Religia 3-4 latków
Religia w grupie „Kłapouszki” odbywa się
Poniedziałek i środa od 12.15 do 12.30 (2x w tygodniu po 15 minut)
W grupie „Kubusie”
Poniedziałek i środa od 12.30 do 12.45 (2x w tygodniu po 15 minut)
CZERWIEC
ŚWIATŁO I BIAŁA SZATA
- wspólne odkrywanie chrztu świętego jako daru Bożego;
- tworzenie sytuacji umożliwiających doświadczenie, że Chrystus jest Światłością, zwyciężył ciemność i dzieli się z nią z człowiekiem podczas chrztu świętego;
SŁOWO BOŻE I WODA
- pomoc w odkrywaniu znaczenia wody podczas chrztu świętego;
GESTY I ZNAKI CHRZCIELNE
- pomoc w odkrywaniu znaczenia znaków i gestów chrzcielnych;
KONKURS WIEDZY O CHRZCIE ŚWIETYM
- utrwalenie wiadomości dotyczącej chrztu świętego;
MARYJA - NASZA MAMA Z NIEBA
- uwrażliwianie dzieci na miłość i opiekę Matki Bożej;
Piosenka pt „Czy wy wiecie, że jesteście świątynią”
https://www.youtube.com/watch?v=jihOPqcjKoc&ab_channel=%C5%9Awi%C4%99tyLambert
MAJ
CIAŁO WASZE JEST ŚWIĄTYNIĄ DUCHA ŚWIETEGO
- wspólne odkrywanie znaczenia słów Jezusa jako faktu i zadania do wypełnienia;
KONKURS WIEDZY – OKRES WIELKANOCY
- utrwalenie zdobytej wiedzy;
Piosenka: „Ani ty, ani ja”
Słowa piosenki:
Ani ty ani ja ani nawet cały świat.
Ani ręka ani noga, nie potrafią żyć bez Boga./x2
Potrzebuję Cię, Ty przebaczasz mi mój grzech
Potrzebuję Cię, Ty oczyszczasz serce me.
Potrzebuję Cię, i na dobre i na złe.
Potrzebuję Cię, Panie Jezu ratuj mnie!
KWIECIEŃ
MURY JEROZOLIMSKIE
- zaznajomienie dzieci z miejscami związanymi z wydarzeniami zbawczymi;
UROCZYSTY WJAZD JEZUSA DO JEROZOLIMY
- zaznajomienie dzieci z wydarzeniami zbawczymi, które rozpoczęły się uroczystym wjazdem Jezusa do Jerozolimy;
- poznanie zwyczajów chrześcijańskich związanych z obchodami Niedzieli Palmowej;
OSTATNIA WIECZERZA
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w mszy świętej – obecność eucharystyczna Jezusa;
- wspólne słuchanie tekstu o Ostatniej Wieczerzy i odkrywanie znaczenia słów Jezusa nad chlebem i winem;
CELEBRACJA PARALITURGICZNA ŚWIATŁA
-rozwijanie prawd wiary poprzez celebrację wydarzeń zbawczych ;
- tworzenie sytuacji sprzyjających odkrywaniu, że Jezus jest Światłością;
ZMARTWYCHWSTANIE
- wprowadzenie w znaczenie teologiczne zmartwychwstania Jezusa;
- pomoc w świadomym przygotowaniu się do uczestnictwa w obchodach Niedzieli Wielkanocnej;
TAJEMNICA ŚMIERCI
-pomoc w odkrywaniu tajemnicy śmierci w świetle nauczania Jezusa;
-wychowanie do nadziei w życie wieczne;
CELEBRACJA PARALITURGICZNA ZESŁANIA DUCHA ŚWIĘTEGO
- rozwijanie umiejętności uważnego uczestnictwa w uroczystości Zesłania Ducha Świętego;
- zaznajomienie dzieci z działaniem Ducha Świętego,który daje nam siedem swoich darów;
Piosenka „Bóg nie umarł”
https://www.youtube.com/watch?v=JAwddr6OEDQ
MARZEC
PRZYPOWIEŚĆ O ODNALEZIONEJ OWCY
-odkrywanie, że Bóg jest miłością, która chroni i przebacza;
PSALM 23
-wprowadzenie do modlitwy i uwielbienia;
OBECNOŚĆ EUCHARYSTYCZNA DOBREGO PASTERZA
- wprowadzenie w zrozumienie istoty mszy świętej jako obecności Jezusa w chlebie i winie;
- odkrywanie znaczenia owczarni – wspólnoty osób zebranych wokół Dobrego Pasterza;
PRZYPOWIEŚĆ O ZASIEWIE
