,
niech Maryja się nie boi, ukołysać je pozwoli.
4.Maria chętnie się zgodziła, synka swego położyła,
na niewinnych rękach dzieci, blask Jezusa niech im świeci.
5. Jezus idzie do każdego, które dziecko pragnie tego,
więc utulmy go z czułością, zaśpiewajmy mu z miłością.
Ref: Luli laj, luli laj, luli laj, luli laj....
LISTOPAD
PREZENTACJA ZIEMI IZRAELSKIEJ NA GLOBUSIE
- inicjowanie modlitwy dziękczynnej;
- tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczenie miłości Boga do ludzi;
PREZENTACJA ZIEMI IZRAELSKIEJ NA MAPIE PUZZLOWEJ ŚWIATA
- tworzenie okazji do utrwalenia wiedzy z zakresu geografii bibilijno-historycznej;
- wspólne odkrywania znaczenia krzyża jako znaku zbawienia;
PREZENTACJA MAPY ZIEMI IZRAELSKIEJ
- zaznajomienie dzieci z nazwami i symbolami miejsc związanymi z wydarzeniami zbawczymi;
- przygotowanie do świadomego przeżywania świąt Bożego Narodzenia;
PIOSENKA: „JAK PACIORKI RÓŻAŃCA”
https://www.youtube.com/watch?v=hKGTKvoNF3Y
Jak paciorki różańca, przesuwają się chwile,
nasze smutki radości i blaski,
a, ty Bogu je zanieś, połączone w różaniec;
święta Panno Maryjo pełna łaski.
PRACA WŁASNA
- STÓŁ PAŃSKI
- PARAMENTY LITURGICZNE
- TABERNAKULUM
- KOLORY LITURGICZNE
- SZATY LITURGICZNE
- KALENDARZ LITURGICZNY
- PRZYGOTOWANIE AMPUŁEK
- PRZYGOTOWANIE KIELICHA
PAŹDZIERNIK
RÓŻNIEC – MODLITWA MARYI
-zapoznanie się z różańcem;
PRZYGOTOWANIE AMPUŁEK
- odkrywanie znaczenia wody i wina w eucharystii;
PRZYGOTOWANIE KIELICHA
-wspólne odkrywanie znaczenia gestu połączenia wina i wody;
- zapoznanie ze zwyczajami chrześcijańskimi związanymi z rokiem liturgicznym;
KALENDARZ LITURGICZNY
-zapoznanie z kalendarzem liturgicznym
-rozwijanie umiejętności uważnego uczestnictwa w mszy świętej poprzez zwrócenie uwagi na wykonywany przez kapłana gest przygotowania kielicha;
UMYCIE RĄK
- tworzenie okazji do doświadczania gestu obmycia rąk ;
- wspólne odkrywanie znaczenia gestu obmycia rąk;
- przygotowanie do świadomego udziału w mszy świętej;
EPIKLEZA
-rozwijanie umiejętności uważnego uczestnictwa w mszy świętej poprze zwrócenie uwagi na wykonywany przez kapłana gest epiklezy;
- wspólne odkrywanie znaczenie epiklezy oraz słów modlitwy;
PRACA WŁASNA
- Stół pański
- Paramenty liturgiczne
- tabernakulum
- Kolory liturgiczne
- Szaty liturgiczne
- Kalendarz liturgiczny
- Przygotowanie ampułek
- Przygotowanie kielicha
Piosenka „Ty Boże prowadź” https://www.youtube.com/watch?v=TIq7iabiD7Q
WRZESIEŃ
STÓŁ PAŃSKI
- zaznajomienie dzieci z przedmiotami i nazwami przedmiotów znajdujących się na ołtarzach;
- tworzenie okazji do odkrywania znaczenia znaków krzyża i światła;
- inicjowanie do osobistej modlitwy dziękczynnej;
- kształtowanie umiejętności praktycznych: nakrywanie ołtarza;
PARAMENTY LITURGICZNE
- zapoznanie z kolejnymi przedmiotami i nazwami przedmiotów znajdujących się na ołtarzu;
- rozwijanie umiejętności uważnego uczestnictwa w mszy świętej;
- pomoc w poznawaniu Pisma Świętego jako daru słowa Bożego dla ludzi;
- inicjowanie do osobistej modlitwy;
TABERNAKULUM
- uświadomienie dzieciom, że Pan Jezus jest obecny w kościele;
- tworzenie okazji do kształtowania postaw modlitewnych – klękanie, kreślenie znaku krzyża;
KOLORY LITURGICZNE
- zapoznanie z nazwami kolorów liturgicznych;
- wyjaśnienie znaczenia kolorów liturgicznych (fiolet – oczekiwanie, biały, złoty – radość, świętowanie; zielony – nadzieja; czerwony – moc Ducha Świętego);
SZATY LITURGICZNE
- zaznajomienie dzieci z wyglądem i nazwami szat liturgicznych;
- wspólne odkrywanie znaczenia szat liturgicznych;
- tworzenie sytuacji wychowawczej, w której kształtowana jest postawa szacunku do mszy świętej;
KALENDARZ LITURGICZNY
- tworzenie okazji do uporządkowania wiedzy na temat roku liturgicznego;
- zapoznanie z kalendarzem liturgicznym;
- zapoznanie ze zwyczajami chrześcijańskimi związanymi z rokiem liturgicznym;
Będziemy się uczyć nowej piosenki „Bóg jest tu”
Bóg jest tu, Bóg jest tam!
Bóg jest w każdym z nas i w sercu Go mam!
Światłem jest, w ciemną noc
i w modlitwie mej słyszę jego głos!
Bóg jest tu, dobry jest!
W każdy czas!