- zapoznanie z przypowieścią o zasiewie;
- pomoc w kształtowaniu postawy akceptacji siebie i innych;
Piosenka „Jesteś Królem”
https://www.youtube.com/watch?v=KMUxY_VaO_U&ab_channel=MGStudioLatowicz
LUTY
PRZYPOWIEŚĆ O ZIARENKU GORCZYCY
- tworzenie okazji do odkrywania obecności Królestwa Bożego wśród nas i w nas;
- budzenie postawy zachwytu i podziwu nad rzeczywistością Królestwa Bożego;
PRZYPOWIEŚĆ O PERLE
-wspólne odkrywanie wartości Królestwa Bożego;
- kształtowanie postawy zachwytu nad tajemnicą Królestwa Bożego oraz nad jego pięknem;
PRZYPOWIEŚĆ O ZASIEWIE
- zapoznanie z przypowieścią o zasiewie;
- pomoc w kształtowaniu postawy akceptacji siebie i innych;
PRZYPOWIEŚĆ O DOBRYM PASTERZU
-wspólne odkrywanie i nawiązywanie relacji z Jezusem Dobrym Pasterzem;
- umożliwienie dzieciom radowania się miłością Jezusa do nich;
PRZYPOWIEŚĆ O ODNALEZIONEJ OWCY
-odkrywanie, że Bóg jest miłością, która chroni i przebacza;
Piosenka „Ty Boże prowadź” - https://www.youtube.com/watch?v=TIq7iabiD7Q
TY BOŻE PROWADŹ
Panie mój Ty prowadź mnie
strzeż od dziś serce me
prowadź wśród zawiłych dróg
żeby wiedział gdzie jest Bóg.
Panie wiem Ty chronisz mnie
pokazujesz życia sens
z Tobą iść nie boję się
nawet wtedy, gdy jest źle.
REF. Ty Boże prowadź, prowadź mnie
Do Twego serca tulę się,
Ty Boże prowadź mnie,
swym wielkim miłosierdziem dziś obejmij mnie.
STYCZEŃ
CELEBRACJA BOŻEGO NARODZENIA
- wspólne uczestnictwo w celebracji Bożego Narodzenia, wyrażenie radości z tego faktu;
POKŁON MĘDRCÓW ZE WSCHODU
-tworzenie sytuacji pomagających w odkrywaniu znaczenia darów złożonych przez Trzech Mędrców;
- kształtowanie postawy dawania, składania darów;
UCIECZKA DO EGIPTU
-pomoc w rozumieniu znaczenia teologicznego faktów historycznych;
-poznawanie prawdy wiary i głównego orędzia zbawczego – Bóg jest prawdziwym Ojcem Jezusa;
OFIAROWANIE W ŚWIĄTYNI
-zapoznanie dzieci z tekstem biblijnym oraz jego znaczeniem teologicznym ;
Zachęcam do śpiewania kolęd:
„Wśród nocnej ciszy”
„Przybieżeli do Betlejem Pasterze”
GRUDZIEŃ
ADWENT
- wyjaśnienie znaczenia słowa adwent;
- poznanie wyglądu wieńca adwentowego;
- zapalenie pierwszej świecy adwentowej;
PROROCTWO-MATKA
- tworzenie sytuacji umożliwiającej doświadczenie różnicy między tym, co boskie i ludzkie;
PROROCTWO-MIEJSCE NARODZENIA DZIECKA
- ukazanie jedności i ciągłości historii zbawienia poprzez słuchanie proroctw i nawiązanie do geografii biblijnej;
ZWIASTOWANIE
- odkrywanie, że Bóg działa na rzecz człowieka i z człowiekiem;
- umożliwienie dzieciom doświadczenia radości z odkrywania znaków obecności Boga wśród nas;
NAWIEDZENIE ŚW. ELŻBIETY
- przygotowanie do zrozumienia słów modlitwy „Zdrowaś Maryjo”
- wspólne odkrywanie znaczenia teologicznego wydarzeń zbawczych;
NARODZENIE JEZUSA I POKŁON PASTERZY
- pomoc w odkrywaniu znaczenia teologicznego Bożego Narodzenia;
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa obchodach Bożego Narodzenia;
Pastorałka „Poszły dzieci do Betlejem”– zapraszam do śpiewu i tańca
https://www.youtube.com/watch?v=Gg4djkijj98
- Poszły dzieci do Betlejem, wzięły sianka kosz na prezent,
by cieplutko i wygodnie, spał Jezusek w grocie chłodnej.
- Gwiazda je zaprowadziła, pod stajenką zostawiła,
dzieci weszły sianko dały i cichutko zaśpiewały.
- Ale dzieciąteczko drogie, nie chce zasnąć chwili sobie,
niech Maryja się nie boi, ukołysać je pozwoli.
- Maria chętnie się zgodziła, synka swego położyła,
na niewinnych rękach dzieci, blask Jezusa niech im świeci.
- Jezus idzie do każdego, które dziecko pragnie tego,
więc utulmy go z czułością, zaśpiewajmy mu z miłością.
Ref: Luli laj, luli laj, luli laj, luli laj....................................
LISTOPAD
PREZENTACJA ZIEMI IZRAELSKIEJ NA GLOBUSIE
- inicjowanie modlitwy dziękczynnej;
- tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczenie miłości Boga do ludzi;
PREZENTACJA ZIEMI IZRAELSKIEJ NA MAPIE PUZZLOWEJ ŚWIATA
- tworzenie okazji do utrwalenia wiedzy z zakresu geografii bibilijno-historycznej;
PREZENTACJA MAPY ZIEMI IZRAELSKIEJ
- zaznajomienie dzieci z nazwami i symbolami miejsc związanymi z wydarzeniami zbawczymi;
Październik
RÓŻNIEC – MODLITWA MARYI
-zapoznanie się z różańcem;
PRZYGOTOWANIE AMPUŁEK
- odkrywanie znaczenia wody i wina w eucharystii;
PRZYGOTOWANIE KIELICHA
-wspólne odkrywanie znaczenia gestu połączenia wina i wody;
KALENDARZ LITURGICZNY
-zapoznanie z kalendarzem liturgicznym;
UMYCIE RĄK
- tworzenie okazji do doświadczania gestu obmycia rąk ;
- wspólne odkrywanie znaczenia gestu obmycia rąk;
EPIKLEZA
-rozwijanie umiejętności uważnego uczestnictwa w mszy świętej poprze zwrócenie uwagi na wykonywany przez kapłana gest epiklezy;
Piosenka „Ty Boże prowadź” https://www.youtube.com/watch?v=TIq7iabiD7Q
WRZESIEŃ
STÓŁ PAŃSKI
- zaznajomienie dzieci z przedmiotami i nazwami przedmiotów znajdujących się na ołtarzach;
- tworzenie okazji do odkrywania znaczenia znaków krzyża i światła;
PARAMENTY LITURGICZNE
- zapoznanie z kolejnymi przedmiotami i nazwami przedmiotów znajdujących się na ołtarzu;
- rozwijanie umiejętności uważnego uczestnictwa w mszy świętej;
TABERNAKULUM
- uświadomienie dzieciom, że Pan Jezus jest obecny w kościele;
KOLORY LITURGICZNE
- zapoznanie z nazwami kolorów liturgicznych;
- wyjaśnienie znaczenia kolorów liturgicznych (fiolet – oczekiwanie, biały, złoty – radość, świętowanie; zielony – nadzieja; czerwony – moc Ducha Świętego);
SZATY LITURGICZNE
- zaznajomienie dzieci z wyglądem i nazwami szat liturgicznych;
- wspólne odkrywanie znaczenia szat liturgicznych;
KALENDARZ LITURGICZNY
- tworzenie okazji do uporządkowania wiedzy na temat roku liturgicznego;
- zapoznanie z kalendarzem liturgicznym;
Będziemy się uczyć nowej piosenki „Bóg jest tu”
Bóg jest tu, Bóg jest tam!
Bóg jest w każdym z nas i w sercu Go mam!
Światłem jest, w ciemną noc
i w modlitwie mej słyszę jego głos!
Bóg jest tu, dobry jest!
W każdy czas!